• Äldre 8 Apr 12:26
    11030 visningar
    15 svar
    15
    11030

    Ej kompatibla?

    Efter två förhållanden som varade i 3år, så lyckades jag inte bli gravid. Det sista förhållandet försökte vi iallafall stenhårt i 1år att bli gravida, tog ägglossningstester men var aldrig i närheten av ett plus. Jag har hört så mycket av folk att man isåfall inte är kompatibla om man inte lyckas bli gravid?

    Jag är 23år gammal, jag har inte haft nåt skydd med nån av mina pojkvänner sen tonåren men blev gravid nu efter jag och min nya pojkvän hade sex för första gången. Tyvärr är denna kille inte mogen nog att bli pappa än och jag kanske måste göra abort nu efter flera års barnlängtan, tänk om jag inte kan bli gravid igen?

    Tidigare i mina förhållanden har jag iofs varit rökare och inte tänkt så mycket på att vara hälsosam, men nu innan jag blev gravid så hade jag slutat röka, ätit vitaminer, tränat regelbundet och haft bra matvanor. Kan det vara därför tro?

    Är det verkligen sant att man kroppsligt inte passar ihop?


    - Just fight for it
  • Svar på tråden Ej kompatibla?
  • Äldre 8 Apr 13:06
    #1

    Nej, jag frågade min läkare när jag gjorde min infertilitetsutredning om det där med att kanske inte passa ihop och han sa att det finns inget som heter så. Däremot kan en eller båda vara mer eller mindre infertil och då kanske det inte går eller tar lång tid. Byter man då partner eller ändrar nåt som i ditt fall rökningen så går det. Rökning förstör verkligen fertiliteten hos  både män och kvinnor.

  • Äldre 8 Apr 14:38
    #2
    Pimpinellan skrev 2017-04-08 13:06:33 följande:

    Nej, jag frågade min läkare när jag gjorde min infertilitetsutredning om det där med att kanske inte passa ihop och han sa att det finns inget som heter så. Däremot kan en eller båda vara mer eller mindre infertil och då kanske det inte går eller tar lång tid. Byter man då partner eller ändrar nåt som i ditt fall rökningen så går det. Rökning förstör verkligen fertiliteten hos  både män och kvinnor.


    Det måste varit en jävligt konstig läkare som sa så?
    Det kan väl vem som helst räkna ut att man kan "passa ihop" bättre med någon annan. Som i fallet här - hon kanske har legat med killar som haft hur dåliga spermier som helst.

    Sen finns det ju liksom en anledning att men vid spermadonation byter donator mellan försöken om det inte fungerar. Det är just för att se om någon annan "passar bättre" med äggen. För donatorer har bra spermier. Men inte alltid de passar tillräckligt bra med äggen. Det behöver vara perfect match. Det där hade jag kunnat räkna ut själv, men efter många år i ivf-svängen så vet jag det också för att läkare förklarat.

    Så du kan hälsa din läkare att plugg lite till ;)
  • Äldre 8 Apr 17:14
    #3
    Regnbågsdröm skrev 2017-04-08 14:38:03 följande:
    Det måste varit en jävligt konstig läkare som sa så? Det kan väl vem som helst räkna ut att man kan "passa ihop" bättre med någon annan. Som i fallet här - hon kanske har legat med killar som haft hur dåliga spermier som helst. Sen finns det ju liksom en anledning att men vid spermadonation byter donator mellan försöken om det inte fungerar. Det är just för att se om någon annan "passar bättre" med äggen. För donatorer har bra spermier. Men inte alltid de passar tillräckligt bra med äggen. Det behöver vara perfect match. Det där hade jag kunnat räkna ut själv, men efter många år i ivf-svängen så vet jag det också för att läkare förklarat. Så du kan hälsa din läkare att plugg lite till ;)
    Du har helt missuppfattat vad icke kompatibel betyder!! Han var en av Sveriges bösta läkare så det så! Icke kompatibel betyder att just deras ägg och spermier inte passar ihop och det existerar inte! Att vara mer eller mindre fertil är nåt helt annat.
  • Äldre 8 Apr 17:31
    #4

    Då kan det ju vara så att både jag och mitt ex var mindre fertila? För jag vet att han har ju gjort tjejer gravida innan mig. Samt att denna kille jag träffat nu är väldigt fertil så då lyckades han göra mig gravid på en gång istället ;)?


