Extremt lång 11-åring. Agera?
Konstigt att skolhälsovården inte reagerat. Tycker absolut ni föräldrar kan kontakta sjukvården. Mest för att utesluta hormonell störning.
Konstigt att skolhälsovården inte reagerat. Tycker absolut ni föräldrar kan kontakta sjukvården. Mest för att utesluta hormonell störning.
När man gör en överslagsräkning över barnets slutgiltiga längd tar man hälften av mammans och pappans längd delat med två och sedan plus eller minus 7 beroende på barnets kön.
((180 + 190)/2) ×-7 = 192cm
Pojken ligger >3,5SD från medel och har dessutom bytt tillväxtkurva. Det bör kollas upp för säkerhets skull. Vårdcentralen eller närmaste barnmottagning känns rimligast.
Alltså den estetiska och praktiska aspekten är nog viktig men ändå sekundär. Det primära i det här fallet är att utesluta att det inte är någon sjukdom eller störning som ligger bakom pojkens längd.
Varför framställer du det som ett handikapp att vara lång? Vilka kvalifikationer har du för att uttala dig så tvärsäkert i frågan. Att du uppmanar TS att låta OPERERA sin son så han stannar i växten är något av det sjukaste jag läst på det här forumet. Jag är kvinna och över 180 cm och har aldrig uppfattat det som något problematiskt. Har en kvinnlig vän som är 190 cm med en bror på 210 cm och de har aldrig uttryckt det minsta negativa känslor för sin längd.
Min dotter ligger på +3SD och det har ingen höjt på ögonbrynen åt. Om någon inom vården rekommenderade mig att låta henne genomgå kirurgi för att hämma hennes tillväxt skulle jag STARKT ifrågasätta dennes kompetens och människosyn.
Så man ska alltså operera sina fullt friska barn så de slipper avvika från den stora massan för att det kan vara jobbigt i tonåren? Jag hoppas du skämtar.
Det man som förälder kan och bör göra är att ge barnet en god självkänsla och att inte vara fixerad vid detaljer i utseendet.
Herregud. Nog för att detta är FL men är det verkligen allt man har att se fram emot i sitt liv. Att göra en kvinna kåt?
Fy fan vad sorgligt.