• Tihi

Ska jag ha en dator eller platta att surfa med?

Jag behöver en ny dator eller iPad att enbart surfa på internet med.

Det enda jag vill göra med den är att surfa och skriva bekvämt så helst ska det vara ett riktigt tangentbord och den ska ha så stor skärm som möjligt. Jag är van med Windows och Apple men vill helst inte ha Windows 10 men inser att jag kanske måste bita i det sura äpplet och köpa W10 iaf.

Har funderat på den stora iPaden med ett externt tangentbord men vet inte om det blir så bra att sitta vid den flera timmar i sträck? Det som talar för att köpa iPaden är ju att det väl är i stort sett omöjligt att få virus på den? Jag försöker förstås undvika att gå in på skumma sidor men det känns ändå bra att den är svår att få virus på. En Macbook skulle väl också kunna vara ett alternativ förstås men jag har aldrig använt en sån.

Vad tycker ni som kan sånt här att jag ska satsa på?

• Svar på tråden Ska jag ha en dator eller platta att surfa med?
  • AniieeHär

Varför just en iPad? Ha övriga surfplattor i åtanke också. 

En tunn, mindre laptop hade jag nog satsat på om jag bara skulle skriva och surfa. Windows 10 kan man ju avinstallera och installera ett annat OS. Eller bara köra parallellt. 

Faktiskt, här skulle mina val vara i din situation:
    1: En Zenbook-laptop
    2: En Yoga Book platta från Lenovo (några modeller har tangentbord)
    3: En Sony z4 platta (tangentbord kan köpas till och dockas)
    4: En stationär dator av budgetmodell, till exempel en KOmplett Home eller Office.

Sen beror det ju lite på budget också.

• Farfallos

Om du bara ska surfa så lär du inte behöva vara så orolig för virus.

...men surfa kan innebära så mycket, och ska du t.ex använda google drive (med tillhörande applikationer) så fungerar ju datorn bättre än pekskärmen. Är mobiliteten viktig så talar ju det för en padda, men är priset avgörande så blir det billigare med dator.

Tänk över vilka funktioner/program/appar du behöver ha, hur mycket tid du ska spendera med dessa och vad som (nästan) blir omöjligt med den ena eller andra lösningen. Därefter kan du nog göra ett bra val på egen hand.

• AniieeHär
    Farfallos skrev 2017-04-03 17:36:24 följande:

...men surfa kan innebära så mycket, och ska du t.ex använda google drive (med tillhörande applikationer) så fungerar ju datorn bättre än pekskärmen. Är mobiliteten viktig så talar ju det för en padda, men är priset avgörande så blir det billigare med dator.

Tänk över vilka funktioner/program/appar du behöver ha, hur mycket tid du ska spendera med dessa och vad som (nästan) blir omöjligt med den ena eller andra lösningen. Därefter kan du nog göra ett bra val på egen hand.

Det håller jag inte med om. Det fungerar lite annorlunda, men jag tycker inte det ena är sämre än det andra.
  • gahadas

Varken padda eller laptop är något jag skulle vilja sitta framför timmar i sträck. Ingetdera kan ersätta en stationär med minst 2x24"-skärmar

Men om inte det är ett alternativ så kanske en Surface Pro skulle passa?

• Tihi
    AniieeHär skrev 2017-04-03 17:30:18 följande:
    Varför just en iPad? Ha övriga surfplattor i åtanke också. 

En tunn, mindre laptop hade jag nog satsat på om jag bara skulle skriva och surfa. Windows 10 kan man ju avinstallera och installera ett annat OS. Eller bara köra parallellt. 

Faktiskt, här skulle mina val vara i din situation:
    1: En Zenbook-laptop
    2: En Yoga Book platta från Lenovo (några modeller har tangentbord)
    3: En Sony z4 platta (tangentbord kan köpas till och dockas)
    4: En stationär dator av budgetmodell, till exempel en KOmplett Home eller Office.

Sen beror det ju lite på budget också.
    Ipad är för att jag redan har allt möjligt i Apple och känner mig hemma med det. Jag vill inte heller skapa nya konton som med google t ex. Minimera mera är mitt motto! 

Någon budget har jag inte. Sonyn skulle eventuellt kunna vara intressant. Går den på Windows? Måste man skapa ett konto för att köra den? En dator/platta som man inte behöver något konto till alls för att använda vore guld men jag vet inte om det finns längre?

Jag ska se över dina alternativ.

