• Anonym (Blä)

    Gravid efter dagen efter piller ...

    Jag fick plus på stickan häromdagen. Jag är så jäkla irriterad. JA vi var oförsiktiga den kvällen, men jag tog dagen-efter piller direkt på morgen efter, och ÄNDÅ är jag gravid! Jag har aldrig gått igenom en abort förut. Vill absolut inte ha ett till barn just nu. Har ett sen tidigare så jag vet att det inte är ett litet beslut direkt. Jag vill absolut inte få barn oplanerat. Dessutom har jag druckit en massa alkohol och tagit vissa droger (medicinska) som man inte ska så det är förmodligen en massa fosterskador ändå.

    Jag är jättedeppig, har ingen vilja att göra någonting alls just nu.

  • Svar på tråden Gravid efter dagen efter piller ...
  • Anonym (Z)

    Du slarvade under ägglossning, då hjälper inte dagen efterpiller.

  • Anonym (Men)

    Men varför ska man ta dagen efter piller då öht? Är ju bara vid ägglossning man kan bli gravid?

  • Anonym (Tjo)
    Anonym (Men) skrev 2017-04-08 08:35:07 följande:

    Men varför ska man ta dagen efter piller då öht? Är ju bara vid ägglossning man kan bli gravid?


    För att dagen efter piller förhindrar ägglossning. Du måste alltså hinna ta det innan ägglossningen inträffar. Så om det redan har hänt kan du ändå bli gravid.
  • Anonym (C)

    Inte alltid dagen efter piller hjälper, särskilt om man är överviktig så funkar de inte så bra. Jag blev oxå gravid trots att jag tog det.

  • Anonym (Z)
    Anonym (Men) skrev 2017-04-08 08:35:07 följande:

    Men varför ska man ta dagen efter piller då öht? Är ju bara vid ägglossning man kan bli gravid?


    Om du har sex några dagar innan ägglossning och tar ett sådant piller så skjuter pillret upp ägglossningen så ev kvarvarande spermier hinner dö innan ägglossningen startar. Dagen efterpiller är inte en speciellt säker eller bra metod, sätt in en spiral eller börja med något p-piller så slipper du hamna i den här situationen (risken är iallafall bra mycket mindre)
  • Anonym (Blä)

    Jag är skitlessen men självklart är det ingen ide att söka support på familjeliv. Större risk att man blir självmordsbenägen av vissa människor på detta forum. 

  • Anonym (Blä)

    Jag är skitlessen men självklart är det ingen ide att söka support på familjeliv. Större risk att man blir självmordsbenägen av vissa människor på detta forum. 

  • John22

    Och vad vill du att folk ska säga?

    "Ja oj, det var tråkigt"
    "Klart du klarar av ett barn till"
    "En abort är väl inte så farligt?"
    "Det är allas fel utom ditt"

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Blä) skrev 2017-04-08 09:59:39 följande:

    Jag är skitlessen men självklart är det ingen ide att söka support på familjeliv. Större risk att man blir självmordsbenägen av vissa människor på detta forum. 


    Men vad vill du att folk ska skriva då? Du har ju ingen frågeställning. Det är ju ingen som har varit elak mot dig, bara konstaterat att dagen efter piller inte hjälper under pågående ägglossning
  • Anonym (Blä)
    John22 skrev 2017-04-08 10:10:07 följande:

    Och vad vill du att folk ska säga?

    "Ja oj, det var tråkigt"
    "Klart du klarar av ett barn till"
    "En abort är väl inte så farligt?"
    "Det är allas fel utom ditt"


    Ja men typ. "Fan, jobbig situation. Var stark!" eller nått.

    Självklart är inte dagen efter piller ett underbart val. Vi var packade och glömde kådis, jag gjorde vad jag kunde, det som var ansvarigt att göra dvs. dagen efter piller. Men det fungerade inte. Jag hade ingen aning om att det inte fungerade kring ÄL (heller inte att jag hade ÄL eftersom jag har en oregelbunden cykel). Men nu är det jobbigt och det finns bara ett bra val och det är abort. Och det känns piss.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (C) skrev 2017-04-08 09:23:07 följande:

    Inte alltid dagen efter piller hjälper, särskilt om man är överviktig så funkar de inte så bra. Jag blev oxå gravid trots att jag tog det.


    Jobbigt! :( Vad gjorde du, abort eller behöll du?
  • Anonym (jobbigt)

    Vilken jobbig situation du har hamnat i och med tanke på att du har en oregelbunden cykel så var det ju otur att du precis råkat ha ägglossning nyss när ni missade kondomen (med tanke på att ägget bara lever ett dygn)  

    I vilken vecka är du? Jag menar att visst ska man inte ta alkohol när man vet att man är gravid, men det finns säkert flera stycken här som druckit någon typ av alkohol när det inte visste om att det är gravida och det har gått bra med barnet. Det kanske inte är så farligt med dina medicinska tabletter heller om du nu skulle vara aktuellt att fundera på att behålla barnet ändå. 

    Om vi bortser från medicinen och alkoholen vad är det som gör att du känner att du absolut måste göra abort pga att graviditeten var oplanerad? jobbet? studierna? ekonomin? 

