• liljah33

När ÄL efter ett MA?

Gått 2,5 vecka sedan jag började blöda i v. 10+5, (fostret fött 8+5). Har slutat blöda nu, och fick även ett negativt gravtest för några dagar sedan (testade i morgonurinen med ett känsligt test).

Ni som varit i ungefär samma vecka och fått MA, hur länge tog det innan ni fick pos äl-test? Det är liksom mitt enda hopp och motivation framåt just nu. Är så himla sänkt och ledsen. Vill bara bli gravid igen...

• Svar på tråden När ÄL efter ett MA?
  • Anonym (Flera)

Beklagar! Det är tyvärr väldigt vanligt med utebliven äl efter MA. Kroppen måste hamna i fas igen vilket kan ta tid. Jag hade ingen äl efter MA i v.11, mensen dröjde 6,5 vecka. De andra MA var ännu värre för då blödde jag 4,5 vecka resp. 7 och den sista gången fick jag ta medicin för att stoppa blödningen.

• liljah33
    Anonym (Flera) skrev 2017-04-08 19:35:18 följande:

Beklagar! Det är tyvärr väldigt vanligt med utebliven äl efter MA. Kroppen måste hamna i fas igen vilket kan ta tid. Jag hade ingen äl efter MA i v.11, mensen dröjde 6,5 vecka. De andra MA var ännu värre för då blödde jag 4,5 vecka resp. 7 och den sista gången fick jag ta medicin för att stoppa blödningen.

Åh nej vad ledsen jag blir av att höra att detta, att den uteblir. Känns som världen rasar för mig igen! Beklagar dina MA :/ Kom äl igång efter mensen som kom efter 6,5v?
  • Anonym (Flera)
    liljah33 skrev 2017-04-08 19:38:38 följande:
    Åh nej vad ledsen jag blir av att höra att detta, att den uteblir. Känns som världen rasar för mig igen! Beklagar dina MA :/ Kom äl igång efter mensen som kom efter 6,5v?
    Du får försöka se det som positivt mitt i bedrövelsen att du faktiskt kunde bli gravid för då kan du säkert bli det igen. Min äl kom som vanligt igen efter MA:t, men i mitt fall kvittade det eftersom jag aldrig kunde få barn med egna ägg.
  • Annisens81

Jag fick äl ca 2,5 vecka efter jag skrapades, (ma v.9 fostret i v.4-5 )då hade jag negativa gravtest ca 2 veckor efter.

• EpicNurse

När fostret är så pass stort som ditt var så är också hCG-nivåerna ganska höga. Betydligt högre än när det stannat av i v 4-5. Därför tar det också lite längre tid innan nivåerna är tillräckligt låga för att kroppen ska komma igång med ägglossning igen.

Generellt så kan man få ägglossning tidigast 10 dagar efter själva aborten (den dagen man påbörjar avbrytandet med läkemedel/skrapning). Det vanligaste är att det tar 2-4 veckor innan man får ägglossning. Man brukar rekommendera att vänta tills man fått en mens innan man försöker bli gravid igen för att vara säker på att koppen är återställd, och framför för så man vet att allt har kommit ut ordentligt så det är ny, frisk livmoderslemhinnan för ägget att fästa i. De sista resterna kommer ju oftast ut med första mensen.

• Anonym (Tog tid)

Tog 8 veckor för mig att få ägglossning efter missfall i början av februari. Mf v 14.

• liljah33
    EpicNurse skrev 2017-04-08 20:29:54 följande:

När fostret är så pass stort som ditt var så är också hCG-nivåerna ganska höga. Betydligt högre än när det stannat av i v 4-5. Därför tar det också lite längre tid innan nivåerna är tillräckligt låga för att kroppen ska komma igång med ägglossning igen.

Generellt så kan man få ägglossning tidigast 10 dagar efter själva aborten (den dagen man påbörjar avbrytandet med läkemedel/skrapning). Det vanligaste är att det tar 2-4 veckor innan man får ägglossning. Man brukar rekommendera att vänta tills man fått en mens innan man försöker bli gravid igen för att vara säker på att koppen är återställd, och framför för så man vet att allt har kommit ut ordentligt så det är ny, frisk livmoderslemhinnan för ägget att fästa i. De sista resterna kommer ju oftast ut med första mensen.

Jo, jag förstår att jag hade bra mycket högre halter av hCG, än om jag varit gravid någon månad kort. Tänkte försöka höra några solskenshistorier då kvinnor som varit med om liknande, i ungefär samma vecka, kunde berätta då dom fått ägglossning... så jag slipper tänka att allt är kört, bara för äl testerna visar neg hela tiden utan tecken på minsta lilla stegring. Allt känns bara så oerhört hopplöst och jag kommer nog snart dö inombords av sorg!
  • EpicNurse
    liljah33 skrev 2017-04-08 21:27:50 följande:

Jo, jag förstår att jag hade bra mycket högre halter av hCG, än om jag varit gravid någon månad kort. Tänkte försöka höra några solskenshistorier då kvinnor som varit med om liknande, i ungefär samma vecka, kunde berätta då dom fått ägglossning... så jag slipper tänka att allt är kört, bara för äl testerna visar neg hela tiden utan tecken på minsta lilla stegring. Allt känns bara så oerhört hopplöst och jag kommer nog snart dö inombords av sorg!

Ja jag förstår precis hur du känner!
  • Anonym (Been there)
    När jag hade mitt ma i v.6 läste jag överallt om äl efter ma, och det var så olika! Fanns de som haft ma i v14 och fått äl bara några veckor efter och de i v.6-8 som hade hcg kvar upp till 9.v och ingen äl fören efter det.

Mig tog det 3-4 v. Utan skrapning, men med medicinsk hjälp.

Håller tummarna att det kommer snart:). Förstår din sorg<3
  • Annisens81
    Mina hcg-halter var höga och fortsatte höjas hela tiden, de misstänkte x och jag opererades. Men var ofostrig antagligen. men efter skrapningen gick den drastiskt ner. Vet en som fick ma i v.20, hon var gravid 1,5 månad efter det. Så det är väldigt individuellt hur fort hcg:n sjunker. Men har den sjunkit till 50 och neråt kan den komma :).

Förstår hur du känner :(, verkligen hemskt! Hoppas den kommer snart :)!
Svar på tråden När ÄL efter ett MA?