• Deb123

Latensfas/förvärkar

Hade i måndags natt extrema värkar vart 5 minut mellan 1 och 5 på natten. Lyckades somna och tiden började dröjas ut. Måndagen var hyfsat lugn tills klockan blev 12 på natten(till tisdagen). Hade då bara oregelbundna sammandragningar som va som vanlig mensvärk. Efter 00.00 på tisdagen började värkarna igen, de har hållt på tills nu med oftast 15 minuters vila. Annars mellan 4-30 minuter.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. har tagit alvedon, badat, fått massage av killen men knappt kunnat sova sen måndags morgon (fick inte många timmars sömn då heller) så fort jag slumrar till så väcker en värk mig. Jag är ganska säker på att jag är i latensfasen. Blir helt galen av värkarna, blir illamående och får halsbränna.

Vad ska jag göra? Hur länge kommer detta hålla på? Slemproppen har kommit i omgångar senaste dagarna. Är förstföderska.

HJÄLP :'( 36 timmars hemska värkar...

• Svar på tråden Latensfas/förvärkar
  • Deb123
    MartingaleFootprints skrev 2017-04-05 12:02:29 följande:

Ring och rådfråga förlossningen? Du kanske kan få t.ex smärtlindring så att du kan få sova.

Gjorde precis de:) ska åka in om en stund.

Undrar också om någon varit med om liknande. Hade besvären lugnat sig hade jag gärna väntat nån vecka till men nu vill jag bara att bebisen ska komma :(
  • Anotherone

Jag hade ungefär samma med mitt första barn verkar det som när jag läser din beskrivning.
    Min slempropp började lossna en onsdag kväll. Då var jag i 41+ 3. Samma natt började jag få värkar som jag tyckte gjorde ondare än vad förvärkar borde göra. Visserligen hade jag inte haft några förvärkar alls så jag hade inget att jämföra med men de var klart mer intensiva direkt än vad jag hade väntat mig.

Jag försökte ligga på soffan och vila och somnade till emellan då de kunde vara rätt glesa. Men direkt det kom en värk så var jag tvungen att resa mig upp och vagga runt och verkligen koncentrera mig på andningen. Sen till morgonen så avtog det.

Så höll det på ända till söndag förmiddag då jag sa till min man att jag inte orkade mer för då hade jag knappt sovit på flera dagar så då åkte vi in. 3cm var jag öppen då. Två nätter hade vi ringt in till förlossningen och frågat om råd men eftersom jag uppenbarligen fixade att hantera dem hemma och eftersom vattnet inte gått så tyckte de att jag kunde vara kvar hemma.

Det hela slutade med akut snitt måndag morgon pga värksvaghet. Min kropp var förmodligen så trött att värkarna inte hade kraft nog att pressa ut bebisen.

Så onsdag kväll till söndag kväll i princip hade jag värkar som kom och gick. De på förlossningen ansåg bara att det hade varit en extremt lång latensfas. Möjligen att man hade kunnat bryta efter två-tre dygn och snabbat på det hela med lite värkstimulerande dropp men nu blev det inte så.

• Deb123
    Anotherone skrev 2017-04-05 13:05:11 följande:

Jag hade ungefär samma med mitt första barn verkar det som när jag läser din beskrivning.

Min slempropp började lossna en onsdag kväll. Då var jag i 41+ 3. Samma natt började jag få värkar som jag tyckte gjorde ondare än vad förvärkar borde göra. Visserligen hade jag inte haft några förvärkar alls så jag hade inget att jämföra med men de var klart mer intensiva direkt än vad jag hade väntat mig.

Jag försökte ligga på soffan och vila och somnade till emellan då de kunde vara rätt glesa. Men direkt det kom en värk så var jag tvungen att resa mig upp och vagga runt och verkligen koncentrera mig på andningen. Sen till morgonen så avtog det.

