• Anonym (??)

Handpenning och kontantinsats

Vi har köpt en bostadsrätt och betalat 70k i handpenning, kontantinsatsen är 90k. På tillträdesdagen ska ju resterande summa av dom 15% betalas. Men nu till min fråga.. Ska vi betala dom 20k som återstår till 15% eller är de hela den summan på 90k som ska betalas? Så vi får lägga ut 160k ur egen ficka? Isåfall har vi gjort brutalt fel.. Hjälp? Eller är handpenning och kontantinsats ihop bakat?

• Svar på tråden Handpenning och kontantinsats
  • Carambolan

Handpenning kan vara en del av kontantinsatsen. Ni har inte tänkt fel.

• Anonym (??)

Tack för svar.

Dom 70k sitter på mäklarens konto. Blev lite nervös när ja läste nått om att de inte va samma sak.

• Anonym (bolånehandläggare)

hej!
    Ni behöver inte oroa er. Det är ihopbakat. 10% måste erläggas inom en vecka för kontraktskrivning, resterande 5% vid tillträdelsedagen, dvs era 20tkr.

Ha det fint!

• Anonym (SS)

Det är två olika saker. Handpenningen tror jag om jag minns rätt en 10 % av totala summan som betalas inom det närmaste dagarna för att man skall "hålla" bostaden/villan tom tillträdesdagen. På tillträdesdagen löser man resterande banköverföringar och i detta är handpenningen om 15 % av det lånade beloppet inbakat och handpenningen är även den summan man måste inneha ha att kunna få ett bostadslån.

• Anonym (??)
    Anonym (SS) skrev 2017-04-09 12:29:47 följande:

Det är två olika saker. Handpenningen tror jag om jag minns rätt en 10 % av totala summan som betalas inom det närmaste dagarna för att man skall "hålla" bostaden/villan tom tillträdesdagen. På tillträdesdagen löser man resterande banköverföringar och i detta är handpenningen om 15 % av det lånade beloppet inbakat och handpenningen är även den summan man måste inneha ha att kunna få ett bostadslån.

Du svara tvärt emot dom andra.. Så vem har rätt :/
  • Anonym (***))
    Anonym (??) skrev 2017-04-09 12:27:25 följande:

Tack för svar.

Dom 70k sitter på mäklarens konto. Blev lite nervös när ja läste nått om att de inte va samma sak.

Det är inte samma sak, men handpenningen ingår i kontantinsatsen kan man säga.

Huset kostar 1 000 000. Ni får lån på 850 000. Resten 150 000 ska betalas kontant. När ni betalt handpenningen så återstår 50 000 att betala.
  • Anonym (??)

Tack för svar alla! Är första bostadsköpet så är lite rörigt :)

• Anonym (***))
    Anonym (??) skrev 2017-04-09 12:55:15 följande:

Tack för svar alla! Är första bostadsköpet så är lite rörigt :)

Lycka till!
Svar på tråden Handpenning och kontantinsats