• Anonym (Lågt)

Samtliga vita blodkroppar ligger rätt lågt. Nån betydelse?

Mina samtliga prover på vita blodkroppar ligger åt det låga hållet dock utan att hamna utanför referensvärdet. Men har en del kroppsliga åkommor med bl.a. Rejält svullnen vid nyckelben/hals på båda sidor mm

Funderar på om det är nåt i min kropp som inte är riktigt friskt.

Skriver ner värdena och ser om nån har nån kunskap och erfarenhet.

Lymfocyter 1,6 referens 0,5-5,0

Granulocyter 2,5. referens 1,2-8,0

Lpk 4,3 referens 3,5-8,8 ( här står på ett annat refernsvärde 5,0-13?! Och det är dotterns provsvar från samma Vc. Hur ska man tolka det?

• Svar på tråden Samtliga vita blodkroppar ligger rätt lågt. Nån betydelse?
  • Anonym (anonym)

lite vita blodkroppar=ingen pågående svår infektion som kroppen slåss mot. 

• Poascenko
    Anonym (Lågt) skrev 2017-04-04 09:28:41 följande:

Mina samtliga prover på vita blodkroppar ligger åt det låga hållet dock utan att hamna utanför referensvärdet. Men har en del kroppsliga åkommor med bl.a. Rejält svullnen vid nyckelben/hals på båda sidor mm

Funderar på om det är nåt i min kropp som inte är riktigt friskt.

Skriver ner värdena och ser om nån har nån kunskap och erfarenhet.

Lymfocyter 1,6 referens 0,5-5,0

Granulocyter 2,5. referens 1,2-8,0

Lpk 4,3 referens 3,5-8,8 ( här står på ett annat refernsvärde 5,0-13?! Och det är dotterns provsvar från samma Vc. Hur ska man tolka det?

Var glad för det. Alternativet skulle vara HIV eller diverse andra inflammatoriska sjukdomar. 
  • Anonym (Lågt)

Mm klart jag är glad om jag slipper sjukdomar..

Bara att jag mår inte riktigt bra och när samtliga prover har sjunkit betydligt sen ett tag tillbaka så klart man undrar..

• Krixx

Ser inget konstigt i dina blodprover.

Anledningen till att din dotters referensvärde är högre beror helt enkelt på att barn har fler vita blodkroppar än vuxna.

• Anonym (Lågt)

Okey tack för svar. Inget konstigt Mao :)

• Poascenko
    Anonym (Lågt) skrev 2017-04-04 22:09:36 följande:

Mm klart jag är glad om jag slipper sjukdomar..

Bara att jag mår inte riktigt bra och när samtliga prover har sjunkit betydligt sen ett tag tillbaka så klart man undrar..

Låga blodkroppar relaterar till:

Infektion t ex influensa, malaria, HIV, TBC, allmänpåverkan på kroppen (sepsis).
    Läkemedel t ex cellgifter (cytostatika), medel mot överaktivitet i sköldkörteln.
    Sjukdomar i benmärgen.
    Förstorad mjälte .
    Strålning.
    Vitamin-B12- och folsyrabrist.

Undrar lite varför din läkare inte reagerar på ditt blodprov? 
  • Anonym (Lågt)
    Poascenko skrev 2017-04-06 11:18:22 följande:

Låga blodkroppar relaterar till:

Infektion t ex influensa, malaria, HIV, TBC, allmänpåverkan på kroppen (sepsis).Läkemedel t ex cellgifter (cytostatika), medel mot överaktivitet i sköldkörteln.Sjukdomar i benmärgen.Förstorad mjälte .Strålning.Vitamin-B12- och folsyrabrist.

Undrar lite varför din läkare inte reagerar på ditt blodprov? 

Oj! Du menar att jag inte är helt ute o cyklar??
  • Anonym (varför?)

Varför skulle det vara något onormalt när det ligger inom gränsvärdena??

• Poascenko
    Anonym (Lågt) skrev 2017-04-06 14:41:38 följande:
    Oj! Du menar att jag inte är helt ute o cyklar??
    Varför skulle du vara ute och cyklar? Finns väl alltid någon orsak när blodprovet visar lågt antal blodkroppar. Allt från vanlig förkylning till cancer. Jag bara undrar varför din läkare inte reagerar på resultatet.
  • Anonym (Lågt)
    Poascenko skrev 2017-04-06 17:45:24 följande:

Varför skulle du vara ute och cyklar? Finns väl alltid någon orsak när blodprovet visar lågt antal blodkroppar. Allt från vanlig förkylning till cancer. Jag bara undrar varför din läkare inte reagerar på resultatet.

Därför att allt är inom referens och då poppar ingen röd markering upp. Dessutom alltid nya läkare på Vc och de har inte tid att analysera prover.

Som jag skrev så har jag inte mått så bra och jag ser att samtliga prover ligger åt det låga hållet. De har legat betydligt högre innan. Därav min undran.
    Anonym (varför?) skrev 2017-04-06 16:51:51 följande:

Varför skulle det vara något onormalt när det ligger inom gränsvärdena??

Svar på tråden Samtliga vita blodkroppar ligger rätt lågt. Nån betydelse?