    - Just fight for it
  • Äldre 8 Apr 18:25
    #5
    Glovey skrev 2017-04-08 12:26:58 följande:

    Efter två förhållanden som varade i 3år, så lyckades jag inte bli gravid. Det sista förhållandet försökte vi iallafall stenhårt i 1år att bli gravida, tog ägglossningstester men var aldrig i närheten av ett plus. Jag har hört så mycket av folk att man isåfall inte är kompatibla om man inte lyckas bli gravid?

    Jag är 23år gammal, jag har inte haft nåt skydd med nån av mina pojkvänner sen tonåren men blev gravid nu efter jag och min nya pojkvän hade sex för första gången. Tyvärr är denna kille inte mogen nog att bli pappa än och jag kanske måste göra abort nu efter flera års barnlängtan, tänk om jag inte kan bli gravid igen?

    Tidigare i mina förhållanden har jag iofs varit rökare och inte tänkt så mycket på att vara hälsosam, men nu innan jag blev gravid så hade jag slutat röka, ätit vitaminer, tränat regelbundet och haft bra matvanor. Kan det vara därför tro?

    Är det verkligen sant att man kroppsligt inte passar ihop?


    Jag har också hört från bekanta och andra som själva inte är ofrivilligt barnlösa om att det kanske är ett tecken att man inte passar tillsammans om man inte kan gå barn. Ofta är det personer som själva inte har problem som säger så. Det gör att jag får en väldig klump i halsen och ont i magen när jag hör det. Det gör så ont att höra att jag och min man nog inte passar ihop. För vi älskar ju varandra så mycket och det känns så hemskt att höra att det kanske inte är meningen att vi ska vara tillsammans. Det låter som att läkarvetenskapen inte är enade om detta kan vara problemet. Jag ska nog fråga min läkare nästa gång jag går dit om vad de säger.

    Sedan till ditt problem. Du äger din kropp och din nya kille kan inte tvinga dig till att göra abort. Vill du behålla barnet så kan han inte stoppa dig. Vill han inte ha barnet behöver han inte engagera sig senare då barnet kommer. Jag som har längtat efter barn så länge tycker det låter fruktansvärt att behöva göra abort. Du har ju givetvis även rätt att göra abort om du vill också. Gör det du tycker känns rätt. Rökning är verkligen inte bra för fertiliteten så det kan absolut ställa till med problem.
  • Äldre 8 Apr 20:12
    #6

    Vår barnmorska kallade oss för väldigt kompatibla...Sedan har det ju absolut inget med att göra om man som livspartnerns passar ihop!

  • Äldre 9 Apr 11:18
    #7
    Pimpinellan skrev 2017-04-08 17:14:08 följande:
    Du har helt missuppfattat vad icke kompatibel betyder!! Han var en av Sveriges bösta läkare så det så! Icke kompatibel betyder att just deras ägg och spermier inte passar ihop och det existerar inte! Att vara mer eller mindre fertil är nåt helt annat.
    Jo visst, uttrycker i sig kanske "inte existerar" i det här sammanhanget. Fast kan du då förklara varför man byter donator när man ska ha spermadonation? Donatorerna är ju väl testade och får ju inte donera om de har dåliga spermier. Så är ju bra spermier alltihop. Men kan passa mer eller mindre bra med äggen. Och det är ju just vad trådskrivaren frågar om? Annars missuppfattade jag nog frågan
  • Äldre 14 Apr 23:09
    #8
    Tino skrev 2017-04-08 18:25:48 följande:

    Jag har också hört från bekanta och andra som själva inte är ofrivilligt barnlösa om att det kanske är ett tecken att man inte passar tillsammans om man inte kan gå barn. Ofta är det personer som själva inte har problem som säger så. Det gör att jag får en väldig klump i halsen och ont i magen när jag hör det. Det gör så ont att höra att jag och min man nog inte passar ihop. För vi älskar ju varandra så mycket och det känns så hemskt att höra att det kanske inte är meningen att vi ska vara tillsammans.


    Vilket jäkla skitsnack!

