• Anonym (Matte)

Polisanmäld för djurplågeri

Någon här som blivit polisanmäld för djurplågeri? Vad hände efter anmälan? Hur gick utredningen till?

Vi har blivit anmälda av någon som inte har en relation till oss. Någon vi inte känner. Troligen någon som bara råkat köra fram till tomten och vänt eller någon sommarstugegäst.

Vi har en hund. Goliat, som är en Leonberger på 5 år. Köpte honom som omplacering av hans uppfödare för 3 år sedan. Vi har en mycket god relation.

På min fritid är jag mycket aktiv med Goliat. Vi tränar livräddning, tävlar i lydnad och spår, åker på utställningar mm. Lägger alltså ner mycket tid på aktivering.

Vi sköter päls, klor mm som man ska och han är i mycket fin form. Då vi tränar och tävlar så mycket besöker vi veterinär minst två gånger om året och aldrig har det funnits något att anmärka på.

Vi jobbar båda två heltid, ca 07-16.

Tidigare hade vi dagmatte men hon tyckte inte att hon orkade med en sådan aktiv hund och han trivdes inte med att ligga i hennes lägenhet flera timmar varje dag i väntan på aktivitet. Särskilt inte under sommaren.

Så vi tog beslutet att göra gården hundvänlig. Dvs vi har ett högt staket runt hela gården som är på 1,2 hektar.

Det finns en bäck, lite skog, sol och skugga. Om Goliat vill kan han gå in i en isolerad friggebod där det finns vatten som inte är fruset. På gården finns också Ursula, en minigris på 3 år. Även hon går ute och bökar fritt på tomten. De är bästa vänner.

Varje dag åker min sambos pappa hit och rastar Goliat utanför tomten. De tar en promenad på omkring en timme. Ursula brukar gå med, men ibland fryser hon eller är lat och då dras hon i skrinda av Goliat eller svärfar. När vi kommer från jobbet är djuren prio ett.

Jag skulle själv säga att han lever ett väldigt bra liv för den typen av hund.

Men nu så har vi då blivit anmälda. Personen har sagt att hem möttes av en mycket smutsig och våt hund som uppträdde aggressivt. Personen uppger att hunden var mager.

Goliat är en stor hund. Han håller sig till sin idealvikt som råkar vara 76 kg. Goliat är helst ute oavsett väderlek. Snöstorm, spöregn, stekande sol (fast då ligger han i skuggan eller i bäcken). Även vinter, vår och höst badar han i bäcken. Det är inget märkligt för hans ras. Han gör även Ursula sällskap i lerbadet ibland. Han tycks tro att en lerinpackning är bra för pälsen. Men han älskar också att duschas och pälsvården är ett favoritmoment så visst blir han skitig, men det varar inte länge.

En blöt och lortig hund kan se ovårdad ut, och med pälsen slickad mot kroppen efter ett bad i bäcken kan han nog se smal ut.

Om det kommer någon hit skäller han, men han är inte aggressiv. Vem som helst skulle kunna gå in här utan att han gjorde något. Ibland önskar jag att han hade liite mer vaktinstinkt. Tex då när vi fick påhälsning och någon stal en fyrhjuling och flera hundra liter diesel. Men det ligger inte för honom.

Så jag är inte orolig att vi ska bli dömda. Vi kan få positiva utlåtanden från alla som känner oss. Men vad händer i själva processen?

• Svar på tråden Polisanmäld för djurplågeri
  • Anonym (Tess)

Jag har inte uppdaterad info men för tio år sedan så jobbade min mamma på miljö och hälsoskydd. Då gick det till så att någon åkte ut och kollade helt enkelt, hon brukade ringa innan och säga att hon var på väg och kolla om det passade. Såg allt bra ut så blev det inget mer.

• Anonym (Z)

Kan ni visa det du skriver här och det är som du säger så blir det nog snabbt nedlagt. Är hunden välmående så syns det vid ett ev besök även om han precis stiger upp från sin lerpöl, inte alla hundar som har tillgång till eget spa på gården ;)

• Anonym (Härligt liv!)

