Inlägg från: Anonym (kvinna som nätdejtat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna som nätdejtat)

Tips för killar som dejtar online?

Har tjejen inte svarat kan det ju bero på att hon inte varit inloggad och inte sett det första meddelandet så nog kan du vänta lite längre än en vecka? Om det däremot syns att hon varit inloggad lär hon ju sett ditt meddelande och ändå inte svarat, då är det inte så jättebra att vara för "på" och liksom tjata. 

Men någon skrev tidigare om tjejer som inte har skrivit något i profilen utan bara har bild. Det är ju jättedåligt! Skriv inte till såna, är mitt råd, de är nog inte speciellt seriösa om de inte ens orkar skriva några meningar. Vill man träffa nån får man ju liksom bjuda till lite själv tycker jag 

JakobK skrev 2017-04-11 20:36:05 följande:
    Jo det är ju väldigt slappt! Jag ser ju att dessa är inne ofta. De har inte några bilder och ingen profiltext och knappt nåt mer heller. Dessa tänker jag inte svara. Hade de däremot skrivit en ingående profiltext om sig själva, fast utan bild, så hade jag nog kunnat skriva till dem.
    Då tycker jag du gör ett bra val. 

När jag nätdejtande (gissar jag är lite äldre än dig kanske) så hade jag bara ett foto på mig själv men skrivit en ganska så noggrann text om mig själv + vad jag sökte och faktiskt INTE sökte också. Detta för att slippa få så vitt spridda mail. Det fungerade för mig. I början skrev jag en mer allmän text men då fick man också mer vitt skilda kontakter och jag gick på en del dejter som inte alls passade mig så efter ett tag insåg jag det och finslipade min text. Då fick jag färre svar men de jag fick passade mig bättre och på så sätt hittade jag min sambo. 

Apropå foton så vill jag kommentera en sak. Någon skrev att profilbilden är avgörande för om man läser profilen eller inte. Jag skulle vilja säga tvärtom; läs profiltexten först. 
    Bilder är så olika, folk är olika bra på att ta foton och jag kan bara se på mig själv: Om jag har 10 olika foton på mig själv så kan jag hitta 10 som är ganska olika, vissa så olika så man knappt ser att det är samma person även om fotona är tagna samma år. Det kan handla om ljus, avstånd, kläder, bakgrund osv som påverkar hur bra/dålig bilden blir. (sen kan man ju gilla en viss "typ" och det kanske man kan se på foton direkt, om det är helt fel, då kanske man inte läser)

Tycker man måste vara medveten om det då bilderna får så stort genomslag när man nätdejtar. Om personen i fråga inte är så bra på att ta kort men är helt fantastisk IRL så får man aldrig veta det för att personen har en halvdassig bild. Min sambo hade bara en bild och på den tittade han ner lite med blicken så man såg inte de fantastiska ögonen. Hade jag inte gått vidare och läst vad han skrev hade jag aldrig velat gå på en dejt om jag skulle ha stannat vid fotot. När vi sen möttes formligen blixtrade de där bruna ögonen när han pratade, så jag blev alldeles knäsvag :) 

En kompis till mig råkade ut för mer än en gång att killarna i fråga hade snott bilderna på nätet. Jag fick hjälpa henne söka och det var inte svårt hitta. Den värsta hade tagit foton på en fransk artist. Han trodde väl inte någon skulle känna igen honom i Sverige. Det gjorde inte vi heller men jag reagerade på att bilderna verkade så bra, proffsiga, helt uppenbart att han inte hade tagit dem själv med mobilen så jag började söka och hittade alla bilderna på franska sidor :) 
    Stackars min kompis. 

Har själv inte råkat ut för det men det blir ju verkligen ett vågspel när man inte törs lite vare sig på texten (för visst man kan ljuga som nån skrev) och om bilderna är snodda, då är ju ingenting verklighet. 

Det jag menade med att man ska läsa profilerna noga är att jag (kanske är för att jag jobbar med språk) tycker att man ändå ser en stil, ett sätt att uttrycka sig som kan ge ledtrådar om hur personen är. Sen får man väl pumpa lite på detaljer när man väl fått kontakt om man är tveksam till sanningshalten. Man kan aldrig få med allt i en presentation ju utan alla väljer vad de vill berätta i en text som vem som helst kan se. Alla vill givetvis också vara från sin bästa sida och kanske överdriver lite grann.

Bästa exemplet jag fått i den vägen var en man som var lite äldre än mig så han ville väl försöka få mig förstå hur vältränad och fit han var :) Han rabblade hur många vasalopp han åkt, simmat Vansbrosimmet osv. och på slutet: "och så har jag två hästar också!" haha så komiskt. (jag hade för den delen inte ens skrivit att jag letade efter en atlet så tror han kände stor noja över att kontakta mig och vara "äldre". )

Jag har skrivit en del i början av tråden och mina råd är inte alls så värst lika "snygg tjej"s råd som du kanske har sett,  tex vad gäller foton. 