    Jag hoppas att det går bra för Er oavsett vilket beslut ni fattar i slutändan  

  • Anonym (Blä)
    Anonym (jobbigt) skrev 2017-04-08 10:53:23 följande:

    Vilken jobbig situation du har hamnat i och med tanke på att du har en oregelbunden cykel så var det ju otur att du precis råkat ha ägglossning nyss när ni missade kondomen (med tanke på att ägget bara lever ett dygn)  

    I vilken vecka är du? Jag menar att visst ska man inte ta alkohol när man vet att man är gravid, men det finns säkert flera stycken här som druckit någon typ av alkohol när det inte visste om att det är gravida och det har gått bra med barnet. Det kanske inte är så farligt med dina medicinska tabletter heller om du nu skulle vara aktuellt att fundera på att behålla barnet ändå. 

    Om vi bortser från medicinen och alkoholen vad är det som gör att du känner att du absolut måste göra abort pga att graviditeten var oplanerad? jobbet? studierna? ekonomin? 

    Jag hoppas att det går bra för Er oavsett vilket beslut ni fattar i slutändan  


    Tack! Hjärta Ja det suger.  

    Jag måste göra abort för det första för att jag inte har bestämt mig om jag vill ha fler barn över huvud taget! 2, för att vi har ett stor event och resa i slutet av året som INTE går att avboka (det vill jag inte heller!) och den är redan betalt (10000+ kronor), och det inträffar precis då jag har beräknad förlossning om jag skulle behålla. 

    Förra gången jag fick barn så gick det åt helvete, inga pengar och pappan var en idiot så relationen tog slut osv, och det har varit sååå svårt (även om det har gått bra och jag älskar min son). Så den här gången OM jag ska få fler barn, så vill jag att allting ska vara planerat och perfekt och att jag får barn för att jag VILL, inte för att det bara hände. Just nu har jag bara jobb på kontrakt och inget hus (hyr men bara bara kontrakt tills slutet på året och vet inte om det kan bli förlängt) och en del skulder (planerar att ha avbetalda snart men behövde en bil och möbler osv), samt att jag redan har ett barn att ta hand om! Så det känns inte som att det är ansvarigt att behålla.

    Vi brukar vara försiktiga och använda kondom men den här gången var vi bara jättefulla och glömde (eller struntade i?) totalt. Jag ska be att få en spiral insatt nu eftersom jag inte kan ta p-piller och kommer aldrig lita på kondom igen ...

    Tack för stödet!!
  • Anonym (Blä)

    Jag har även bokat en tid med min psykolog nästa vecka ... så jag hoppas det hjäper! Hon är väldigt rationell. 

  • Anonym (C)
    Anonym (Blä) skrev 2017-04-08 10:17:21 följande:

    Jobbigt! :( Vad gjorde du, abort eller behöll du?


    Jag gjorde abort. Funkade inte att få barn då. Vi separerade några månader efter och jag åt p-piller egentligen, men hade missat ett eller två. Hade inte sex särskilt ofta heller så det var verkligen typiskt att vi lyckades träffa in rätt dag!
  • Anonym (S)
    Anonym (Blä) skrev 2017-04-08 11:20:56 följande:

    Tack!  Ja det suger.  

    Jag måste göra abort för det första för att jag inte har bestämt mig om jag vill ha fler barn över huvud taget! 2, för att vi har ett stor event och resa i slutet av året som INTE går att avboka (det vill jag inte heller!) och den är redan betalt (10000+ kronor), och det inträffar precis då jag har beräknad förlossning om jag skulle behålla. 

    Förra gången jag fick barn så gick det åt helvete, inga pengar och pappan var en idiot så relationen tog slut osv, och det har varit sååå svårt (även om det har gått bra och jag älskar min son). Så den här gången OM jag ska få fler barn, så vill jag att allting ska vara planerat och perfekt och att jag får barn för att jag VILL, inte för att det bara hände. Just nu har jag bara jobb på kontrakt och inget hus (hyr men bara bara kontrakt tills slutet på året och vet inte om det kan bli förlängt) och en del skulder (planerar att ha avbetalda snart men behövde en bil och möbler osv), samt att jag redan har ett barn att ta hand om! Så det känns inte som att det är ansvarigt att behålla.

    Vi brukar vara försiktiga och använda kondom men den här gången var vi bara jättefulla och glömde (eller struntade i?) totalt. Jag ska be att få en spiral insatt nu eftersom jag inte kan ta p-piller och kommer aldrig lita på kondom igen ...

    Tack för stödet!!


    Det är ju inte direkt kondomens fel att den inte kom på..känns som att ett riktigt bra preventivmedel är en självklarhet om man verkligen inte kan tänka sig att få fler barn, eller?
  • Anonym (S)
    nevermind skrev 2017-04-08 13:26:44 följande:

    Kan rekommendera kirurgisk. Gick jättebra för mig/oss.


    Medicinsk abort är det som rekommenderas i första hand. Vi utför mycket få kirurgiska aborter idag.
  • nevermind
    Anonym (S) skrev 2017-04-08 13:30:42 följande:
    Medicinsk abort är det som rekommenderas i första hand. Vi utför mycket få kirurgiska aborter idag.
    Jag fick en utan diskussion. Allt gick väldigt bra och jag repade mig snabbt.
  • ankanp

    TS: Du hade maximal oflyt! Dagen-efter-piller är ofta effektiva till 95% om de tas inom 24 timmar. Vissa är så pass effektiva som 98%, men precis som vanliga p-piller är de tyvärr inte 100% effektiva. Därför finns det en liten men ändå påtaglig risk att man blir gravid trots att man tar ett akut p-piller.

Svar på tråden Gravid efter dagen efter piller ...