• heffaklumpen89

Gravidklåda eller hepatos? Väntar på provsvar.

Hej!

Hur har ni haft det som haft gravidklåda eller hepatos?

På mig kliar mina händer (ovansidan). Började lite smått i torsdags förra veckan, på fredagen blev det lite knottrigt likt nässelutslag som försvann igen efter ca 2-3 dagar. Klådan har varit kvar och idag blev det knottrigt igen. Det blir värre på kvällen men kliar ändå lite under dagen med. Har börjat klia i ansiktet och ner mot bröstet lite idag. Vissa kvällar nätter, men inte alla, kliar det under fötter.

Har lämnat blodprov på mvc för att kolla så det inte är gallsyran men orkar inte vänta på svar! Tror ni detta är gravidklåda eller låter det som hepatos? Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Gravidklåda eller hepatos? Väntar på provsvar.
  • Hallonfrossa

Svårt att säga.....har själv haft hepatos med 3 av 4 barn och då har det varit en väldigt djupgående brännande klåda som lixom inte slutar, främst på handflator, fötter och underbemannade, kliade så jag fick stora sår och kunde inte sova på nätterna av klådan.

Fick även ont över levern, väldigt mörk illaluktande urin och ljus avföring.

Hur känns din klåda?

Hoppas du slipper det och bra att du kollar upp det :)

• heffaklumpen89
    Hallonfrossa skrev 2017-04-07 21:43:10 följande:

Svårt att säga.....har själv haft hepatos med 3 av 4 barn och då har det varit en väldigt djupgående brännande klåda som lixom inte slutar, främst på handflator, fötter och underbemannade, kliade så jag fick stora sår och kunde inte sova på nätterna av klådan.

Fick även ont över levern, väldigt mörk illaluktande urin och ljus avföring.

Hur känns din klåda?

Hoppas du slipper det och bra att du kollar upp det :)

Skulle också säga att det är lite brännande klåda men vet inte om det är klådan i sig som är brännande eller om det är att jag kliat så mycket så det är det som känns som brännande. Har det börjat med en gång så kraftigt så du inte kunnat sova? Har jag väl somnat så vaknar jag inte av just klådan men vaknar jag så kliar jag lite innanhavet somnar om.

Är lite osäker på var levern sitter men där jag tror den sitter har jag haft ont en eller två ggr senaste veckan så det är inte jättemycket. Tycker min urin luktar typ skaldjur?! Avföringen är inte ljus iaf.
  • Hallonfrossa
    heffaklumpen89 skrev 2017-04-07 22:21:23 följande:

Skulle också säga att det är lite brännande klåda men vet inte om det är klådan i sig som är brännande eller om det är att jag kliat så mycket så det är det som känns som brännande. Har det börjat med en gång så kraftigt så du inte kunnat sova? Har jag väl somnat så vaknar jag inte av just klådan men vaknar jag så kliar jag lite innanhavet somnar om.

Är lite osäker på var levern sitter men där jag tror den sitter har jag haft ont en eller två ggr senaste veckan så det är inte jättemycket. Tycker min urin luktar typ skaldjur?! Avföringen är inte ljus iaf.

Ja det har börjat ganska så plötsligt faktiskt och kraftigt direkt. levern sitter under revbenen på höger sida strax under bröstet.

Vilken vecka är du I?
  • heffaklumpen89
    Hallonfrossa skrev 2017-04-07 22:48:00 följande:

Ja det har börjat ganska så plötsligt faktiskt och kraftigt direkt. levern sitter under revbenen på höger sida strax under bröstet.

Vilken vecka är du I?

Jag är i v 23 nu. Har haft ont typ i mitten precis under revbenen men det kanske inte är just levern då.
  • Calliope

Jag fick hepatos under min senaste graviditet. På mig kliade det över hela kroppen (kändes ungefär som om jag hade en miljon myggbett). Värst var det på natten då kliade det ovanpå och under fötterna (kliade så mycket att det blev sår), vaderna och handflatorna. Jag hade även klåda på underarmarna, bröstet och ryggen.

Urinen var väldigt mörk och luktade starkt.

För tre dagar sedan kom tvillingarna ut och äntligen har det slutat klia på kroppen. Det känns väldigt skönt att slippa klådan och vara vaken halva natten.

• Hallonfrossa
    heffaklumpen89 skrev 2017-04-07 22:56:30 följande:

Jag är i v 23 nu. Har haft ont typ i mitten precis under revbenen men det kanske inte är just levern då.

