• Casull

När "censurera"?

Vet inte hur lyckad titeln blev  :P
    Men jag undrar helt enkelt vid vilken ålder ni verkligen börjar tänka på vad era barn ser/hör för något? Om ni nu gör det alls.

Då tänker jag på allt ifrån svordomar som man slänger ur sig ibland själv eller kanske sexuella/våldsamma scener på tv eller i en film. Försöker ni censurera/undvika så mycket som möjligt eller tänker ni att barnen ändå kommer bli utsatta för dessa saker så det är ingen idé att leka moraltant?
    Hur går tankarna?

Jag själv kan få lite dåligt samvete ibland för att jag har en väldigt laidback och avslappnad inställning till det mesta av det där.. Så då gör jag försök till att bättra mig som brukar gå lite sisådär  :P
    Men iallafall att tänka på vad jag själv säger försöker jag verkligen på..

Kan tillägga att jag har en 2-åring och en 6-månaders. Och det är väl framförallt 2-åringens uppfattningar av allt som jag tänker på i första hand just nu då han börjat suga åt sig som en svamp av allt dumt jag råkar säga. Vad han råkar snappa upp på tv eller filmer jag ser på har jag inte börjat oroa mig för men det kanske jag borde ändå?

• Svar på tråden När "censurera"?
  • pigglet

Vi censurerar friskt. Vi använder inga svordomar här hemma, jag hoppar över allt sådant i böcker tex. De yngre barnen får uppmaning att undvika youtubekanaler där svordomar förekommer i varje mening, känns dumt att "mata sig" med ett sådant språk.

Visar inget våld eller sex heller, vi har ingen kultur att vi vuxna har igång tv när barnen är vakna, så det är inga större problem. Kommer de ner när vi ser tv pausar vi (ser sällan på tv så, utan steamat/netflix).

• fluu

Någon gång efter ettårsdagen. Fast vi har fortfarande inte skärpt oss, heh. Dottern är över fem år och vi pratar fortfarande om obsceniteter inför henne när vi glömmer bort oss, väntar bara på att hon ska säga något om sex på dagis ;) Svordomar jobbar vi däremot med, på så vis att hela familjen försöker att inte svära. Dottern svär inte, för det har vi ju lärt henne, men vi vuxna kämpar med att sluta....
    Gällande vad hon ser på film så känner jag att våld är det enda som verkligen går helt bort. Det mesta annat kan man förklara om hon undrar något. Hon har till exempel sett "Torka aldrig tårar utan handskar", heh.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Casull
    fluu skrev 2017-04-04 14:19:33 följande:

Någon gång efter ettårsdagen. Fast vi har fortfarande inte skärpt oss, heh. Dottern är över fem år och vi pratar fortfarande om obsceniteter inför henne när vi glömmer bort oss, väntar bara på att hon ska säga något om sex på dagis ;) Svordomar jobbar vi däremot med, på så vis att hela familjen försöker att inte svära. Dottern svär inte, för det har vi ju lärt henne, men vi vuxna kämpar med att sluta....
    Gällande vad hon ser på film så känner jag att våld är det enda som verkligen går helt bort. Det mesta annat kan man förklara om hon undrar något. Hon har till exempel sett "Torka aldrig tårar utan handskar", heh.

Haha, ja det är svårt.. Jag och min fru kan fortfarande stå och prata sex och även ta på varandra med 2-åringen i närheten. Givetvis under kontrollerade former  ;D
    Dock så har vi en ful vana att ibland ha tv:n på bara och då kan det ju komma upp vad som helst. Så det får vi kanske sluta med  :P

• fluu
    Casull skrev 2017-04-04 15:40:09 följande:

Haha, ja det är svårt.. Jag och min fru kan fortfarande stå och prata sex och även ta på varandra med 2-åringen i närheten. Givetvis under kontrollerade former  ;D
    Dock så har vi en ful vana att ibland ha tv:n på bara och då kan det ju komma upp vad som helst. Så det får vi kanske sluta med  :P

Jag tror att barn klarar det mesta så länge man tar sig tid att förklara saker.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mascaraklumpar

Jag försöker framför allt tänka på hur jag uttrycker mig om andra människor, både på individuell och generell nivå. Om barnen lär sig några svordomar eller någon dum replik från en film är det inte hela världen, men jag skulle skämmas om de uttryckte fördomar inför andra som uppenbarligen kom från oss föräldrar.

• scanmia

Jag censurerar friskt. Jag har barn som är 11, 8 och 5. Vad gäller filmer, spel och böcker så har äldsta barnet varit väldigt rädd av sig och vill inte se/höra något läskigt eller skrämmande så han har satt standarden för yngre syskon. De yngre är inte alls lika räddhågsna av sig, men ibland poppar det upp en massa mardrömmar om något random barnprogram och då har jag inga problem att gå in och begränsa tillgången på det heller.

Språkligt så svär jag nästan aldrig och barnen svär inte heller. Jag har tom fått utbilda dem om fula ord och deras innebörd för det tillhör liksom allmänbildningen att kunna lite sådant. Fast ibland orkar man inte: när jag läste Pippi så var hennes pappa söderhavskung och inget annat för jag var så trött och orkade inte ta den diskussionen just där och då. 

Sex försöker jag tala om öppet och odramatiskt för jag tror att det är viktigt. Givetvis får man anpassa till ålder och intresse, men jag vill att de verkligen ska känna att de kan prata om allt sådant med mig. 

• Simon 681

Jag cencurerade förut, nu tittat min nioåring på Youtube. mycket svordomar. Jag säger att svordomar är ett tecken på dåligt ordförråd och låg intelligens. Han svär inte.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Casull
    Mascaraklumpar skrev 2017-04-05 01:47:13 följande:

Jag försöker framför allt tänka på hur jag uttrycker mig om andra människor, både på individuell och generell nivå. Om barnen lär sig några svordomar eller någon dum replik från en film är det inte hela världen, men jag skulle skämmas om de uttryckte fördomar inför andra som uppenbarligen kom från oss föräldrar.

Jag kan nog hålla med om det där.
    Skulle känna mig betydligt mer misslyckad om mina barn började använda nedsättande generaliseringar om något pga utseende eller något annat. Kommer dock slå ned hårt på det om dom kommer hem någon dag och säger något som dom lärt sig någon annanstans. Men såklart på ett öppet och förklarande sätt så dom inte blir rädda för att säga saker till mig. Jag vill ju vet vad som rör sig i deras huvuden vad det än är.

Svar på tråden När "censurera"?