• Svampen29

Svamphelvete, hjälp tack!!!

Har haft svamp mer eller mindre sedan jag blev gravid. Brukar inte ha svamp annars. Nu är jag irriterad i underlivet och har massor av grönaktiga klumpiga flytningar, typ gammal klumpig mjölk men ljusgrön till färgen och luktfri. Ibland kommer det en grynig vit tunn flytning som typ kan rinna så jag blir helt blöt i underlivet. Inte så kul. Vi har inte sex nu sedan två veckor pgr av att jag inte känner mig fräsch. Har dock 16 v kvar av graviditeten och tänker ska det vara såhär resterande tid? Provat två behandlingar av canesten (under en två-månaders period) och då har svampen försvunnit för att sedan återkomma ganska direkt igen. Är även orolig för fostret om jag behandlar för mycket. kan absolut stå ut men det känns jobbigt ju närmare sommaren man kommer, och trist att inte kunna ha något samliv.

Jag tvättar inte för ofta, använder olja. Prövade dra ner på socker men sket i det efter ett tag, ska nog testa det igen!

Hur gör ni andra med svamp? Behandlar ni med canesten hela graviditeten, är det ofarligt? Eller några andra tips?

Ytterst tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Svamphelvete, hjälp tack!!!
  • Hjmifdhb

En tanke, använder ni glidmedel vid sex? Slemhinnorna är ju extra känsliga under graviditeten och jag märkte själv efter att ha kört utan att jag lyckades rubba floran och få svamp. Så så länge vi kör med glidmedel så håller sig svampen borta.

Ett annat tips är att behandla din partner som även han kan vara det stora boven i dramat. Män behöver inte ha lika tydlig svamp dom vi kvinnor MEN om de går obehandlade när vi kvinnor behandlar så kan det göra att dom smittar så fort man kör "oskyddat" igen.

Jag har haft vid två tillfällen under min graviditet, och tack vare glidmedlet har det håller sig borta länge nu. (Gick in i v.36 idag) och hoppas det håller sig borta tills bebis anländer.

• Snuttis2

Tolkar som att du inte haft någon läkarkontakt än, med tanke på att du provat receptfritt och inte blivit bättre hade jag tagit en kontakt nu o fått en ordentlig undersökning ! Känns bättre att få en riktig kur än att tvingas halv behandla flera gånger ! Klokt tips ovan också att se till att partnern behandlas samtidigt !

Vad jag vet är det rek att ha en läkarkontakt när man får svårare besvär och särskilt när flytningarna är gröna- det tyder på bakterier och (vill inte skrämmas) men de kan i värsta fall vandra uppåt och ge en infektion som startar vattenavgång!

Har själv haft lite liknande problem som du vid en tidigare graviditet!

Alltid bättre med en extra koll så inte du eller barnet får en onödig infektion.

• EpicNurse

Skulle också rekommendera att du blir undersökt. Gröna flytningar är ett tecken på en infektion av trichomonas som måste behandlas med antibiotika!

• Svampen29
    Hjmifdhb skrev 2017-04-09 09:21:49 följande:

En tanke, använder ni glidmedel vid sex? Slemhinnorna är ju extra känsliga under graviditeten och jag märkte själv efter att ha kört utan att jag lyckades rubba floran och få svamp. Så så länge vi kör med glidmedel så håller sig svampen borta.

Ett annat tips är att behandla din partner som även han kan vara det stora boven i dramat. Män behöver inte ha lika tydlig svamp dom vi kvinnor MEN om de går obehandlade när vi kvinnor behandlar så kan det göra att dom smittar så fort man kör "oskyddat" igen.

Jag har haft vid två tillfällen under min graviditet, och tack vare glidmedlet har det håller sig borta länge nu. (Gick in i v.36 idag) och hoppas det håller sig borta tills bebis anländer.

Tack för svar!

Vi använder inte det så mycket eftersom jag inte har problemet att jag är för torr, men tror ändå jag ska pröva ditt tips! Kanske är "falsk" våt, att det är myxket flytningar men slemhinnorna är ju ändå känsliga!

