Inlägg från: NomenNescio |Visa alla inlägg
  • NomenNescio

Tips för killar som dejtar online?

JakobK skrev 2017-04-11 09:20:38 följande:
    Tack för tipsen!

Varför är det svårt för män att nätdejta? Är det lättare för kvinnor? 
    Det är lättare för kvinnor ur det perspektivet att man får fler kontaktförslag.
    Svårare ur det perspektivet att en majoritet av de kontaktförslag man får inte är så trevliga eller seriösa.

Sen kan det självklart ske för kvinnor också att män man kontaktar inte svarar, och att man blir besviken om någon som är intressant inte har något som helst intresse tillbaka.
    Men det är rent generellt fler män än kvinnor på dejtingsidor, så så blir det nog lite tuffare för män att inte bara försvinna som en i mängden.
  • NomenNescio
    JakobK skrev 2017-04-11 10:06:16 följande:

Är första meddelandet väldigt viktigt för om tjejer ska visa intresse för en?

Jag förstår hur det kan spela roll, det ger ett första intryck av hur personen kanske är, och det kanske skapar en viss nyfikenhet. Men det är ju trist om det ska hänga på hur det meddelandet ser ut. Personen kanske är helt perfekt för den andre, och helt underbar i verkligheten, men inte så bra på att "ragga" på nätet, särskilt inte om en är lite blyg.

Jag läste ju t ex på någon sida med tips att en ska inte ens skriva "Hej" i första meddelandet, för det låter för tråkigt. Det är ju absurt om det hänger på sådana små saker!

Jag är i alla fall sådan att om någon skulle höra av sig till mig så kollar jag i första hand hur profilsidan ser ut, och alltid svarar tillbaka så vida hon inte skrivit något otrevligt till mig. På bara ett meddelande kan man ju inte avgöra om den personen passar en själv.

Eller vad tycker ni andra?

Mejl såsom "hej" eller "hur mår du" tenderar att rinna ut i sanden väldigt fort. Det var sällan som jag brydde mig om att svara på det när jag nätdejtade, eftersom det är intetsägande och sällan leder till mer än "bra tack, själv/trött efter jobbet/fint väder" etc.
    Mao, totalt ointressant.

Är nog bättre att försöka koppla till ett gemensamt intresse direkt, eller också att du direkt visar lite vem du är, vad du tycker och tänker och känner. Visa något av din person direkt, så att just du blir en individ och inte bara ett mejl i en inkorg som kommer bort.
    Skriv en åsikt eller fundering eller något sådant kring profiltexten, etc (och skippa sådana som inte har någon text, men skippa inte presentationer utan bild - många tjejer väljer att inte visa bild förrän de känner att killen är schysst. Det har alltså inget att göra med om de är oattraktiva eller ej).
    Eller en tanke eller känsla som kom upp när du besökte hennes sida (för det måste ju ha varit något som fick dig att skriva till just henne?)
  • NomenNescio
    JakobK skrev 2017-04-11 12:07:59 följande:
    Jag försöker skriva något som anknyter till deras profiltext när det finns någon.

Intressant att höra det med tjejer utan profilbild. Jag antog automatiskt att det var för att de inte var så attraktiva. Det blir ju en liten chansning då, för utseendet är ju ändå viktigt när det handlar om en relation. Men det betyder ju förstås inte att det handlar om att hon ska se snygg ut enbart, utan ifall jag tycker hon ser sympatisk också.

Nej, det är för att
    1) Få några färre knull-kommentarer 
    2) Inte bli igenkänd sedan av creep
    3) Slippa utseendehetsen och sålla bort de värsta utseendefixerade killarna.

Jag valde dold bild i början, även fast jag anses rätt attraktiv, och sållade bort de som bad om bild för tidigt.
  • NomenNescio
    JakobK skrev 2017-04-24 22:08:13 följande:

Ok, om det nu är så alla tjejer funkar på nätdejting så får jag väl försöka få till nån snajsig öppningsfras! Men ska tillägga att jag aldrig bara skriver "hej hur mår du" eller nåt sånt fattigt... Jag skriver alltid nåt kopplat till deras profil, försöker verka lite skojig,utan överdrivet, kanske koppla an till mig själv för att visa att vi kan ha nåt gemensamt. 