    Jag har haft olika förhållanden föryt
  • Äldre 14 Apr 23:17
    #9

    Ja men bra! Lyckades komma åt skicka medan jag skulle formulera ett svar. Sorry..

    Hur som. Jag har haft flera förhållanden genom åren. Men inte förrän jag träffade min nuvarande sambo insåg jag vad kärlek verkligen är.

    Jag fattade från den dagen vi fick kontakt att det här kommer bli allvarligt. När vi sedan träffats bara en gång förstod jag direkt att alla känslor jag någonsin haft i andra relationer, det var inte kärlek. Jag visste där och då att det här är mannen jag kommer spendera min framtid med.

    Visst, vi blir osams som fan ibland. Men vi löser det. Och hur illa det än har varit ibland så vet jag inom mig att det är bara att släppa. Det här ska inte förstöra vårt förhållande. Jag släpper inte den karln för någonting i världen.

    Ingenting kommer någonsin kunna komma i närheten av det vi har.

    Så.. att säga att vi inte skulle passa ihop bara för att vi har svårt att skaffa en bebis. Det är ren idioti!

    Våra hjärnor passar ihop. Våra händer passar ihop. Våra kroppar passar ihop.

    OM det nu skulle vara så att inte våra ägg och spermier passar ihop.. varför skulle det vara den avgörande faktorn som säger att vi inte passar ihop?

  • Äldre 15 Apr 08:16
    #10
    JiKå skrev 2017-04-14 23:17:32 följande:

    Ja men bra! Lyckades komma åt skicka medan jag skulle formulera ett svar. Sorry..

    Hur som. Jag har haft flera förhållanden genom åren. Men inte förrän jag träffade min nuvarande sambo insåg jag vad kärlek verkligen är.

    Jag fattade från den dagen vi fick kontakt att det här kommer bli allvarligt. När vi sedan träffats bara en gång förstod jag direkt att alla känslor jag någonsin haft i andra relationer, det var inte kärlek. Jag visste där och då att det här är mannen jag kommer spendera min framtid med.

    Visst, vi blir osams som fan ibland. Men vi löser det. Och hur illa det än har varit ibland så vet jag inom mig att det är bara att släppa. Det här ska inte förstöra vårt förhållande. Jag släpper inte den karln för någonting i världen.

    Ingenting kommer någonsin kunna komma i närheten av det vi har.

    Så.. att säga att vi inte skulle passa ihop bara för att vi har svårt att skaffa en bebis. Det är ren idioti!

    Våra hjärnor passar ihop. Våra händer passar ihop. Våra kroppar passar ihop.

    OM det nu skulle vara så att inte våra ägg och spermier passar ihop.. varför skulle det vara den avgörande faktorn som säger att vi inte passar ihop?


    Men alltså. Du missförstår ju helt vad folk menar. Klart ni "passar ihop". Däremot kanske inte era kroppar (för att förtydliga ännu mer: spermier och ägg) gör det. Men det är ju inte så att någon skulle säga typ "ni borde inte vara ihop, för ni passar inte". Det är liksom inte det folk menar.
    Genetiskt är det bara vissa spermier som inte går ihop med vissa ägg och tvärt om. Det har ju ingenting med om ni passar ihop, älskar varandra och bråkar lite att göra.
  • Äldre 15 Apr 09:00
    #11
    Regnbågsdröm skrev 2017-04-15 08:16:02 följande:

    Men alltså. Du missförstår ju helt vad folk menar. Klart ni "passar ihop". Däremot kanske inte era kroppar (för att förtydliga ännu mer: spermier och ägg) gör det. Men det är ju inte så att någon skulle säga typ "ni borde inte vara ihop, för ni passar inte". Det är liksom inte det folk menar.

    Genetiskt är det bara vissa spermier som inte går ihop med vissa ägg och tvärt om. Det har ju ingenting med om ni passar ihop, älskar varandra och bråkar lite att göra.


    Fast jag har hört av många som inte har koll att det är ett tecken (från gud, modernatur, etc) att man inte passar ihop om man är barnlös. Jag har för mig att jag även läst någng att det kan bli problem om man är för nära rent genetiskt alltså lever i en isolerad by. Men minns inte var jag läste det sä saknar källa.

