• Anonym (Novis)

Börja med p-piller. Hjälp!

Jag är 29 år och ska börja med p-piller..

Barnmorskan rekommenderar att jag ska äta prionelle 28.

Vad är era erfarenheter kring dessa? Finns det något annat piller som är bättre?

Jag har god hälsa och är frisk. Jag vill absolut inte gå upp i vikt däremot. Har kämpat som fan att hamna på den vikten jag är idag efter att jag gått upp närmare 30 kg under en graviditet...

Så tips och erfarenheter mottages gärna! :)

• Svar på tråden Börja med p-piller. Hjälp!
  • Lillkröta

Jag har käka Neovletta i ett par år, vilket är samma som prionelle. Jag förstod inte då att det berodde på P pillren, utan de har jag förstått nu efter att ha testat samma piller igen efter något år utan.

Jag gick upp i vikt. Kanske 5kg Max? Jag fick extremt mycket mer mens samt mensvärk. Vaknade nästan varje natt när mensen kom av att de gjorde ont, men de höll i några timmar bara, sen var det över med ipren. Detta störde mig inte då så jag fortsatte. Men sedan då när jag och min kille gjorde slut, slutade jag med pillren. Men när jag fick en ny kille så skulle jag käka igen tänkte jag. Men då gick jag upp i vikt och humörsvängningar som jag inte klarade av! Kanske gick upp 3kg på en månad och de klarade jag inte av då.

Men testa en stund och se. Du märker fort om de funkar bra eller inte för dig :)

• EpicNurse
    Lillkröta skrev 2017-04-09 08:51:42 följande:

Men testa en stund och se. Du märker fort om de funkar bra eller inte för dig :)

Skulle snarare säga att det tar ungefär ett halvår innan kroppen ställt in sig rätt med nytt preventivmedel så därför ska man inte ge upp för snabbt!

Har tidigare haft neovletta/prionelle i 7 år i streck! Hade inga besvär alls. Jättelite blödning, jättelite mensvärk, ingen humörpåverkan, ingen påverkan på hyn heller. Ingen viktuppgång.
  • Anonym (A)

Jag reagerade inte alls bra på prionelle, fick sjukt mycket humörsvängningar och mensen blev jävlig. Men det är ju hur jag reagerade, det är ju väldigt olika hur man reagerar på de olika verkande substanserna.
    Testa och se, men vill råda dig att titta igenom eventuella biverkningar först - inte för att skrämma upp dig, men för att det är bra att ha koll. Inte kul om man skulle stå där med extremblödning och undra om något gått fel och man faktiskt blivit gravid men fått missfall eller så - och sen inse att det var p-pillerna som jäklades. Eller att känna sig extremt känslosam eller bara känslokall, och inte märka av det eller förstå att det är pga pillerna. 
    Så om du vill så ge dem en chans, det kan ju faktiskt bli bra för dig! Men ha koll på biverkningslistan, för din egen skull. 

• klyban
    Anonym (Novis) skrev 2017-04-09 08:30:40 följande:
    Jag är 29 år och ska börja med p-piller..
    Barnmorskan rekommenderar att jag ska äta prionelle 28.
    Vad är era erfarenheter kring dessa? Finns det något annat piller som är bättre?

Jag har god hälsa och är frisk. Jag vill absolut inte gå upp i vikt däremot. Har kämpat som fan att hamna på den vikten jag är idag efter att jag gått upp närmare 30 kg under en graviditet...

Så tips och erfarenheter mottages gärna! :)
    Kom ihåg att inte äta grapefrukt, det brukar inte falla så väl ut med många mediciner.
Svar på tråden Börja med p-piller. Hjälp!