Lärare som inte orkar mer, måste byta karriär
Jag har arbetat som lärare i över 20 år. Ett visserligen givande jobb, men de senaste åren blir det bara sämre och sämre. Lönen har varit helt ok, senaste månaden 35500:-
Trots detta vill jag inte längre jobba med barn. Jag behöver verkligen hjälp att hitta vidare i livet. Jag fattar nog att det kommer bli en rejäl sänkning av lönen, vem anställer en före detta mellanstadielärare?
En tanke jag har är att plugga till högskoleingenjör någon stans i Sverige, kommer visserligen troligen att kosta ett äktenskap och belasta relationen till mina barn då jag knappast kan göra detta hemifrån.
En annan tanke är ett YH-program, ett till två år plugga, och sedan försöka halka in på en arbetsplats. Men i och med att jag är över 47 år så kommer min enda chans att börja plugga vara nu och inte senare i livet. Jag har rätt att ha fullt studielån i fyra år och kan man knixa ihop en ingenjörsutbildning på den tiden så kan man ju börja jobba vid femtio och sedan ev läsa in en master så man blir civilingenjör. Gissningsvis kommer jag uppleva pluggandet som en ocean av fritid. Som lärare snittade jag på 55 timmars arbete i veckan, jag har svårt att tro att pluggandet kommer ta mer tid.
Jag har alltid varit intresserad av teknik, konstruktion och problemlösning, så det känns uppenbart att jag måste ta mig år ingenjörshålet. Men vilken är chansen att en 50+are får ett jobb som nybakad och oerfaren?
Ja, vad tror ni? Kan jag hoppas på framtiden eller är det bättre att döda sin själ, ta truckkort och bli en grottmänniska de 20 år som är kvar till pensionen? (Ja inget ont om lagerarbete, men för att få en dräglig inkomst kommer man behöva jobba extremt mycket övertid, dock troligen en bit under 55 timmar...)