• Cookieh

Vad är det här, ofostrig graviditet/MA/normalt?

Jag är planerat gravid och vet med hjälp av ägglossningstest när min ägglossning var (27 februari). Jag ska alltså enligt beräkning vara i vecka 7+6.

Pga tidigare sjukdomshistorik med risk för graviditetskomplikationer gjorde jag bland annat ett vaginalt ultraljud för 1,5 veckor sedan. Då hittades inget foster och hinnsäcken mättes till att vara i vecka 4. Jag fick återbesökstid idag för att se om något växt eller om det är så att jag är gravid utan att det finns något foster. Inget foster hittades idag heller men hinnsäcken är rund och fin och har växt och beräknas nu vara i vecka 5+3. Sjukhuset vågar varken säga bu ellet bä om vad det faktiskt rör sig om eftersom "det finns de som har visat sig ha en normal graviditet trots att inget foster hittats så här tidigt". Det känns lovande att hinnsäcken växt men samtidigt stämmer ju inte veckorna. Det har pratats om att det kan röra sig om både en ofostrig graviditet och MA, men jag har inte fattat skillnaden.

Nu måste jag vänta ytterligare en evighetslång vecka på att eventuellt få något slags svar på om jag har något foster i magen eller inte. Har inte haft minsta tillstymmelse till blödning men däremot som mensvärk i ryggen sedan plusset. Mår väldigt illa till och från och det känns sjukt onödigt att må skit i en vecka till om det inte resulterar i något.

Är det någon som varit med om något liknande? Både där det visade sig att det fanns ett foster och där det slutade i missfall. Hur var det för dig? När och hur visste du säkert vad det rörde sig om? Du som har fått missfall, började det blöda av sig själv eller fick du genomgå abort? I så fall i vilken vecka?

• Svar på tråden Vad är det här, ofostrig graviditet/MA/normalt?
  • Snuttis2

Fy vad jobbigt att inte veta! Hoppas o önskar att du får ett positivt svar snart.

Har själv drabbats av två missfall ett i v 6 som kroppen tog hand om på egen hand! Ett MA i v 11 där jag tillslut fick ta cytotec och medicinskt tvinga fram en abort! Fostret hade dött runt v 8 kanske men kroppen jobbade på för fullt o jag hade alla graviditets symtom tänkbara -så jag kände mig totalt lurad.

MA betyder att en befruktning skett och ett foster, moderkaka och hinnsäck bildas. Graviditeten utvecklad till en viss punkt men när den avstannar vilket kan ske i vilken vecka som helst så förstår inte kroppen det, utan fortsätter att tro att fostret lever.

En ofostrig graviditet innebär att en hinnsäck o moderkaka bildas och växer men någonstans blev det fel celldelningen så det utvecklas aldrig något foster! Alltså enbart en tom säck.

• Delilah2001

Jag gjorde ultraljud i vecka 6+, inget foster syntes, och läkaren bedömde att jag snarare var i vecka 4.

Men jag visste när jag haft ägglossning och när jag hade fått positivt graviditetstest, och fick det inte att stämma.

Gjorde nytt ultraljud i vecka 8+, fortfarande inget foster, bara en tom hinnsäck motsvarande vecka 6 i storlek.

Fick beskedet att det var ett MA. Dagarna efter så startade missfallet, så behövde inte ta några tabletter eller göra någon skrapning.

Så för mig slutade det inte så bra, dock vet jag flera som varit med om liknande där det gått bra och ett levande foster trots allt upptäckts vid andra eller tredje ultraljudet!

• neaaaak

Hej en gammal tråd. Men sitter i samma sits just nu och undrade hur det slutade för dig?

Svar på tråden Vad är det här, ofostrig graviditet/MA/normalt?