Möjligen kommer någon och ser efter ifall anmälaren har fog för sin anmälan. Verkar allt bra och jycken är vid gott hull så händer absolut inget annat än att man noterar att besök gjorts och att allt var utan anmärkning.

Er hund verkar ha det ultimata hundlivet, och det kommer även en inspektör förstå :)

• Anonym (Hilda)
    Anonym (Tess) skrev 2017-04-05 13:38:38 följande:

Jag har inte uppdaterad info men för tio år sedan så jobbade min mamma på miljö och hälsoskydd. Då gick det till så att någon åkte ut och kollade helt enkelt, hon brukade ringa innan och säga att hon var på väg och kolla om det passade. Såg allt bra ut så blev det inget mer.

Är det inte dumt att förvarna?
  • Anonym (Härligt liv!)
    Anonym (Hilda) skrev 2017-04-05 14:08:48 följande:
    Är det inte dumt att förvarna?
    Svårt att kratta inför en förvarnad inspektion vad gäller vanvård av sina djur. De hinner ju knappt äta upp sig, bli klippta eller liknande. Man hinner ju inte heller mocka ett helt stall eller rykta av 6 hästar.... typ.
  • Anonym (:-))

Vi blev också anmälda för våra hästar. Vi skötte inte dom, dom gick utan mat och vatten, var magra och smutsiga, ena hästen var för gammal och att vi inte hade vindskydd. Så det kom ut två tjejer från länstyrelsen och dom började skratta direkt när dom gick ur bilen. Vi hade precis hämtat hem hästarna från betet och som dom ofta blir på bete så var dom... tja lite runda haha så magra strök dom direkt. vi hade papper på att veterinär kollade till den gamla med jämna mellanrum och som den ena sa kan ju inte skjuta en pigg o frisk häst bara för att den är gammal. Det enda som dom kunde klaga lite på var vindskyddet men dom såg ju att vi precis hade flyttat och att det var så gott som fördigbyggt. Skulle bara upp en vägg till.

Så är det som du säger så är jag ganska säker på att det blir nerlagt.

Det finns helt galna inspektörer också tyvärr så gå in och läs på lite om regler så du har det klart för dig när dom kommer

• Anonym (Gris och hund)

Vad fint hunden och grisen har det. Blir rörd.

• Anonym (E)

Era djur verkar ha ett härligt liv.

• Anonym (Matte)
    Anonym (Tess) skrev 2017-04-05 13:38:38 följande:

Vi hade fått en handskriven lapp i brevlådan där det stod en massa påhopp och att vi nu var polisanmälda för djurplågeri. Den som har gjort anmälan har troligen inte någon direkt kunskap om hundar. Jag ringde polisen och frågade om de fått in en anmälan. Kvinnan jag talade med sa att jag i regel inte får reda på om en anmälan upprättats mot mig om man inte hade inlett en förundersöknig, men att de faktiskt inte alls hanterar den här typen av anmälningar. Jag fick vända mig till länsstyrelsen istället. Där hade de diariefört en anmälan från en privatperson.

De kommer att göra ett hembesök men de vill inte gå in på gården utan att ägare till hunden är närvarande så hon blev glad att jag hörde av mig och lämnade mina uppgifter.

Hon sa att de ringer med några timmars varsel om jag önskar det så att någon av oss hinner hem från arbetet om det sker under kontorstid.

Så det blir nästa steg. Är allt okej avslutas ärendet och vi avförs från alla misstankar.

Tack så mycket för era svar!
  • Glinda från Oz

Jag har gjort ett antal polisanmälningar och anmälningar till länsstyrelsen i och med att jag hjälper hemlösa och utsatta katter och det absolut vanligaste är att det inte händer något alls. Ärdendet läggs troligtvis ner direkt. I ett fall gick det till domstol och kattägaren blev dömd till dagsböter.

Svar på tråden Polisanmäld för djurplågeri