Han har inte heller behandlats för han har aldrig haft symtom. Och han har ju inte haft svamp tidigare (jag brukar inte heller ha) och det kan väl inte va så bra att behandla honom om han inte har? Men tack för tips!
    Snuttis2 skrev 2017-04-09 09:30:22 följande:

Tolkar som att du inte haft någon läkarkontakt än, med tanke på att du provat receptfritt och inte blivit bättre hade jag tagit en kontakt nu o fått en ordentlig undersökning ! Känns bättre att få en riktig kur än att tvingas halv behandla flera gånger ! Klokt tips ovan också att se till att partnern behandlas samtidigt !

Vad jag vet är det rek att ha en läkarkontakt när man får svårare besvär och särskilt när flytningarna är gröna- det tyder på bakterier och (vill inte skrämmas) men de kan i värsta fall vandra uppåt och ge en infektion som startar vattenavgång!

Har själv haft lite liknande problem som du vid en tidigare graviditet!

Alltid bättre med en extra koll så inte du eller barnet får en onödig infektion.

Jag har sagt detta till min barnmorska och hon sa att jag kan testa typ olja o att inte tvätta osv. Hon verkar inte förstå hur drygt det är. Och sen sa hon att jag kan testa canesten. Men det hjälpte ju bara ett tag...:(

Har läst att det kan vara farligt men samtidigt läst hur många som går med besvär...men jag tror jag ska ta och skicka på 1177 att jag vill ha en kontroll. Men vad gör dom då, måste jag göra en gynundersökning? Fy fan, man känner sig nog äcklig som man är....

Tack för ditt svar :)
  • EpicNurse

Ja du behöver göra en gynundersökning och då går du ju inte via din barnmorska utan du får söka en gynekolog!

• Svampen29
    EpicNurse skrev 2017-04-09 09:48:38 följande:

Skulle också rekommendera att du blir undersökt. Gröna flytningar är ett tecken på en infektion av trichomonas som måste behandlas med antibiotika!

Oj, känns ju inte bra...har haft så här ganska länge. De är inte knallgröna men lite åt det grönaktiga hållet....
  • Treansresa

Hade så min första graviditet. Fick då extra starka tabletter av läkaren och då försvann det. Dock gick.mitt vatten också. Slump eller ej.

• Svampen29
    EpicNurse skrev 2017-04-09 09:59:24 följande:

Ja du behöver göra en gynundersökning och då går du ju inte via din barnmorska utan du får söka en gynekolog!

Okej. Jag ska ta och boka en tid! Ska bort några dagar över påsk så man får väl hoppas att jag får träffa nån innan det...

[quote=77575819][quote-nick]Treansresa skrev 2017-04-09 10:02:40 följande:[/quote-nick]Hade så min första graviditet. Fick då extra starka tabletter av läkaren och då försvann det. Dock gick.mitt vatten också. Slump eller ej.

Oj, när gick ditt vatten? Vilken vecka? Hoppas det gick bra allt!

Och dom där starka tabletterna var inte nån fara för barnet?

På vissa ställen står det typ att man ska härda om det inte är panik med svampen. På vissa sidor att det kan vara farligt om det blir en infektion! Så tvetydligt....
  • AndreaBD

Jag hade samma problem! Det enda som hjälpte var att äta sockerfritt. Det hjälpte faktiskt! Svampen behöver näring och den svälter utan socker. Du hittar säkert någon förteckning av allt som har gömt socker i sig på nätet. Sötningsmedel kan du använda.

• Treansresa
    Svampen29 skrev 2017-04-09 10:11:51 följande:

Okej. Jag ska ta och boka en tid! Ska bort några dagar över påsk så man får väl hoppas att jag får träffa nån innan det...

[quote=77575819][quote-nick]Treansresa skrev 2017-04-09 10:02:40 följande:[/quote-nick]Hade så min första graviditet. Fick då extra starka tabletter av läkaren och då försvann det. Dock gick.mitt vatten också. Slump eller ej.

Oj, när gick ditt vatten? Vilken vecka? Hoppas det gick bra allt!

Och dom där starka tabletterna var inte nån fara för barnet?

På vissa ställen står det typ att man ska härda om det inte är panik med svampen. På vissa sidor att det kan vara farligt om det blir en infektion! Så tvetydligt....

Jag glömde skriva att jag var i v 37 så det gick bra. Tabletterna skulle inte vara någon fara. Fick både i tablettform och i vagiatorer. Tycker du ska kontakta läkaren och kolla. Det är ju så obehagligt att ha det:(
Svar på tråden Svamphelvete, hjälp tack!!!