Jag vet inte om det är det att jag ser för snäll ut på fotot mitt som gör att de inte svarar? Jag är ju inte ful, men jag började fundera om det ens finns tjejer som gillar snälla och mjuka killar, som jag är? Ok, jag vet att några tidigare i tråden skrev att de gillar snälla killar, men hur vanligt är det egentligen.

Sen undrar jag, är det många tjejer som bara är ute efter sex på dejtingsidor? En del tjejer har ju bara snygga bilder på sig utan att ha skrivit ett dyft om sig själva.

Den eviga, eviga myten som är banne mig lika envisa som jude-myter i nazi-kretsar!!

Jag blir lite trött på att män alltid ska skylla allting på att kvinnor inte gillar snälla killar eller att kvinnor bara är ute efter pengar och vrålåk.

Det spelar ingen roll att hela forumet är neddränkt i olika trådar av kvinnor som försöker stå emot dessa myter och beskyllningar genom att förklara sina egna preferenser och förhållanden och varför de älskar sina män. Ingen man på jorden tycks lyssna på det ändå, utan drar sina manliga fördomar om kvinnor med varandra och ser det som pålitligare än källan själv.

Ja, ts, det finns kvinnor som bara är golddiggers. Det finns säkert kvinnor som inte gillar snälla män också.

Men att hävda att alla eller ens de flesta funkar så är bara dina egna, uttjatade fördomar.

Ja, jag blev arg nu, och kanske överreagerar. Men jag är så FÖRBANNAT trött på att behöva förklara allting så många gånger om och om igen för ett gäng män som aldrig ändå är intresserade av att lyssna.
  • NomenNescio
    JakobK skrev 2017-04-24 23:07:55 följande:

Va fasen, jag skyller inte på kvinnor. Hur läser du mina meddelanden?

Jag skrev en fråga om det var så, jag hävdar INTE att alla är så eller de flesta är så, jag funderar och undrar om det är så, för det är den upplevelsen och funderingen man kan ha när man nätdejtar.

Och frasen "snälla killar" kan betyda mycket och innehålla mycket, därför var jag intresserad av en diskussion kring det, inte en arg känslosam kommentar som din. Är man snäll kan det ju innebära att man har lägre självförtroende, att man är blyg, att man helt enkelt inte tillför spänning i en relation som jag kan tänka mig gör att man tappar attraktion för någon. Likt en berättelse i en bok, den bör innehålla toppar och dalar, spänning och faror och humor, men säkert snällhet med, det är nog liknande när man ska hitta någon.

Det finns dessutom en fras som florerar "Nice guys finish last". Om det är sant eller inte är ju väldigt olika förstås, men det kanske finns någon sanning i det?

Det finns sanslöst många fraser och fördomar som florerar. Men varför väljer du att tro på dem? Eller Har du ofta hört kvinnor själva säga att de konsekvent och metodiskt väljer bort snälla män?

Har du läst några andra trådar kring relationsproblem här? Har du läst tidigare svar i den här tråden? Har du i så fall generellt upplevt att kvinnor skriver såsom du föreslog, att de väljer snälla män sist?

För jag förstår inte i så fall varifrån du har fått den idén? Om det inte är något som du inte har hört ganska ofta, så var kom ens tanken? Om det inte är just fördomar.

Ett ganska hett tips i dejting är att faktiskt lyssna mer på vad kvinnor säger, visar och på andra sätt uttrycker än de allmönna föreställningar som finns kring kvinnor. För där begår män ofta sina absolut största misstag - de agerar utifrån att kvinnor är en klump fördomar och bryr sig inte om att lyssna längre än så.

Jag är extremt trött på att höra skitsnack om att kvinnor generellt skyr schyssta män när det går tvärtemot vad de flesta skriver, och jag kommer att fortsätta att markera mot sånt.
Svar på tråden Tips för killar som dejtar online?