Tidigt för hepatos men i vissa fall får man ju tidigare med, kan bara hoppas att du inte har fått det!

När skulle du få svaren?
  • heffaklumpen89
    Calliope skrev 2017-04-08 07:33:45 följande:

Jag fick hepatos under min senaste graviditet. På mig kliade det över hela kroppen (kändes ungefär som om jag hade en miljon myggbett). Värst var det på natten då kliade det ovanpå och under fötterna (kliade så mycket att det blev sår), vaderna och handflatorna. Jag hade även klåda på underarmarna, bröstet och ryggen.

Urinen var väldigt mörk och luktade starkt.

För tre dagar sedan kom tvillingarna ut och äntligen har det slutat klia på kroppen. Det känns väldigt skönt att slippa klådan och vara vaken halva natten.

Kom det väldigt snabbt eller ökade det vecka för vecka? Jag har kliat hål på händernaoch ovanför bröstet. Ryggen kliar också lite nu :( känns sol det ökar lite för varje dag..
    Hallonfrossa skrev 2017-04-08 11:31:16 följande:

Tidigt för hepatos men i vissa fall får man ju tidigare med, kan bara hoppas att du inte har fått det!

När skulle du få svaren?

Ja, håller verkligen tummarna för att det inte är hepatos!

Jag lämnade tester i tisdags så sa hon ca en vecka så får väl svaren nu i början på veckan.
  • Calliope

Klådan började på magen och då trodde jag att det berodde på att magen växte och huden var torr. Sedan spred sig klådan över kroppen och den ökade i styrka hela tiden. När det kliade hela nätterna igenom och jag fick ungefär tre timmars sömn per natt förstog bag att det var något som inte stämde. Pratade med min bm och fick ta gallsyra prov som visade att jag hade fått hepatos. Fick medicin utskrivet av läkare (lergigan) men den hjälpte bara lite i början sedan fick jag ursofalk och det fungerade bättre.

• heffaklumpen89
    Calliope skrev 2017-04-09 13:55:29 följande:

Klådan började på magen och då trodde jag att det berodde på att magen växte och huden var torr. Sedan spred sig klådan över kroppen och den ökade i styrka hela tiden. När det kliade hela nätterna igenom och jag fick ungefär tre timmars sömn per natt förstog bag att det var något som inte stämde. Pratade med min bm och fick ta gallsyra prov som visade att jag hade fått hepatos. Fick medicin utskrivet av läkare (lergigan) men den hjälpte bara lite i början sedan fick jag ursofalk och det fungerade bättre.

Hur mycket lergigan fick du? Jag äter redan det pga illamående men rätt liten dos. Tror det är 10mg men tror det tar toppen av kliandet ändå.
  • Calliope

2 st lergigan på kvällen, tror att det var ganska låg dos.

4 st ursofalk på kvällen, de hjälpte bättre.

• jagärjagvemärdu

Vet inte om det var hepatos, men jag vet i alla fall att en väninna fick sjuklig klåda under graviditeten och fick sättas igång. Hade med levern att göra. Dock är hon leversjuk sedan barn.

• heffaklumpen89
    Hallonfrossa skrev 2017-04-11 23:39:33 följande:

Hur går det för dig?

Kliar mer än tidigare. Och på fler ställen. Men bm har inte hört av sig än och det skulle hon göra oavsett vad provsvaren sa. Lämnade ju provet förra tisdagen så hoppas hon ringer idag.
  • Hallonfrossa
    heffaklumpen89 skrev 2017-04-12 08:16:55 följande:

Kliar mer än tidigare. Och på fler ställen. Men bm har inte hört av sig än och det skulle hon göra oavsett vad provsvaren sa. Lämnade ju provet förra tisdagen så hoppas hon ringer idag.

Usch jag lider med dig!

Hopas hon hör av sig och att duka få hjälp <3
  • heffaklumpen89
    Hallonfrossa skrev 2017-04-18 10:08:48 följande:

Har du fått något svar?

Ja, tack och lov var det inte det :) blir det värre skulle jag ändå få en tablett mot klådan.
  • Hallonfrossa
    heffaklumpen89 skrev 2017-04-18 22:50:34 följande:

Ja, tack och lov var det inte det :) blir det värre skulle jag ändå få en tablett mot klådan.

Åh så skönt för dig <3
Svar på tråden Gravidklåda eller hepatos? Väntar på provsvar.