Så höll det på ända till söndag förmiddag då jag sa till min man att jag inte orkade mer för då hade jag knappt sovit på flera dagar så då åkte vi in. 3cm var jag öppen då. Två nätter hade vi ringt in till förlossningen och frågat om råd men eftersom jag uppenbarligen fixade att hantera dem hemma och eftersom vattnet inte gått så tyckte de att jag kunde vara kvar hemma.

Det hela slutade med akut snitt måndag morgon pga värksvaghet. Min kropp var förmodligen så trött att värkarna inte hade kraft nog att pressa ut bebisen.

Så onsdag kväll till söndag kväll i princip hade jag värkar som kom och gick. De på förlossningen ansåg bara att det hade varit en extremt lång latensfas. Möjligen att man hade kunnat bryta efter två-tre dygn och snabbat på det hela med lite värkstimulerande dropp men nu blev det inte så.

Oj usch vad hemskt att ha de sådär i så många dagar! tack så mycket för du tog dig tiden till att svara!! Ska in vid 3 tiden, ska fråga dom mer specifikt om vad dom tycker så jag slipper gå igenom samma. Vet du varför du hade så lång latensfas? Dålig kondis/ övervikt/rökning, drog du ut på värkarna tex genom bad eller något liknande?
  • Deb123

Kanske inte dålig kondis, men att du inte haft så mycket muskler, dålig mat kanske?

• Ztiwie

Första fl: 4 dygn latensfas med värkar som upphörde i bara ca 2-3 timmar om dagen. Fick 2 sovdoser som inte fungerade.
    Efter 18 timmar inne på förlossningen, öppen 10 cm, orkar varken jag eller bebis mera. Mina krafter var slut och bebis hjärtslag droppade, så det blev ett akutsnitt.
    Att vården låter en hålla på så länge borde inte vara tillåtet, jag upplevde det som väldigt traumatiskt.
    Jag tror, att stress kan ha varit en faktor i mitt fall till det långa, sega, smärtsamma förloppet. Jag kände mig inte trygg helt enkelt.

Fl 2: Startade med tydliga värkar ca kl 2 på natten, strax innan kl 18 var han ute. Vaginal förlossning.

• Anotherone
    Deb123 skrev 2017-04-05 13:44:28 följande:
    Oj usch vad hemskt att ha de sådär i så många dagar! tack så mycket för du tog dig tiden till att svara!! Ska in vid 3 tiden, ska fråga dom mer specifikt om vad dom tycker så jag slipper gå igenom samma. Vet du varför du hade så lång latensfas? Dålig kondis/ övervikt/rökning, drog du ut på värkarna tex genom bad eller något liknande?
    Jag vet inte hur du får associationer till dålig mat och dålig kondis pga man har en lång latensfas....?

Men nej, jag var inte i dålig kondis och anser (och ansåg mig även då) mig vara en väldigt aktiv och fysiskt vältränad person.
    Jag körde body pump fram till vecka 38 och gör så även denna graviditet (är just nu i v 37 med andra barnet), gick promenader och hade inga fysiska besvär direkt av min graviditet annat än stor mage Ingen foglossning, inga bäckensmärtor, inget illamående.... Och ätit bra har jag alltid gjort.

Med första barnet gick jag upp totalt 14kg och det visade sig så småningom när han föddes att han var väldigt stor och vägde över 5kg. Så den viktuppgången är helt inom ramen och bebisen var ju 5 av dessa 14kg så jag kan inte tycka att det var extremt på något sätt.
    Den här graviditeten verkar hamna ungefär samma viktmässigt.

Så jag har inget bra svar på din fråga. Min kropp trivdes väl väldigt bra som gravid helt enkelt. Barnet mådde bra och fick det han behövde från en moderkaka som uppenbarligen fungerade bra med att tillgodose hans näringsbehov trots att jag passerat 40v som gravid. Sen mot slutklämmen så var det förmodligen hans storlek som gjorde att det fick bli akut snitt. Stora barn kräver starka värkar under den aktiva fasen och där hade min livmoder inte den kraften helt enkelt.
Svar på tråden Latensfas/förvärkar