• Äldre 4 Apr 22:36
    5660 visningar
    9 svar
    9
    5660

    Pengar till dyr moppe

    Hej, Nu när det snabbt börjar närma sig moppeåldern så har jag börjat titta på lite mopeder, och jag har hittat en som jag tycker är väldigt snygg. Det är en Rieju Drac Pro Racing Edition 2017. Detta är drömmoppen men problemet är att den är väldigt dyr, den kostar 34 000kr och jag har inget sätt att få ihop pengar. Så nu till frågan. Hur ska jag tjäna ihop pengar till moppen? Har något som har haft moppe innan och tjänat ihop till en dyr moppe nåt tips? Mamma och pappa kan nog lägga runt 4k och jag har 4k själv och sen fyller jag år och då brukar jag få runt 5k. Så där har vi 13 000kr och mamma och pappa betalar körkort och hjälm och så, så det behöver jag inte oroa mig för. Tack för hjälpen!!!!!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-04 22:40
    Edit: Jag har till september att käna pengar till moppen

  • Svar på tråden Pengar till dyr moppe
  • Äldre 4 Apr 23:01
    #1

    Måste den vara ny? Annars kan du kolla Blocket eller liknande för att hitta billigare begagnade moppar

  • Äldre 4 Apr 23:09
    #2

    Har du sökt sommarjobb?

    För övrigt om du aldrig har haft en moped förut så rekommenderar jag inte dig att köpa en nya moped, köp en begagnad som första moped istället. Tråkigt om du lägger en stor summa på en dyr moped bara för att några månader senare känna att du hade klarat dig lika bra med en billigare. Då är det bättre att börja med en billigare för att sedan byta upp sig för att man då vet att man vill det. 

  • Äldre 4 Apr 23:17
    #3

    Jag har inte sökt sommarjobb för jag var inte säker på om man fick sommarjobba innan man var 15år. Och det låter som en bra idé med att börja med en billigare moppe och köpa nyefter hand men vet nån vilka mopeder det finns som är lite billigare (crossmopeder)

  • Äldre 4 Apr 23:23
    #4

    Men jag vill helst ha en ny moppe för om jag inte gillar det sen så säljer jag den, väntar ett år och sen köper en lätt mc.

  • Äldre 4 Apr 23:53
    #5
    AlbinKrets skrev 2017-04-04 23:17:46 följande:

    Jag har inte sökt sommarjobb för jag var inte säker på om man fick sommarjobba innan man var 15år. Och det låter som en bra idé med att börja med en billigare moppe och köpa nyefter hand men vet nån vilka mopeder det finns som är lite billigare (crossmopeder)


    Jodå visst kan man sommarjobba, men du får inte tex stå i en kassa i en mataffär, då behöver man vara över 18.

     ung.lo.se/pa-jobbet/fatt-jobbet/arbetsregler-for-dig-under-18-ar/du-ar-mellan-13-och-15-ar/

    www.sommarjobb.me/jobb-for-14-aringar/

    Om du inte sökt sommarjobb så tror jag att du kan släppa din önskan om att köpa en dyr moped direkt, du får nog satsa på en billigare och sedan byta upp dig efterhand.
  • Äldre 5 Apr 18:06
    #6

    Hejsan.

    Att köpa en dyr mopen kan ju vara en riktigt bra läxa i hur man tjänar pengar, sparar pengar, skaffar jobb. Men var klar över att du kommer att förlora mycket pengar på den affären när du säljer den. Även om du säljer den kort efter, i bra skick och den inte gått långt. Är du ok med det så kör ????

    Annars bör kolla om det finns en likadan eller liknande på blocket.

    Ibland vill man ha dyra grejer och är beredd att betala. Det är ok... ibland ????

    Men inte hela tiden.

    Lycka till

  • Äldre 6 Apr 20:21
    #7

    Ser ut som du redan fått bra råd. Min erfarenhet är att verkligheten aldrig motsvarar förväntningarna när man köper dyra prylar man dreglat över. En begagnad EU-moped för en 8000kr i bra skick är kanske 80-90% så kul i längden som en ny lyxmodell. Fast den dyra kostar mer än fyra begagnade. Om någon repar moppen eller du kör på något o pajar en kåpa så är det rentav mycket tråkigare att ha en svindyr.

    Sedan är sommarjobb bra ändå. Om inte annat får du ju råd att köpa fika dit du kör :)

    Det som kan påverka är också om du bor så att mopeden är ett transportmedel du kommer ha permanent i väntan på bil om du tex bor utanför stan. Eller om det mer är för att det är kul. Bor du utanför stan o behöver den i flera år kan det kanske vara värt att lägga lite mer.

  • Äldre 9 Apr 20:43
    #8

    En gammal Yamaha DT fungerar väl alltid? Finns bra från 90-talet. :D

    *Drömmer sig tillbaka*


    www.billigaknivar.se - ett nytt stort projekt och steg i livet!
  • Äldre 9 Apr 20:52
    #9
    AlbinKrets skrev 2017-04-04 23:23:24 följande:

    Men jag vill helst ha en ny moppe för om jag inte gillar det sen så säljer jag den, väntar ett år och sen köper en lätt mc.


    Bättre att köpa en bättre begagnad, då förlorar du inte så mycket pengar när du ska sälja den efter 1 år. Har du tur så kanske du kan få tillbaka vad du gav. På en ny moppe förlorar du massor av pengar om du säljer den efter något år.
Svar på tråden Pengar till dyr moppe