Du måste hitta din egen väg, var inte så osäker! 
    Däremot tror jag att du och "snygg tjej" är mkt olika människotyper så jag tror inte hennes råd kommer fungera så bra för just dig. Gå tillbaka i tråden och plocka ut de saker du känner faktiskt kan fungera för dig. 

Jag är inte den typen som tycker man ska skönmåla och tänka jobberbjudande, man ska vara sig själv och ärlig. Tror många dejter blir dåliga just för att man inte varit ärlig. När man ses IRL inser man att man inte alls passar ihop med den personen eftersom den inte varken beter sig eller pratar på det sätt man fått intrycket av. Sen är det givet så att man inte visar sina allra sämsta sidor i en presentation men man ska inte bre på för mycket. 
    Folk som tex skriver "jag älskar resor" och sen visar det sig att det gör de inte alls men de skrev så för de trodde att det skulle locka fler personer. 

Eller att man sminkar upp sig till tänderna, som om man skulle på Oscarsgalan för att ta foton, men sen sminkar man sig knappt alls egentligen annars, sånt blir bara fel. 

JakobK skrev 2017-04-24 22:08:13 följande:
    Ok, om det nu är så alla tjejer funkar på nätdejting så får jag väl försöka få till nån snajsig öppningsfras! Men ska tillägga att jag aldrig bara skriver "hej hur mår du" eller nåt sånt fattigt... Jag skriver alltid nåt kopplat till deras profil, försöker verka lite skojig,utan överdrivet, kanske koppla an till mig själv för att visa att vi kan ha nåt gemensamt. 

Jag vet inte om det är det att jag ser för snäll ut på fotot mitt som gör att de inte svarar? Jag är ju inte ful, men jag började fundera om det ens finns tjejer som gillar snälla och mjuka killar, som jag är? Ok, jag vet att några tidigare i tråden skrev att de gillar snälla killar, men hur vanligt är det egentligen.

Sen undrar jag, är det många tjejer som bara är ute efter sex på dejtingsidor? En del tjejer har ju bara snygga bilder på sig utan att ha skrivit ett dyft om sig själva.
    Det är vanligt att gilla snälla och schyssta killar när man inte är tonårsomogen längre, haha. När man insett vad som är värt något i livet och det där kommer ju olika snabbt för olika personer. 

Tjejer med bara bild och ingen text trodde jag vi hade rett ut tidigare i tråden. Jag skrev till dig att du inte skulle bry dig om dem. 
    JakobK skrev 2017-04-25 00:37:57 följande:

Jag har fått några bra tips i den här tråden nu, och ska göra ett försök med dessa, och hoppas på det bästa! 

Tack alla för dem! Skrattande
    Sen är det ju så att man kanske får ge det lite tid också. Man kanske inte lyckas på första dejten. Vissa månader kanske man inte har någon dejt alls osv.

Men du skriver ju bra, kan uttrycka dig. Det är ju det en sak som visar en hel del om dig. 

Jag mötte min sambo via nätet, hade dejtat en del innan, trevligt men inte hittat rätt. Efter ett tags dejtande skrev jag om min profil till en mycket mer tydlig text, dels om hur jag är, vad jag gillar men också vad jag inte gillade. Skrev att jag ville bli utmanad av någon som kunde uttrycka sig både i skrift och verbalt, någon som kunde utmana mig i diskussioner men samtidigt tyckte om närhet, kramar och "vi"-känslan. 
    Skrämde nog bort många men det var skönt. Fick mer seriösa svar. Så dök han upp, fick ett kort mail, hans foto var inte så bra. Vi skrev ändå, jag insåg direkt att här var en man som kunde uttrycka sig, sedan återstod ju att se vad man tyckte IRL. Vi sågs på ett cafe efter några veckor och sedan den dagen har det varit vi. De blixtrande intensiva ögonen hade inte alls kommit fram på fotot Drömmer.
    Bor nu tillsammans och är mycket lyckliga. 
    Anonym (Henrika) skrev 2017-04-25 13:33:09 följande:
    Nätdejting passar sämre för tjejer än killar och därför är det fler killar än tjejer på dessa sidor. Du konkurrerar alltså med många många killar.
    Det passar för alla som har förmågan att uttrycka sig skriftligt. Är man dålig på att skriva fungerar det sämre men det gäller ju alla oavsett kön. 
Svar på tråden Tips för killar som dejtar online?