Inlägg från: kaleidoskop88 |Visa alla inlägg
  • kaleidoskop88

Hjälp! Röntgen - eller allmänsjuksköterska?

Blir färdig rtgssk i juni, säg till om du har några frågor om utbildningen! :) Det är ett otroligt brett yrke. Finns såååå många olika undersökningar och modaliteter. Det kan vara allt från att röntga en enkel fot - till att vara med och assistera läkare under angiografier och vara med på ballongsprängningar. Jag skulle tipsa om rtgssk om du vill ha ett varierande yrke med många framtidsmöjligheter. Korta möten! Inte lika tungt omvårdnadsansvar som ett ssk på an avdelningen till exempel. Men det beror ju helt på vad du är ute efter.

Lycka till med ditt val!

• kaleidoskop88
    smurfen 11 skrev 2017-04-14 17:42:20 följande:

Spännande!

Nu vill jag inte stjäla Ts tråd, men jag ska söka till rtgssk till höst, men kanske kan dina svar hjälpa även henne. Just kortare möten lockar mig, men det är ju olika vad man vill såklart.

Hur mycket medicin läser man? Det tycker jag är intressant. Eller studerar man röntgenbilder alla dagar på utbildningen ? Vad mer ingående läser man med anatomi och fysiologi?

Lätt att få jobb?, och vad kommer grundlön ligga på?

Hej! Det är lite olika beroende på var du går utbildningen. Det var mycket mer medicin än vad jag trodde innan jag började! Vi läste samma kurser som sjuksköterskorna i början. Medicin, farmakologi, anatomi, fysiologi och sjukdomslära bl.a. Studera röntgenbilder har vi inte gjort alls egentligen! Under de mer praktiska radiologikurserna har det varit sådant och då i kombination med vfu... Men ingen kurs där man sitter och ska tyda bilder på det sättet. Många kurser i strålningfysik - hur de olika modaliteterna fungerar och hur du använder dom på ett säkert sätt. Sen läste vi omvårdnad också - hur du sätter pvk, läkemedelsberäkning, katetersättning m.m.

Det är lätt att få jobb lönen skiljer sig otroligt mycket beroende på var i landet du söker - hur stor bristen är. Men grundlönen verkar vara typ 26.000 när du är nyutexaminerad. Men som sagt, det är svårt att generalisera då det verkar vara stora skillnader.

Säg till om du undrar något mer. :)
Svar på tråden Hjälp! Röntgen - eller allmänsjuksköterska?