Jag kommer inte att använda några appar och absolut inte google drive. Det är verkligen bara för att surfa nyheter, googla allt möjligt, skicka mejl, skriva här på FL och kolla fb t ex som jag ska ha den till. Hur funkar det där med virus egentligen? Jag är livrädd för det sen jag av misstag råkade öppna en länk i ett mejl och det kom upp en artikel om någon viktminskningsprodukt. Vad jag vet så fick jag inget virus för inget verkade hända med datorn och jag körde flera scans och hittade inget men jag är jätterädd sen dess och vill därför ha så säkert OS som möjligt. Kan man få virus förresten om man bara råkar surfa in på fel sida eller en sida som har tusen pop-ups t ex? Vad skulle du föreslå nu när du vet lite mer om mina behov?

Jag ska inte koppla ihop surfdatorn/plattan med mina andra prylar heller utan den ska vara helt fristående.

• Tihi
    gahadas skrev 2017-04-03 18:01:54 följande:
    Varken padda eller laptop är något jag skulle vilja sitta framför timmar i sträck. Ingetdera kan ersätta en stationär med minst 2x24"-skärmar

Men om inte det är ett alternativ så kanske en Surface Pro skulle passa?
    Surface Pro har jag funderat på när jag har sett någon annons men jag har inte satt mig in i den alls. Hur funkar den? Har den Windows? Måste man köra appar eller kan jag köra allt på webläsaren? Måste jag skapa något konto för att använda den?
  • gahadas
    Tihi skrev 2017-04-03 18:08:37 följande:
    Surface Pro har jag funderat på när jag har sett någon annons men jag har inte satt mig in i den alls. Hur funkar den? Har den Windows? Måste man köra appar eller kan jag köra allt på webläsaren? Måste jag skapa något konto för att använda den?
    Det är Windows ja. Du måste nog ha ett outlook/hotmail-konto. Men det är Windows 10 som behöver det, inte burken i sig.

Det är som en laptop med Windows 10, som kan köras utan tagnentbordet om du så vill.
  • AniieeHär
    Tihi skrev 2017-04-03 18:04:02 följande:
    Ipad är för att jag redan har allt möjligt i Apple och känner mig hemma med det. Jag vill inte heller skapa nya konton som med google t ex. Minimera mera är mitt motto! 

Någon budget har jag inte. Sonyn skulle eventuellt kunna vara intressant. Går den på Windows? Måste man skapa ett konto för att köra den? En dator/platta som man inte behöver något konto till alls för att använda vore guld men jag vet inte om det finns längre?

Jag ska se över dina alternativ.

Då är ju Ipad ett bra alternativ, om du redan har andra sånna prylar.

Skapa nya konton är inte strikt nödvändigt, men de underlättar. Sony går på Android, och du behöver inte logga in eller något för att använda plattan. Men ska man ladda ner appar kan, kan det kanske vara nödvändigt. Jag vet faktikst inte, jag är liksom alltid inloggad.... "Appar" i en surfplattar är ju typ alla program, även webläsaren.
  • AniieeHär

BTW, om du har en gmail så loggar du in på googles alla grejer med den, även play store.

• Tihi
    gahadas skrev 2017-04-03 18:26:57 följande:
    Det är Windows ja. Du måste nog ha ett outlook/hotmail-konto. Men det är Windows 10 som behöver det, inte burken i sig.

Det är som en laptop med Windows 10, som kan köras utan tagnentbordet om du så vill.
    Så räcker det om man uppger en hotmail-adress eller måste man fylla i namn, adress, uppgifter om bostadslån och ge bort sin njure och förstfödda också? Tungan ute (lite överdrifter)
    AniieeHär skrev 2017-04-03 18:31:25 följande:
    Då är ju Ipad ett bra alternativ, om du redan har andra sånna prylar.

Skapa nya konton är inte strikt nödvändigt, men de underlättar. Sony går på Android, och du behöver inte logga in eller något för att använda plattan. Men ska man ladda ner appar kan, kan det kanske vara nödvändigt. Jag vet faktikst inte, jag är liksom alltid inloggad.... "Appar" i en surfplattar är ju typ alla program, även webläsaren.
    Trodde Sony var Windows? Även om Sony skulle vara en Android så behöver jag alltså inte uppge några kontonamn eller mejladresser för att börja använda en Sony? Är det bara att packa upp den ur lådan och börja surfa? Allt jag ska göra är ju som sagt att surfa och skriva lite men det kan jag ju göra med vilken webläsare som helst som ingår i datorn/plattan.
    AniieeHär skrev 2017-04-03 18:32:22 följande:
    BTW, om du har en gmail så loggar du in på googles alla grejer med den, även play store.
    Om gmail inte har tagit bort min oanvända adress vid det här laget så har jag en gammal som ligger och skräpar men helst vill jag ha så få konton som möjligt igång därav att jag är lite dragen mot Apple eller något som inte kräver ett konto för att användas.

Svar på tråden Ska jag ha en dator eller platta att surfa med?