Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Bör jag föda vaginalt eller med k-snitt?

    Jag är nu gravid med mitt 3e barn.


    1a Barnet vaginalt - vecka 40+6 förlossningen tog 3 dagar, hade pinvärkar,igångsättning, hade krystvärkar i 4 timmar, fick sugklocka,  vart klippt. Läkte bra kroppsligt men fick förlossningsdepression.


    2a Barnet vaginalt trots förlossningsrädsla då jag vart nekad snitt vekca 38+4 . Tog 12 timmar, bedövningen tog inte, igångsättning 5 timmar med krystvärkar, yttre press, klippt, felsydd efter, fick urinläckage, avföringsläckage (Det senaste vart bättre efter 1 år)  Samt fick jag kronisk inflammation svanskotan och hade svårt att sitta och gå i 3 år.. Psykiskt mådde jag bättre. Men fysiskt har jag skador än. Jag har ett rectocele (bakreframfall) som inte är fixat utan ska fixas efter jag fått klart alla barn. Det kan bli värre med en vaginal förlossning.


    Nu är det 7 år sen min senaste förlossning och jag är gravid igen till en stor lycka. Men hur gör jag med förlossningen? Jag har sån ångest varje kväll.


    Föda vet jag ju hur det känns och vilken återhämtning jag har efter. Bör jag hoppas det ska gå "bättre" en 3e gång och att rectocelen inte går sönder under förlossningen (Det kunde hända, vet dock inte vad det ger för effekter...) Och att jag inte får fler skador, eller förvärrar urininkontinensen osv.


    Eller borde jag göra k-snitt? Jag vill verkligen göra k-snitt. Det är ju det jag helst av allt önskar. Men jag är en vekling. Jag är orolig för hur ont jag kommer ha efter, kommer jag kunna ta hand om bebisen? Kommer jag kunna röra mig?  Många skrämmer mig med k-snitt och säger det är hemskt och gör ont, och läkarna tidigare har inte varit samarbetsvilliga med att ge mig k-snitt..


     


    Hur skulle ni gjort.?

  • Svar på tråden Bör jag föda vaginalt eller med k-snitt?
  • Anonym (TS)
    Kanttant skrev 2017-04-07 14:40:25 följande:

    Har personligen inga erfarenheter av varken vaginal förlossning eller kejsarfödsel. Men har läst massor om det då jag är förlossningsrädd, kan rekommendera dig några saker förutom att ta del av svaren du får här:

    Gå ned i gruppen "Rätten att välja kejsarsnitt" på Facebook. Där kan du efterfråga eller söka i gruppen efter folks berättelser och erfarenheter med kejsarsnitt. Upplever det som att personerna i gruppen är väldigt öppna och bemöter varandra otroligt bra. Även om gruppen är "pro" kejsarsnitt så känns det som att de flesta är helt ärliga i sina beskrivningar av sina erfarenheter (både det positiva och negativa). Gruppen är nog också guld värd om du väl bestämmer dig för att be om att få ett planerat kejsarsnitt, finns massor med människor med erfarenhet av hur du ska gå tillväga, vad man måste trycka på osv. De delar även infomation om forskning kring kejsarsnitt och dyl. Du kan säkerligen t.o.m. hitta personer som gått igenom processen i samma område som dig (kan ju se olika ut beroende på vart man bor), samma sjukhus och samma läkare!

    Kan också rekommendera att gå in och läsa Vanja Vikströms blogg (kolla i kategorin kejsarsnitt). Hon har skrivit noga och utförligt om både sina egna tankar kring varför hon ville ha planerat ks, hur allt gick till, hur hon upplevde det, hur det har gått i efterhand, studier och riskbild kring kejsarsnitt vs. vaginal förlossning. Hennes sätt att skriva generellt är mestadels positiv och även hennes inställning till kejsarsnitt, men det är en bra källa för att få höra en annan sida än vårdens ofta ständiga tjat om hur vagnial förlossning är bättre på alla vis. Och såklart en bra källa ifall du bestämmer dig för kejsarsnitt. Även Mirijam Geyerhofer är en person som i sin blogg skrivit en hel del om kejsarsnitt och gjort inlägg där hon sammanställt riskerna kring kejsarsnitt/vaginal förlossning.


