• mina barn

Kräks upp penicillin, har ni nå tips???

Min lilla grabb har fått lunginflammation och äter kåvepenin. Han åt tidigare Ery max mot misstänkt kikhosta och det var inga problem alls att behålla det. Nu spottar han och fröser och vägrar svälja. Råkar han ändå svälja ngra droppar så kräks han upp allt maginnehåll i princip.

Har ni nå tips om hur vi ska göra, det börjar bli lite jobbigt och så är det så synd om honom.
    Han är snart 5 månader.

• Svar på tråden Kräks upp penicillin, har ni nå tips???
  • Tate

Försök luta huvudet lite bakåt och spruta långt in från sidan av munnen. Men om han inte alls får behålla det så får du ringa läkaren så kan de skriva ut en annan sort.

• Tate

Hade samma problem sist och då fick vi en sort som sonen tyckte var så god att han ville ha mer! Det är ju jätteviktigt att han får i sig det hans ska!

• Smilie

kan du inte blanda det med lite outsädd saft så det blir sött och gott..

• fru bengtsson

Det finns suppar att få också, om det inte alls går med flytande tänkte jag...

• Tesie

Det är många barn som har problem med Kåvepenin, det smakar ju så vidrigt att man kväljs o kräks!

Kolla om du kan få en annan sort!

• Jissa

Suppar har de slutat med. Vi har försökt få det till vår dotter, men som sagt, de har utgått.

Kåvepenin vet jag finns på droppar (dvs mer koncentrerat), när vår dotter (vägde då kanske 10 kg) fick 1 ml två ggr dagligen. Vi fick tipset att ge outspädd svartvinbärssaft direkt före och direkt efter dosen. Just svartvinbär tar bort lite av den äckliga smaken.

Lycka till!

• fru bengtsson

Jissa: Ok, det hade jag ingen aning om...

• Sapho

Du kan inte höra på apoteket om det finns smaksatt penicillin? Tror det var det en vän till mig hade köpt då sonen vägrade ta det vanliga. Det smaksatta åt han gärna :D
    Tror det var jordgubsmak : )

• tilde61

jag har nog samma problem, hon spyr som fan av kåvepenin. och även av flytande alvedon tokit men sant..
    skulle nog aldrig iallafall nu blanda det med nått för sist jag gjorde det pga. sköterska sa blanda med nånting annat så har mitt barn inte ätit det sen dess..
    Jag har använt suppar jätte bra och jätte dåligt att dom har slutat med sånt..

• Happy me

Min äldsta dotter klarar inte av kåvepenin men inte pga smaken utan hon är känslig för det. Efter några dagar kräks hon upp det. Det gör att hon inte får det av läkarna utan annat. Cefamox till exempel. Fråga på apoteket efter smaksatt och annars går du tillbaka till läkaren men nu måste du agera snabbt - det får ju inte jojjas för mycket med medicineringen och lunginflammation är inget att leka med.

Lycka till!

Trippelmamma
  • Mirris

Ring o tala om det för doktorn! Dom skriver alltid ut just Kåvepenin i första hand.. för det är en mildare variant av penicillin.
    Så förklarade doktorn för mig när vi fick det till sonen. Vi gjorde över med halva flaskan innan vi fick i honom 2,5 ml.

Jag fick ringa dan efter.. för hur som helst skulle vi ju behöva nån liter till med just Kåvepeninet om det skulle räcka i 10 dagar

Men då skrev han ut nån annan sort.. nu minns jag inte vad det hette.. men det slank ner utan problem.
    Han ville till o med ha mera!!

• mina barn

TAck för tipsen.
    Fick nån annan sort utskrivet idag som tydligen ska smaka lite bättre... Så nu blir det att starta på en ny kur.l Den tredje sen mitten på januari...
    Suck!

• leny

Om han äter pureér kanske det går att krossa tabletter fint och blanda i någon god fruktpuré, eller likn, hoppas det går bra.

• Jangle

Jag tycker du skall byta sort eftersom det är nog mer vanligt att barn kräks av den än tvärtom så var det i all fall med våran dotter

• Jangle

oops läste aldrig klart alla inläggen så inte ditt inlägg om att du redan hade bytt hoppas att din son mår bättre

Svar på tråden Kräks upp penicillin, har ni nå tips???