• ahaggs

Smärta i svanskotan, 2 månader

Hej! Jag har haft ont i svanskotan i snart två månader och det försämras hela tiden. När jag sitter måste jag sitta på sidan och det gör även ont nät jag går på toa. Besvären började en dag när jag satt på en bänk i en timme och när jag reste mig hade jag väldigt ont. Jag tror även att jag har halkat på den när jag tränade. Det gör så fruktansvärt ont och smärtan går inte över utan försämras nästan, som sagt har det snart gått två månader. I början hade jag ett blåmärke men det gick bort efter några dagar men det gjorde inte smärtan. 
    Tacksam för hjälp. 
  • Svar på tråden Smärta i svanskotan, 2 månader
  • Gollum

Hej!

Jag hade också ont i svanskotan i flera månader, förmodligen för att jag slagit i den på nåt sätt. Det kan bli små frakturer på den men de läker så småningom, det tar tid men till slut går det över.

Du kan ju såklart alltid ringa 1177 och fråga dem om vad de tycker du borde göra och det är ju inte superdyrt att gå till vårdcentralen och kolla upp det heller. Jag tror dock inte att du behöver oroa dig, det är inget ovanligt att slå i svanskotan och ha ont i den!

• Themis

Du kan ha knäckt till en svanskota så den fått en spricka, sånt händer. Gå till läkare och se om de vill göra en koll.

Jag fick en skada på en svanskota när min son föddes för han var stor, då fick jag inte sitta på hårda stolar på flera veckor. Man kan skaffa eller låna en kudde som är formad som en donut så man kan sitta utan att svanskotan går i stolen. 

(kudden har förekommit i TV-serien Friends som "ass-donut"- alla skrattar åt det ordet men har man ont där så skrattar man så lagom... )

I övrigt blir det nog mest till att äta Ipren och vänta tills det läker, men du borde kolla med läkare först så det inte är något med smärtan som de reagerar på och som gör att du borde undersökas mer grundligt.

Om detta skulle bli så illa att det hindrar dig framöver i livet är det också viktigt att skadan finns dokumenterad, man kan inte få ersättning på vissa försäkringar osv. om ingen vet när och hur du fått skadan. Därför går jag alltid till läkare i sådana lägen, för att det ska finnas dokumentation ifall det skulle bli långvarigt och påverkar min arbetsförmåga.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • AnnikaJoh

Hej alla med problem i svanskotan. Tyvä har jag inget bra svar av dessa problem, har själv haft ont i svanskotan i ca: 5-6 år, har gjort allt i princip, osteopat, massage, tränat, gått hos olika sjukgymnaster. Ibkand kan jag känna, är de nåt annat? Har velat göra om röntgen men fått nej.Har artros, lite osäker på exakt var det sittet och väldiga problem med mitt bäcken i flera år, så tröttsamt ????

Svar på tråden Smärta i svanskotan, 2 månader