    Tack ska verkligen kolla upp det
  • Anonym (TS)
    petersex skrev 2017-04-07 15:35:42 följande:

    1. Jag är imot all onödig vård, eftersom den nödvändiga blir lidande. Man kan dö av en massa olika anledningar, ska vi förbjuda allt som av någon anses farligt?

    2. Skaffa inte barn, eller betala själv.

    3. Skaffa inte barn, eller betala själv.

    4. Din prisbild stämmer inte. källa på det.


    Jag måste bara fråga är du kvinna eller man?
  • Anonym (TS)
    petersex skrev 2017-04-10 13:13:35 följande:
    Varför spelar det roll?

    Det spelar stor roll om du är kvinna eller man.


    Om du är man så kommer du aldrig vara gravid, du kommer aldrig bära ett barn. Du kommer heller aldrig föda vaginalt eller k-snitt. Du kommer inte skadas av förlossningar, det är inte din kropp som får men efter eller förändras. Du är inte läkare, kvinna, gravid eller ens barnmorska. Du har alltså ingen egen erfarenhet eller insikt vilket andra kvinnor faktiskt kan ha. Andra kvinnor kanske faktiskt har gått min väg, eller har insikt på nya vägar att gå. 


    Så tyvärr är du man väger din åsikt i hur jag ska föda barn inte tungt. Och att du inte upplever att mina skador efter mina vaginala förlossningar är på riktigt, tyder också på brist på empati. Du har ingen aning om hur mycket jag lider varje dag för mina problem. Därav tycker jag att är du man kan du lämna tråden. Du har inget mer att tillföra. Jag har hört din åsikt, och jag delar inte den.


    Tack på för hand!

  • Anonym (TS)
    Anonym (Sofia) skrev 2017-04-10 19:51:27 följande:

    Har själv två barn och fick bakre framfall efter andra barnet. Jag är inte gravid nu men om jag skulle bli det skulle jag definitivt tveka på att föda vaginalt igen.


    Får man fråga hur ditt bakre framfall yttrar sig? Känner du av det mycket i vardagen? Kan ditt bli värre vid en till vaginal förlossning?
  • Anonym (TS)
    anna7607 skrev 2017-04-10 17:31:59 följande:

    Jag har gjort båda och är smörtålig... Och skulle hellre ha en vanlig igen än ett snitt. Skillnaden va hur pigg jag var efter vanlig förlossning. Men om du är rädd så tycker absolut att du ska göra ett snitt. Visst det är besvärligt en tid efteråt med att man inte får lyfta osv. Min skräck va bilbältet om man krockar ...och magen spricker så jag åkte utan hahahaha


    Ja jag var ju tyvärr inte pigg alls efter mina vaginala. Första barnet tog 2 veckor innan jag kunde gå i normal takt, och kände mig relativt okej. Jag var djupt deprimerad i 1 år efter.


    Andra barnet så var första gången jag kunde gå 15 min till affären var barnet 6 månader gammal. Då jag hade såna problem med att gå utanför dörren pga av smärta, från svanskotan, bäcken. Samt vill man gärna inte gå ut med inkontinens heller.


    Så är väl orolig att jag är vek eller nåt, eller så har jag bara haft riktigt tuffa förlossningar.


    Men hur lång tid tar det att känna sig "normal" efter ett snitt. Alltså när kan man gå i normal takt, inte ha sjukt ont, sova normalt, och röra sig normalt?

  • Anonym (TS)
    Anonym (Båda) skrev 2017-11-13 11:29:30 följande:

    Gammal tråd ser jag. Damn it! Hur gick det för dig?


    Jag har fått planerat snitt beviljat. Så snittas om 6 dagar. Så än så länge vet jag inte hur det går. Men känner mig otroligt lugn och trygg med beslutet att snitt är säkrast för mig och barnet
Svar på tråden Bör jag föda vaginalt eller med k-snitt?