Polisanmäld för djurplågeri
Någon här som blivit polisanmäld för djurplågeri? Vad hände efter anmälan? Hur gick utredningen till?
Vi har blivit anmälda av någon som inte har en relation till oss. Någon vi inte känner. Troligen någon som bara råkat köra fram till tomten och vänt eller någon sommarstugegäst.
Vi har en hund. Goliat, som är en Leonberger på 5 år. Köpte honom som omplacering av hans uppfödare för 3 år sedan. Vi har en mycket god relation.
På min fritid är jag mycket aktiv med Goliat. Vi tränar livräddning, tävlar i lydnad och spår, åker på utställningar mm. Lägger alltså ner mycket tid på aktivering.
Vi sköter päls, klor mm som man ska och han är i mycket fin form. Då vi tränar och tävlar så mycket besöker vi veterinär minst två gånger om året och aldrig har det funnits något att anmärka på.
Vi jobbar båda två heltid, ca 07-16.
Tidigare hade vi dagmatte men hon tyckte inte att hon orkade med en sådan aktiv hund och han trivdes inte med att ligga i hennes lägenhet flera timmar varje dag i väntan på aktivitet. Särskilt inte under sommaren.
Så vi tog beslutet att göra gården hundvänlig. Dvs vi har ett högt staket runt hela gården som är på 1,2 hektar.
Det finns en bäck, lite skog, sol och skugga. Om Goliat vill kan han gå in i en isolerad friggebod där det finns vatten som inte är fruset. På gården finns också Ursula, en minigris på 3 år. Även hon går ute och bökar fritt på tomten. De är bästa vänner.
Varje dag åker min sambos pappa hit och rastar Goliat utanför tomten. De tar en promenad på omkring en timme. Ursula brukar gå med, men ibland fryser hon eller är lat och då dras hon i skrinda av Goliat eller svärfar. När vi kommer från jobbet är djuren prio ett.
Jag skulle själv säga att han lever ett väldigt bra liv för den typen av hund.
Men nu så har vi då blivit anmälda. Personen har sagt att hem möttes av en mycket smutsig och våt hund som uppträdde aggressivt. Personen uppger att hunden var mager.
Goliat är en stor hund. Han håller sig till sin idealvikt som råkar vara 76 kg. Goliat är helst ute oavsett väderlek. Snöstorm, spöregn, stekande sol (fast då ligger han i skuggan eller i bäcken). Även vinter, vår och höst badar han i bäcken. Det är inget märkligt för hans ras. Han gör även Ursula sällskap i lerbadet ibland. Han tycks tro att en lerinpackning är bra för pälsen. Men han älskar också att duschas och pälsvården är ett favoritmoment så visst blir han skitig, men det varar inte länge.
En blöt och lortig hund kan se ovårdad ut, och med pälsen slickad mot kroppen efter ett bad i bäcken kan han nog se smal ut.
Om det kommer någon hit skäller han, men han är inte aggressiv. Vem som helst skulle kunna gå in här utan att han gjorde något. Ibland önskar jag att han hade liite mer vaktinstinkt. Tex då när vi fick påhälsning och någon stal en fyrhjuling och flera hundra liter diesel. Men det ligger inte för honom.
Så jag är inte orolig att vi ska bli dömda. Vi kan få positiva utlåtanden från alla som känner oss. Men vad händer i själva processen?