Inlägg från: LillaJag06 |Visa alla inlägg
  • LillaJag06

    Pojknamnet Enzo

    Behöver lite hjälp.
    Vad säger ni spontant om namnet Enzo?
    Är svenskar med utländskt påbrå. Födda i Sverige men har utländska namn själva.
    Vill ha ett kort och fint namn.
    Gärna med betydelse.

    Enzo betyder segrare på latin.
    Vi hade 1 flicknamn men nu visade det sig att vi ännu en gång ska få en pojke :) Och det står still.

    Har ni andra fina namn, dela gärna med er.
    Gillar Noel VÄLDIGT mycket men inte namn som Kevin, Robin...

  • Svar på tråden Pojknamnet Enzo
  • LillaJag06
    elyse skrev 2017-04-08 22:06:00 följande:

    Jag gillar det jättemycket. Är på Topp-10 i de flesta sydeuropeiska länder.


    Åh tack. Vad roligt att du tycker det.
    Storebror heter Kian.
  • LillaJag06
    elyse skrev 2017-04-08 22:06:00 följande:

    Jag gillar det jättemycket. Är på Topp-10 i de flesta sydeuropeiska länder.


    Det visste jag inte :)
  • LillaJag06
    elyse skrev 2017-04-08 22:35:41 följande:

    Jag sökte på Enzo inför att vi skulle få barn 2014 och då var det vanligt i bl.a. Frankrike och Spanien. Vet att Paolo Robertos son heter Enzo.


    Okej. Jaha där ser man :)
    Varför blev det inte Enzo till slut?
  • LillaJag06
    elyse skrev 2017-04-08 22:40:48 följande:
    För att det blev en med snippa. :)
    Haha då förstår jag :)
  • LillaJag06
    Domesticgoddess skrev 2017-04-09 11:02:31 följande:

    Tycker det är ett jättefint namn på en italiensk pojke. Tydligen har det blivit populärt i Frankrike efter att ngn fotbollsspelare där döpte sin son till det, undrar dock hur de uttalar det på franska...kan nog låta lustigt!

    Om någon av er har ursprung i Italien så varför in! Frågan är dock hur det kommer att uttalas av icke -italiensktalande, vilket det ju finns en del av i Sverige. Jag hade definitivt valt ett svenskt eller "neutralt" tilltalsnamn och ett namn från hemlandet till mellannamn.


    Tack för din kommentar och kritik.
    Vi är från Grekland.
    Det ska uttalas som det står. EnZo.
    Vi har inte mellannamn så det alternativet försvinner.

    Jag har ett typiskt grekiskt namn som inte alls är svårt att uttala men trots det verkar folk göra sig till och har kallat mig lite allt möjligt. *skrattgubbe*
  • LillaJag06
    Peekaboo skrev 2017-04-09 11:22:51 följande:

    Enzo står högt upp på vår lista!

    Vi har båda svenskt ursprung men tycker att det är fint och funderar därför på just det namnet :)

    När jag tänker efter har jag för mig att Kian också står på listan :D


    Vad roligt! Ska ni uttala som vi då iaf? Alltså EnZo och inte EnSo.
  • LillaJag06
    Domesticgoddess skrev 2017-04-09 11:48:12 följande:
    Det var inte menat som kritik!

    Jag har själv ett typiskt svenskt namn men har bott utomlands större delen av mitt liv. Har liksom du mycket erfarenhet av att kallas lite allt möjligt med allehanda uttal, små pauser och stressade blickar från personal när man ska kallas in till läkare, frisör etc, van att alltid behöva bokstavera mitt namn i telefonsamtal etc.

    Lite tröttsamt ibland, just därför hade jag valt ett intern neutralt namn eller ett namn ifrån det land jag bor i till evt barn.
    Det var bra kritik :) tog det inte som negativt.
    Ja vi tänkte också i de svängarna först. Det skulle såklart vara lättare att heta Johan, framförallt när det gäller att söka arbete.
    Sanningen är tyvärr att vi med utländska namn sållas bort snabbt bara pga namnet.

    Men nu blir det är namn som kan användas internationellt med. Eller vi hoppas det iaf.
  • LillaJag06
    MadHatter skrev 2017-04-09 13:09:33 följande:
    Hur uttalas z på grekiska/italienska? Dvs hur ska namnet uttalas?

    Om det inte är svårt att säga kommer nog de flesta (efter att de hört uttlet ett par gånger och förstått) säga rätt, är det svårt som tex arabiska Zahra så lär många säga fel.

    Så det är väl nåt att fundera på, hur viktigt korrekt uttal är.
    På italienska vet jag faktiskt inte med på grekiska säger man ju Z.
    Om jag ser ett namn som har z i sig uttalar jag det som z. Men har märkt att många använder bokstaven z men vill att man säger det som s.
    Lite märkligt det där.

