• RockingSkåne

Timlön Vårdbiträde

Hej!
    Vad är ok timlön för vårdbiträde på äldreboende?
    Jag har ingen utbildning men har jobbat några år inom vården för ca 6 år sedan.
    Jag ska jobba natten och har begärt 130 kr per timme men nu känner jag att det är för lite.
    Jag ska gå brevid nästa vecka en natt och sedan prata med chefen och be om 140!
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Timlön Vårdbiträde
  • RockingSkåne

Inte skrivit några papper. Jag jag vet att det kanske är högre än snittet men det är ingen bra lön om man drar ut det på en månad! Tycker en vettig heltidslön ska ligga runt 25". Jag är 35 år! :)

• Anotherone

Ta den månadslön du tycker är rimlig och dela på 165. Det är så man beräknar timlöner inom kommunal verksamhet. Sen tillkommer ju semesterersättning och OB på det.

• Holma
    Anotherone skrev 2017-04-07 09:34:22 följande:

Ta den månadslön du tycker är rimlig och dela på 165. Det är så man beräknar timlöner inom kommunal verksamhet. Sen tillkommer ju semesterersättning och OB på det.

Vem jobbar 165 Tim i mån inom vården ?
  • Anotherone
    Holma skrev 2017-04-07 10:01:47 följande:
    Vem jobbar 165 Tim i mån inom vården ?
    Nu missförstår du vad jag skriver. Beräkningen av en timlön sker genom att man delar månadslönen på 165.
    165 kallas för divisor. Inom privata avtal kan den divisorn vara tex 172 eller 175. Men för kommunala avtalet Allmänna Bestämmelser (AB) är den alltså 165.
  • RockingSkåne

Jag har fått jobb på ett annat ställe också och där jag jag löneanspråk på 25000 kr per månad, fick 24 000. Det blir isåfall 145 kr per timme. Borde vara rimligt att be om samma. Vi får se!
    Tack för alla svar!

• Holma
    RockingSkåne skrev 2017-04-07 14:08:22 följande:

Jag har fått jobb på ett annat ställe också och där jag jag löneanspråk på 25000 kr per månad, fick 24 000. Det blir isåfall 145 kr per timme. Borde vara rimligt att be om samma. Vi får se!
    Tack för alla svar!

Ja får du det har du lyckats bra
  • Vaniljcola

Hade 102 när jag jobbade i hemtjänsten. Men då hade jag ingen erfarenhet innan. Vårdlöner är ju inte höga som du säkert vet så tror tyvärr inte du kan förvänta dig så mycket.

Svar på tråden Timlön Vårdbiträde