• Cykeltjejen

Hur vanligt är missfall???

Hej!

Jag har precis plussat för första gången och såklart jätteglad. Samtidigt är jag livrädd för att få missfall! Jag har minst 2 vänner som haft missfall första gången de blev gravida. Är det väldigt vanligt att det händer?? Jag är livrädd att jag ska få missfall nu när jag äntligen blivit gravid efter 2 års väntan på min sambo!! Vilken vecka kan man börja "pusta ut"? Jag är endast i V4 och det känns som att tiden står still typ fast jag bara vetat att jag är gravid i några dagar!

/orolig förstagångs gravid

• Svar på tråden Hur vanligt är missfall???
  • Långbenopluto

Googlar du så får du en massa statistik om missfallsriken.

Men du väntar barn, inte missfall, så njut så länge det är

• viseversa

20% av graviditeterna slutar i mf. Men tänk på att 80% går bra. Vissa har upprepade mf men då tror jag det beror på något annat än ett foster som inte är livsdugligt.

Jag har 5 barn. Har varit gravid 5 gr och ALDRIG haft ett mf. Så alla har inte upplevt mf. Efter v 12 kan man slappna av. Då minskar risken för mf rejält.

• 10oktober

Mellan 20-25% slutar i missfall läste jag. Min första graviditet slutade i mf i v7. Skittufft såklart men i det läget kändes det mer som en extrem mensblödning. Jag blev gravid igen efter två månader och är nu i v28 :)

Mf kan man inte stoppa så tidigt och oftast sker det pga något fel på barnet. Och som sagt, att tänka att du väntar barn och inte missfall hjälpte mig :) lycka till!

• Cykeltjejen

Känns bättre nu efter att ha läst era inlägg ändå. Jag oroar mig mest just för att mina två närmaste fick missfall i sina två först graviditeter. Man ska ju inte gå och oroa sig men kan typ inte låta bli! Längtar så sjukt mycket efter när magen börjar växa och till vårt första ultraljud <3

• Snuttis2

Någonstans mellan 20-30 % slutar i missfall , % satsen påverkas av åldern!

Vanligtvis avtar risken efter v 12 till ca 3 % tror jag!

Då har de kritiska utvecklingsfaserna skett hos fostret och moderkakan har tagit över.

Förstår din oro har själv drabbats av flera missfall , väntar nu barn i v 25 och de är först nu jag börjar slappna av. Men som någon klok sa ovan så väntar ni barn och inte missfall så ta en dag i taget och njut av graviditeten : ) !

• Cykeltjejen
    nermedtandläkarskräck skrev 2017-04-13 16:43:33 följande:

Hoppas att allt går bra! 

• Cykeltjejen
    nermedtandläkarskräck skrev 2017-04-13 16:43:33 följande:

Hoppas att allt går bra! 

Hej har precis gått in i v6 :) än så länge allt väl. Men tiden släpar fram. Vill passera den kritiska tiden fort fort fort :)
  • Cykeltjejen
    Snuttis2 skrev 2017-04-15 15:34:37 följande:

Då har de kritiska utvecklingsfaserna skett hos fostret och moderkakan har tagit över.

Förstår din oro har själv drabbats av flera missfall , väntar nu barn i v 25 och de är först nu jag börjar slappna av. Men som någon klok sa ovan så väntar ni barn och inte missfall så ta en dag i taget och njut av graviditeten : ) !

Tack för dina ord! :)
  • Summerchild
    Snuttis2 skrev 2017-04-15 15:34:37 följande:

Jag är oxå i v 25...är du med i juli lr augusti gruppen?
  • Summerchild

Jag fick blödningar tidigt fram till vad 15 nånting...nu kan man äntligen ha normalt samliv utan nån blödning

Så blödning är inte alltid missfall. Mitt var ett sår på kanten av livmodern ....32 år är jag och kanske för gammal....4e barnet

• AnkiC

Det är vanligt. Speciellt vid första graviditeten . Men du väntar barn och inte missfall. Skulle det bli missfall är det bara att försöka igen. Det är ju ändå nåt positivt att kroppen stöter bort det som inte är bra får du tänka. Upprepade missfall med friska embryon/foster är inte lika vanligt.

• mrsanderson91

Hejsan & stort grattis till ert +  :)

När jag blev gravid med min son så fick jag som små spottings v. 5-8, sen fick jag min första blödning i v.12. Fick panik och var inställd på att inget skulle gå bra. Kom in till gynakuten och bebben mådde fint! Andra stora blödningen kom i v.16, även då såg allting bra ut.

Idag är han sju år och helt perfekt! :) Lycka till! Kram 

Svar på tråden Hur vanligt är missfall???