    Det viktigare är att namnet uttalas rätt här. Släktingarna får rätta sig efter hur vi vill ha det uttalat även om vissa kanske kan ha svårt med det.
  • LillaJag06
    MadHatter skrev 2017-04-09 13:54:02 följande:
    Men du säger väl inte säta utan du uttalar väl bokstaven på ett särskillt sätt? Det är det jag undrar hur det uttalet är på grekiska. Alltså hur uttalas bokstaven z på grekiska?

    På svenska uttalas ju z lika som s.
    Haha jag läste det skrivit flera gånger och kunde inte förstå vad du menade med "säta"
    Men antar nu att du menar hur jag uttalar bokstaven z?
    Säger nog zäta och inte Säta.
    På grekiska blir det zita/zeta och inte med s. Så det skulle inte uttalas enSo utan EnZo.

    Om du ser namnet Enzo med den stavningen. Säger du EnSo då?
    Tack för diskussionen. Det hjälper mycket :)
  • LillaJag06
    MallaL skrev 2017-04-09 14:29:31 följande:
    Men s och z uttalas ju likadant på svenska! Med svenska uttalsregler finns inget sätt att särskilja Enzo och Enso. Du har inte svarat på hur du uttalar z, är det som på engelska?
    Blev lite förvirrad här men ser ju att det är 2 olika personer med liknande nick.
    Missade det. Jag säger namnet Enzo med engelskt uttal.
    Jag betonar alltså z:At. Inte som jag säger zebra på svenska. Zebra-sebra.
  • LillaJag06
    MadHatter skrev 2017-04-09 14:34:07 följande:
    Ja, om jag inte har hört något annat uttalas. På svenska uttalas bokstaven s och z likadant så om jag inte har hört något annat är det ju enklast att följa svenska uttalsregler eftersom man innan man hört namnet inte vet vilka uttalsregler man annars ska följa

    Så gissar att de flesta andra svenskspråkiga gör lika. Men om jag hör att ni tex uttalar z som ts alltso Entso så skulle jag ju göra likadant. Men det finns ju fler varianter på uttal av z beroende på språk så det var därför jag undrade hur ni uttalar Z i ett ord - om det är lätt eller svårt för en svenskspråkig att härma.

    Finns ju arabiska och persiska namn som Zahra och Mahdie tex som är supersvåra för mig att uttala eftersom de uttalsreglerna inte finns i svenskan så jag är totalt otränad och klarar det inte. Så det var det jag menade i ett tidigare inlägg med att om uttalet ni vill ha är svåruttalat för en svensk ska ni kanske inte välja det namnet om korrekt uttal är viktigt.
    Om någon skulle säga EnSo är det okej men inte entso. När jag säger det högt betonar jag t. Alltså enTso. Så vill jag inte ha det.
    Men om jag säger Enzo- Enzoo som i zoo.
    Haha Gud vad svårt det är att förklara.

    Skrev till tjejen ovan. Det är ju 2 som skriver med liknande nick och jag missade det. Trodde att jag svara en och samma person så förlåt om det blev förvirrande.
  • LillaJag06
    Nandez skrev 2017-04-11 14:30:12 följande:

    Nja, tänker bara på Stora enso.


    Vet inte vad du menar med det? Stora EnSo. Är det en film?
  • LillaJag06
    Bibbidi skrev 2017-04-09 19:05:20 följande:

    Nej från mig. Tänker bara på benzo när jag hör enzo. Tror mer kan göra det, iaf de som är lite äldre.


    De som har någon koppling till benzo gör säkert det.
    Jag gör det inte.
  • LillaJag06
    Coccolina skrev 2017-04-11 17:21:50 följande:

    Jag har bott i Italien och Ferraris hemstad Modena så jag tänker på Enzo Ferrari :-P 


    Tycker det är ett fint namn även om det är ett lite gammalt namn, känner inga unga som heter det men flera 60+are... 


    Då ni själva inte är av helsvenskt ursprung så är det väl inte så konstigt om ni inte väljer helsvenska namn  


     


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
    Haha vad roligt. Man kanske kan bryta trenden då :)
    Ja sambon gör ju också den kopplingen lite. Han är väldigt bilintresserad och tycker att det är ett häftigt namn.
    Jag gillar ju som sagt Noel väldigt mycket men då heter alla förutom han isf något utländsk. Vill ju att det liksom ska passa ihop.
    Det är så svårt med namn.
  • LillaJag06
    Coccolina skrev 2017-04-11 18:24:11 följande:
    Noel är visserligen jätteutländskt i mina öron... Franskt skulle jag säga... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
    Tycker du? Jag som tycker att det låter mer svensk. Visst det är ju inte Johan :) men ja.
  • LillaJag06
    Eurybia skrev 2017-04-11 19:31:14 följande:
    Stora Enso är en skogsindustrikoncern med verksamhet i fyra världsdelar. Företaget arbetar huvudsakligen inom områdena förpackningar, produkter av biomassa, träprodukter och papper. År 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder euro. Stora Enso har omkring 26 000 anställda runt om i världen.

    (Källa: Wikipedia)
    Jaha där ser man. Inget jag kopplar namnet Enzo till. Kanske om man ser namnet RnSo.
Svar på tråden Pojknamnet Enzo