Inlägg från: Manarm |Visa alla inlägg
  • Manarm

    Namn till mitt barn

    Hej

    Jag är gravid i vecka 32 och har inte hittat något namn till bebisen .

    Kommer ursprungligen från Iran och vill ha ett namn som fungerar båda här

    Och där . Uttalas rätt och lätt för svensk talande .

    Jag har några förslag men undrar vad tycker ni ?

    Är de fördomsfria med tanke på den värld som vi lever i !

    Tacksam för all förslag

    Namn som jag har funderat på :

    Artemis , Amitis , Avina, Asha , Ara , Ala

  • Svar på tråden Namn till mitt barn
  • Manarm
    LillaJag06 skrev 2017-04-08 19:40:54 följande:

    Artemis är ju grekiskt.

    Min son heter Kian. Är persiskt i grunden men en pappa på sonens dagis har sagt att namnet även används i Iran.

    På persiska betyder det konung och i Iran hem. Alltså hem som där hjärtat bor typ.


    Tack ! Persiska eller farsi är språket som talas i Iran.Kian är en av kungarnas namn samtidigt som kan betyda hem.
  • Manarm

    [quote=77575844][quote-nick]LillaJag06 skrev 2017-04-09 10:12:13 följande:[/quote-nick]

    Det är inte min förklaring utan pappans.

    När vi valde namnet var det är persiskt namn.

    Det var bara det vi visste, ett gammalt namn som följt med.

    Sen sa pappan från Iran att på iranska uttalade man namnet lite annorlunda än på persiska.

    Är du från Iran? Du

    Jag är från Iran och kan bara förklara att persiska är språket som talas i Iran

    Jag vet inte hur du eller dagis pappan uttalar det men båda betydelserna är rätta.

    Hans förklaring har varit lite dumt om han skilde mellan persiska och Iran .

    Persiska talas inte bara i Iran , bort sig från den politiska perspektivet persiska talas i

    Afghanistan , Tadzikestan och Ozbikestan mm.

    Nu kanske tänker du/ni att i de länderna talas inte samma språk då förklarar jag så här ,

    Ja språk mässigt talar de samma språk men inte på grund av självständigheter och politiska skäll skrevs alltid just den dialekt som talas i de länderna och inte språks namnet .

    Kian är ett vackert namn .

  • Manarm
    Manarm skrev 2017-04-09 12:16:38 följande:

    [quote=77575844][quote-nick]LillaJag06 skrev 2017-04-09 10:12:13 följande:[/quote-nick]

    Det är inte min förklaring utan pappans.

    När vi valde namnet var det är persiskt namn.

    Det var bara det vi visste, ett gammalt namn som följt med.

    Sen sa pappan från Iran att på iranska uttalade man namnet lite annorlunda än på persiska.

    Är du från Iran? Du

    Jag är från Iran och kan bara förklara att persiska är språket som talas i Iran

    Jag vet inte hur du eller dagis pappan uttalar det men båda betydelserna är rätta.

    Hans förklaring har varit lite dumt om han skilde mellan persiska och Iran .

    Persiska talas inte bara i Iran , bort sig från den politiska perspektivet persiska talas i

    Afghanistan , Tadzikestan och Ozbikestan mm.

    Nu kanske tänker du/ni att i de länderna talas inte samma språk då förklarar jag så här ,

    Ja språk mässigt talar de samma språk men inte på grund av självständigheter och politiska skäll skrevs alltid just den dialekt som talas i de länderna och inte språks namnet .

    Kian är ett vackert namn .


    Rättar till mig Kazakstan och inte Ozbakistan !!!
  • Manarm
    LillaJag06 skrev 2017-04-09 13:26:01 följande:

    Har förstår att man inte enbart pratar persiska i Iran. Pashto (stavning) och kurdiska är väl också ett språk som talas där?

    Det tänkte jag faktist inte men jag trodde att det talades fler språk.

    Har vänner från Iran som pratar enbart persiska och vet några som är kurder från Iran. De pratar kurdiska.

    Pratar du persiska?


    Ja ! Jag pratar persiska .

    Visst finns andra språk och olika dialekter därnere .
  • Manarm
    LillaJag06 skrev 2017-04-09 14:16:16 följande:

    Okej. Men då kanske det inte är fel att säga att Kian är ett persiskt namn?


    Det är 100% rätt
Svar på tråden Namn till mitt barn