    Läkare jag talat med säger att det är mycket ovanligt att man inte skulle "passa ihop". Problemet är då oftast snarare att man båda två har nedsatt fertilitet. Även donatorer kan ha nedsatt kvalitet på sina spermier som man inte kan upptäcka i utredningen. Och har kvinnan också nedsatt fertilitet kanske det inte går med just den mannen eller donatorn. På sätt och vis är man ju kanske inte "komatibla då" men enligt de läkare jag talat med beror det mycket sällan på att man genetiskt inte passar ihop.

    Har du någon tips på forskning som beskriver att vissa par inte är kompatibla? Jag tycker det skulle vara mycket intressant att läsa men har inte hittat när jag sökt.
  • Äldre 15 Apr 16:25
    #12
    Regnbågsdröm skrev 2017-04-15 08:16:02 följande:

    Men alltså. Du missförstår ju helt vad folk menar. Klart ni "passar ihop". Däremot kanske inte era kroppar (för att förtydliga ännu mer: spermier och ägg) gör det. Men det är ju inte så att någon skulle säga typ "ni borde inte vara ihop, för ni passar inte". Det är liksom inte det folk menar.

    Genetiskt är det bara vissa spermier som inte går ihop med vissa ägg och tvärt om. Det har ju ingenting med om ni passar ihop, älskar varandra och bråkar lite att göra.


    Ja absolut förstår jag vad LÄKARE osv vill säga med att man kanske inte är kompatibla. Att det kan bli svårigheter, och så kan det givetvis säkert vara.

    Men just inlägget jag citerade, där fattade jag det som att folk sagt att man typ ska se det som ett tecken på huruvida man passar ihop eller inte. Att kan man inte få barn naturligt tillsammans så kanske det är gud som säger att ni egentligen inte bör vara tillsammans.

    Det var DET jag motsatte mig. Och det som jag sa var det dummaste jag hört.
  • Äldre 15 Apr 16:30
    #13
    Tino skrev 2017-04-15 09:00:59 följande:

    Fast jag har hört av många som inte har koll att det är ett tecken (från gud, modernatur, etc) att man inte passar ihop om man är barnlös.


    Precis. Det var så jag uppfattade att personen jag citerade i mitt inlägg. Därav mitt svar.
  • Äldre 15 Apr 21:00
    #14
    Tino skrev 2017-04-15 09:00:59 följande:
    Fast jag har hört av många som inte har koll att det är ett tecken (från gud, modernatur, etc) att man inte passar ihop om man är barnlös. Jag har för mig att jag även läst någng att det kan bli problem om man är för nära rent genetiskt alltså lever i en isolerad by. Men minns inte var jag läste det sä saknar källa.

    Läkare jag talat med säger att det är mycket ovanligt att man inte skulle "passa ihop". Problemet är då oftast snarare att man båda två har nedsatt fertilitet. Även donatorer kan ha nedsatt kvalitet på sina spermier som man inte kan upptäcka i utredningen. Och har kvinnan också nedsatt fertilitet kanske det inte går med just den mannen eller donatorn. På sätt och vis är man ju kanske inte "komatibla då" men enligt de läkare jag talat med beror det mycket sällan på att man genetiskt inte passar ihop.

    Har du någon tips på forskning som beskriver att vissa par inte är kompatibla? Jag tycker det skulle vara mycket intressant att läsa men har inte hittat när jag sökt.
    Ja. Men du säger ju samma sak själv. Det är ju precis det där jag menar. Viss spermier passar bättre ihop med vissa ägg. Punkt.
  • Äldre 15 Apr 21:01
    #15
    JiKå skrev 2017-04-15 16:25:45 följande:
    Ja absolut förstår jag vad LÄKARE osv vill säga med att man kanske inte är kompatibla. Att det kan bli svårigheter, och så kan det givetvis säkert vara.

    Men just inlägget jag citerade, där fattade jag det som att folk sagt att man typ ska se det som ett tecken på huruvida man passar ihop eller inte. Att kan man inte få barn naturligt tillsammans så kanske det är gud som säger att ni egentligen inte bör vara tillsammans.

    Det var DET jag motsatte mig. Och det som jag sa var det dummaste jag hört.
    Ja det är verkligen riktigt korkat. För så är det ju självklart inte.
Svar på tråden Ej kompatibla?