AniieeHär skrev 2017-04-03 17:30:18 följande:
Varför just en iPad? Ha övriga surfplattor i åtanke också.
En tunn, mindre laptop hade jag nog satsat på om jag bara skulle skriva och surfa. Windows 10 kan man ju avinstallera och installera ett annat OS. Eller bara köra parallellt.
Faktiskt, här skulle mina val vara i din situation:
1: En Zenbook-laptop
2: En Yoga Book platta från Lenovo (några modeller har tangentbord)
3: En Sony z4 platta (tangentbord kan köpas till och dockas)
4: En stationär dator av budgetmodell, till exempel en KOmplett Home eller Office.
Sen beror det ju lite på budget också.
Ipad är för att jag redan har allt möjligt i Apple och känner mig hemma med det. Jag vill inte heller skapa nya konton som med google t ex. Minimera mera är mitt motto!
Någon budget har jag inte. Sonyn skulle eventuellt kunna vara intressant. Går den på Windows? Måste man skapa ett konto för att köra den? En dator/platta som man inte behöver något konto till alls för att använda vore guld men jag vet inte om det finns längre?
Jag ska se över dina alternativ.

Farfallos skrev 2017-04-03 17:36:24 följande:
Om du bara ska surfa så lär du inte behöva vara så orolig för virus.
...men surfa kan innebära så mycket, och ska du t.ex använda google drive (med tillhörande applikationer) så fungerar ju datorn bättre än pekskärmen. Är mobiliteten viktig så talar ju det för en padda, men är priset avgörande så blir det billigare med dator.
Tänk över vilka funktioner/program/appar du behöver ha, hur mycket tid du ska spendera med dessa och vad som (nästan) blir omöjligt med den ena eller andra lösningen. Därefter kan du nog göra ett bra val på egen hand.
Jag kommer inte att använda några appar och absolut inte google drive. Det är verkligen bara för att surfa nyheter, googla allt möjligt, skicka mejl, skriva här på FL och kolla fb t ex som jag ska ha den till. Hur funkar det där med virus egentligen? Jag är livrädd för det sen jag av misstag råkade öppna en länk i ett mejl och det kom upp en artikel om någon viktminskningsprodukt. Vad jag vet så fick jag inget virus för inget verkade hända med datorn och jag körde flera scans och hittade inget men jag är jätterädd sen dess och vill därför ha så säkert OS som möjligt. Kan man få virus förresten om man bara råkar surfa in på fel sida eller en sida som har tusen pop-ups t ex? Vad skulle du föreslå nu när du vet lite mer om mina behov?
Jag ska inte koppla ihop surfdatorn/plattan med mina andra prylar heller utan den ska vara helt fristående.