• KHCJ

    PCOS och Insitol

    Bebisverkstan ska snart öppna Glad
    Har PCOS och är överviktig, har inte gått ner tillräckligt efter min förra graviditet (för 3 år sedan, så det är ett måste innan jag kan börja med hormonstimulerande tabletter igen) 
    Igår tipsa min mamma om att hon hört att Inositol kan hjälpa oss med PCOS. Läste på lite och det verkar ha lite olika effekt, men bara bra effekter. 

    Någon mer som testat det? Beställde nämligen två burkar igår och ska se om det gör någon nytta för mig. 

    Vad är era erfarenheter, bra eller dåliga? Hur många kapslar äter ni? Ge mig all info ni har ;) 

  • Svar på tråden PCOS och Insitol
  • LillaMig

    Rekommenderar inte!

    Om man går in och läser lite noggrannare i beskrivningen så står det ju klart och tydligt att Inositol sänker LH med så mycket som 55 %. LH-höjning är nämligen nödvändigt för att man ens ska lyckas bli gravid!

    Alltså lite som att skjuta sig själv i foten.   

  • Anonym (Mimmi)

    Jag började med inositol efter att ha försökt ett år att bli gravid. Är 37 år och överviktig.

    Blev gravid andra månaden efter att jag börjat med inositol, fick missfall, men blev gravid direkt igen. Är i åttonde månaden nu.

    Jag tror jag tog 100 mg/dag. Har inte kvar burken, så minns inte riktigt.

    Vet ju förstås inte om det var tack vare den som jag blev gravid, men det är min lilla berättelse

  • Anonym (Mimmi)

    Kan ju tillägga att jag har inte PCO, utan jag testade det pga att det ska förbättra äggkvaliten mm.

    Har förstått att just äggkvaliten inte brukar vara något problem vid PCO, utan snarare har man ofta bra ägg då.

Svar på tråden PCOS och Insitol