Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Ska dottern ha sin säkerhetsväst när hon rider?

Sara6609 skrev 2017-04-09 09:03:10 följande:
    Hej! Min dotter ska börja rida på en ny ridskola om några dagar. På den nya ridskolan har dem inga säkerhetsvästar som kan lånas ut. Vi har en säkerhetsväst här hemma som är lite för stor för henne och går emot sadeln hela tiden som hon tycker är väldigt jobbigt, den hindrar även hennes rörelse lite när hon rider. Vi kan köpa en ny säkerhetsväst till henne först nästa vecka (det är efter hennes ridlektion). Ska jag låta henne rida utan säkerhetsväst bara under denna lektionen eller ska hon ha på sig den ändå? Tacksam för svar :)
    Rida utan säkerhetsväst? Tillåter ridskolan det?

Varför köper ni inte den innan lektionen?

Räcker ju med en spark en gång så kommer ni att ångra att ni körde utan.

Låter rimligare att hon missar första lektionen, faktiskt.
  • Flash Gordon
    Träskvatten skrev 2017-04-13 20:21:27 följande:
    Det är ungefär som med cykelhjälm -
    Skillnaden är att cykeln inte väger 200-300 kilo och har en egen oberäknelig vilja.

Vem skulle ens överväga att låta sin unge rida utan istället för att köpa västen i tid?
  • Flash Gordon
    Träskvatten skrev 2017-04-14 14:29:14 följande:
    Nja, cyklister möter andra trafikanter som både har egen vilja och är oberäkneliga så det är på jämnt ut. :-P

Precis. Och vem skulle låta sin unge cykla utan hjälm?

Ja, i så fall så finns det ju andra hästar på banan också.

Ingen skulle låta sin unge cykla utan hjälm.
  • Flash Gordon
    Träskvatten skrev 2017-04-14 14:47:37 följande:
    Och så kan vi tjafsa i det oändliga i våra försök att bräcka varandra med faktorer varför man kan resp inte kan jämföra häst och cykel.
    Så pass att vi missar själva kärnfrågan: varför man har säkerhetsutrustning öht.

Just pga mycket få skulle låta sina barn cykla utan hjälm tog jag just det som jämförande exempel. Jag förutsätte att de allra flest har ett hyfsat hum om varför man använder cykelhjälm.
    Att peka ut att hästen, till skillnad från cykeln, väger en massa och har en egen vilja var för att peka på det än större behovet av skydd jämfört med cykelhjälm.
Svar på tråden Ska dottern ha sin säkerhetsväst när hon rider?