• Brommatjej

    Föräldraledig student

    Hej

    Jag undrar vad ni som får föräldrapenning på grundnivå får ut i månaden om ni tex tar ut 5 dagar i veckan.

    Ska snart gå på föräldraledighet och försöker planera ekonomin.

  • Svar på tråden Föräldraledig student
  • Dixie

    Det är väl en fast summa man får ut per dag? Det är väl bara för dig att multiplicera denna med antal dagar du tar ut för att få svar.... glöm inte att sedan dra av skatten, så du vet vad du får ut efter skatt!

  • nnnnnnnn

    250 kr/dag du tar ut, sen dras skatt på det.

    Har du någon som helst möjlighet att slutföra dina studier, låta partnern vara hemma i början och du jobbar 8 månader 100% så du får upp din SGI så har du helt andra möjligheter att vara hemma längre tid (heltid eller deltid) än om du tar ut dagarna med lägsta nivån.

    Ett exempel:

    Du tar ut 7 dagar/vecka = får ut ca 5250 kr/mån och när dina 245 dagar är slut så är ditt barn 8 månader gammalt.

    Ex2: Du är hemma, men pluggar på distans och får CSN istället för FP. Klarar du att plugga 50-75% så får du ut ungefär samma som om du tar ut maximal FP.
    Efter ett tag är du klar och får ett jobb 100% och jobbar 8 månader, Nu är dina dagar värda mycket mer och om din partner tagit ut 180 dagar så får du din nya höga SGI på alla dagar du har kvar.
    Säg att du har 29 000 kr/mån så får du 22 200 kr/mån  (ca 15-16 000 kr efter skatt) om du tar ut fullt. Det är enormt stor skillnad mot 5000 kr/mån.
    Då kan du ju ta ut mindre antal dagar tex genom att jobba deltid eller vara hemma heltid och ta ut 5 SGI-dagar/vecka.

  • hejpadig88
    nnnnnnnn skrev 2017-04-06 20:11:37 följande:

    250 kr/dag du tar ut, sen dras skatt på det.

    Har du någon som helst möjlighet att slutföra dina studier, låta partnern vara hemma i början och du jobbar 8 månader 100% så du får upp din SGI så har du helt andra möjligheter att vara hemma längre tid (heltid eller deltid) än om du tar ut dagarna med lägsta nivån.

    Ett exempel:

    Du tar ut 7 dagar/vecka = får ut ca 5250 kr/mån och när dina 245 dagar är slut så är ditt barn 8 månader gammalt.

    Ex2: Du är hemma, men pluggar på distans och får CSN istället för FP. Klarar du att plugga 50-75% så får du ut ungefär samma som om du tar ut maximal FP.
    Efter ett tag är du klar och får ett jobb 100% och jobbar 8 månader, Nu är dina dagar värda mycket mer och om din partner tagit ut 180 dagar så får du din nya höga SGI på alla dagar du har kvar.
    Säg att du har 29 000 kr/mån så får du 22 200 kr/mån  (ca 15-16 000 kr efter skatt) om du tar ut fullt. Det är enormt stor skillnad mot 5000 kr/mån.
    Då kan du ju ta ut mindre antal dagar tex genom att jobba deltid eller vara hemma heltid och ta ut 5 SGI-dagar/vecka.


    Mycket intressant.. jag har jättedålig koll på detta... men du menar alltså att:
    Jag tjäna in SGI och få högre föräldrapenning efter barnet är fött???

    Dvs
    1 Jag studerar på högskolan och blir gravid och får barn under studierna t.ex. sista året. 
    2 Jag fortsätter studierna och får CSN under tiden jag har bebis hemma. 
    3 När jag är klar med studierna börjar jag jobba 100 % i 8 månader = föräldrapenning beräknas på den lönen??????
    Stämmer detta verkligen?? 

    Någon som har erfarenhet av detta? fungerar det?? är jättetacksam för svar.
  • Seven Costanza

    Om man inte har en SGI när barnet föds räcker det att jobba sex månader (inte åtta) efter att barnet föds för att ens SGI-dagar ska baseras på lönen, men detta är under förutsättning att partnern redan tagit ut 180 SGI-dagar på barnet när man själv vill börja ta ut dagar. Så om partnern har en SGI vid födseln är det smart att göra så, men om man har ensam vårdnad tror jag att man själv måste bränna 180 SGI-dagar först innan de räknas på den nya SGI:n, så då blir det ju 180 av 390 som tas ut på grundnivå 250kr/dag och 210 blir SGI-baserade.

Svar på tråden Föräldraledig student