Inlägg från: Casull |Visa alla inlägg
  • Casull

När "censurera"?

Vet inte hur lyckad titeln blev  :P
    Men jag undrar helt enkelt vid vilken ålder ni verkligen börjar tänka på vad era barn ser/hör för något? Om ni nu gör det alls.

Då tänker jag på allt ifrån svordomar som man slänger ur sig ibland själv eller kanske sexuella/våldsamma scener på tv eller i en film. Försöker ni censurera/undvika så mycket som möjligt eller tänker ni att barnen ändå kommer bli utsatta för dessa saker så det är ingen idé att leka moraltant?
    Hur går tankarna?

Jag själv kan få lite dåligt samvete ibland för att jag har en väldigt laidback och avslappnad inställning till det mesta av det där.. Så då gör jag försök till att bättra mig som brukar gå lite sisådär  :P
    Men iallafall att tänka på vad jag själv säger försöker jag verkligen på..

Kan tillägga att jag har en 2-åring och en 6-månaders. Och det är väl framförallt 2-åringens uppfattningar av allt som jag tänker på i första hand just nu då han börjat suga åt sig som en svamp av allt dumt jag råkar säga. Vad han råkar snappa upp på tv eller filmer jag ser på har jag inte börjat oroa mig för men det kanske jag borde ändå?

• Svar på tråden När "censurera"?
  • Casull
    fluu skrev 2017-04-04 14:19:33 följande:

Någon gång efter ettårsdagen. Fast vi har fortfarande inte skärpt oss, heh. Dottern är över fem år och vi pratar fortfarande om obsceniteter inför henne när vi glömmer bort oss, väntar bara på att hon ska säga något om sex på dagis ;) Svordomar jobbar vi däremot med, på så vis att hela familjen försöker att inte svära. Dottern svär inte, för det har vi ju lärt henne, men vi vuxna kämpar med att sluta....
    Gällande vad hon ser på film så känner jag att våld är det enda som verkligen går helt bort. Det mesta annat kan man förklara om hon undrar något. Hon har till exempel sett "Torka aldrig tårar utan handskar", heh.

Haha, ja det är svårt.. Jag och min fru kan fortfarande stå och prata sex och även ta på varandra med 2-åringen i närheten. Givetvis under kontrollerade former  ;D
    Dock så har vi en ful vana att ibland ha tv:n på bara och då kan det ju komma upp vad som helst. Så det får vi kanske sluta med  :P

• Casull
    Mascaraklumpar skrev 2017-04-05 01:47:13 följande:

Jag försöker framför allt tänka på hur jag uttrycker mig om andra människor, både på individuell och generell nivå. Om barnen lär sig några svordomar eller någon dum replik från en film är det inte hela världen, men jag skulle skämmas om de uttryckte fördomar inför andra som uppenbarligen kom från oss föräldrar.

Jag kan nog hålla med om det där.
    Skulle känna mig betydligt mer misslyckad om mina barn började använda nedsättande generaliseringar om något pga utseende eller något annat. Kommer dock slå ned hårt på det om dom kommer hem någon dag och säger något som dom lärt sig någon annanstans. Men såklart på ett öppet och förklarande sätt så dom inte blir rädda för att säga saker till mig. Jag vill ju vet vad som rör sig i deras huvuden vad det än är.

Svar på tråden När "censurera"?