• Dumkalle

Lärare som inte orkar mer, måste byta karriär

Jag har arbetat som lärare i över 20 år. Ett visserligen givande jobb, men de senaste åren blir det bara sämre och sämre. Lönen har varit helt ok, senaste månaden 35500:- 
    Trots detta vill jag inte längre jobba med barn. Jag behöver verkligen hjälp att hitta vidare i livet. Jag fattar nog att det kommer bli en rejäl sänkning av lönen, vem anställer en före detta mellanstadielärare? 
    En tanke jag har är att plugga till högskoleingenjör någon stans i Sverige, kommer visserligen troligen att kosta ett äktenskap och belasta relationen till mina barn då jag knappast kan göra detta hemifrån. 
    En annan tanke är ett YH-program, ett till två år plugga, och sedan försöka halka in på en arbetsplats. Men i och med att jag är över 47 år så kommer min enda chans att börja plugga vara nu och inte senare i livet. Jag har rätt att ha fullt studielån i fyra år och kan man knixa ihop en ingenjörsutbildning på den tiden så kan man ju börja jobba vid femtio och sedan ev läsa in en master så man blir civilingenjör. Gissningsvis kommer jag uppleva pluggandet som en ocean av fritid. Som lärare snittade jag på 55 timmars arbete i veckan, jag har svårt att tro att pluggandet kommer ta mer tid. 
    Jag har alltid varit intresserad av teknik, konstruktion och problemlösning, så det känns uppenbart att jag måste ta mig år ingenjörshålet. Men vilken är chansen att en 50+are får ett jobb som nybakad och oerfaren? 

Ja, vad tror ni? Kan jag hoppas på framtiden eller är det bättre att döda sin själ, ta truckkort och bli en grottmänniska de 20 år som är kvar till pensionen? (Ja inget ont om lagerarbete, men för att få en dräglig inkomst kommer man behöva jobba extremt mycket övertid, dock troligen en bit under 55 timmar...)

• Svar på tråden Lärare som inte orkar mer, måste byta karriär
  • Anonym (q)

Om du kan tänka dig vara kvar inom skolan så skriker man ju nu efter speciallärare eller specialpedagoger. Jag själv är också lärare sen drygt 20 år och har senaste åren allt mer jobbat som speciallärare, i tätt samarbete med specialpedagogen och jag tycker det är verkligen roligt! Om du känner att du är rätt person så hör med din chef. Just nu har skolverket en drive där chefer kan söka extrapengar just för sådana satsningar, då jobbar man ev. halvtid och pluggar halvtid. Har själv sökt till i höst och väntar på svar om vi fick några pengar eller inte, för utan det har jag inte råd. 

• Dumkalle

Nej, inget inom läreri eller skola överhuvudtaget. Jag måste ut i den verkliga världen. Samtidigt är det lite av sista-chansen nu när jag precis passerat gränsen för fulla studielån. 
    Det enda pedagogiska jag kan tänka mig är typ utbildare för företag, men ja... jag kan ju ingenting. 
    Det måste nästan bli en mer seriös utbildningssatsning. Älskar matte och teknik, rätt duktig på det med. Kan egentligen även tänka mig att gå någon komvux för att bli typ elektriker eller snickare eller liknande, men just de där hantverkaryrkena brukar bli lite tunga, har man lallat runt i tofflor ett halvt liv kan kanske kroppen vika ner sig efter några veckor med blåställ. Så en mer teoretisk yrkesroll kan kanske vara vettigt. 

• Kjell2

Om du väljer rätt högskoleingenjör är nog möjligheterna till jobb rätt stora. Kolla framföralt arbetmarknaden på orter där du kan tänka dig jobb. Olika orter har olika behov.

• Dumkalle

Ja, det är väl lite så jag tänker, att med en utbildning borde man kunna få tag i ett jobb som ger nog med lön för att få en uthärdlig levnadsstandard. Men det är inte helt enkelt att ta reda på vilken typ av ingenjör som behövs i mitt område. Nu har i och för sig vårt äktenskap skakats om i grundvalarna så att flytta till t.ex. Uppland/Södermanland är ett fullgott alternativ. Barnen verkar hamna åt det hållet ändå då de börjat titta sig om efter utbildningar och arbeten. 
    Hur tar man reda på hur arbetsmarknaden ser ut?

• Dukanintevinnaövermig

Vad gör en högskoleingenjör? Är det skillnad på den och en KTH-ingenjör t ex?

• Anonym (funderar)

Automationselektriker eller automationsingenjör är ganska hett nu, om du kan tänka dig det.

Enkel fuskvariant för snabbt karriärbyte:

allastudier.se/utbildningar/618345-automationstekniker/

Mellan- 2 år
    allastudier.se/utbildningar/666424-automation-robotingenj%C3%B6r/

Hela vägen upp:

allastudier.se/utbildningar/589336-automation-och-mekatronik-civilingenj%C3%B6r/

--
    Själv hade jag nog kunnat satsa de där 2 åren i alla fall, robotteknik är ett kul ämne.

• Anonym (funderar)
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-04 17:30:59 följande:

Vad gör en högskoleingenjör? Är det skillnad på den och en KTH-ingenjör t ex?

1.5 år i studier/lån och ett antal tusen/månad i slutlön i livet, till att börja med.

En högskoleingenjör på rätt ställe kunde komma långt förr i tiden men det är lite svårare idag om man inte startar eget.

Höga chefer är ofta civilingenjörer som har breddat sig mot ekonomi. En av mina tidigare chefer läste in en MBA på Handels vid sidan om jobbet för att gå vidare uppåt och bli VD på ett annat företag.
  • Kjell2
    Dumkalle skrev 2017-04-04 13:09:12 följande:

Ja, det är väl lite så jag tänker, att med en utbildning borde man kunna få tag i ett jobb som ger nog med lön för att få en uthärdlig levnadsstandard. Men det är inte helt enkelt att ta reda på vilken typ av ingenjör som behövs i mitt område. Nu har i och för sig vårt äktenskap skakats om i grundvalarna så att flytta till t.ex. Uppland/Södermanland är ett fullgott alternativ. Barnen verkar hamna åt det hållet ändå då de börjat titta sig om efter utbildningar och arbeten. 
    Hur tar man reda på hur arbetsmarknaden ser ut?

Kolla med arbetsföredlingen eller Sveriges Ingenjörer.
  • Anonym (Grizzly)

Jag var lärare i cirka sex år innan jag bytte bana. Men inte helt. Jobbar nu med utbildning på en statlig myndighet och trivs som fisken i vattnet. Det är som natt och dag jämfört med skolan.

• Dumkalle

Jag tänkte först att testa vuxenskolan eller andra utbildningsföretag. Men nu har livet ramlat i bitar rätt ordentligt. Frun har träffat en kvinna som hon klickat med. Som en blixt från klar himmel bara så där. Så nu känns ett totalbryt med mitt gamla liv ännu mer nödvändigt. Behöver nog något som tar upp skallen ordentligt. Ja och chansen att träffa nya människor som inte har kopplingar till mitt gamla liv. Har visserligen barn som kommer bokvar med min blivande exfru. Får ta någon högskola innom två timmar med tåg från hemmet. Så man hinner hem någon helg.

Ja, mer än 20 år som gifta och så inleder hon en lesbisk relation. Pågått en månad tydligen, fick veta idag. Men ja... bara att vänja sig vid denna eviga uppförsbacke.

Svar på tråden Lärare som inte orkar mer, måste byta karriär