Utredning
Hej!
Tänkte om någon här ute kunde ge lite råd till en orolig ensamstående pappa.
Jag och min sons mamma gick isär för 10 år sen och vi har inte haft någon kontakt på många år på annat sätt en mail på hennes initiativ då hon inte vill ha med mig att göra.
Vi har ett par vårdnadstvister bakom oss och har gemensam vårdnad samt våran son som är 15 varannan vecka. Våran son har diagnos Add samt finns inom autismspektrumet men välfungerande i vardagen.
Har varit med om så många utredningar och skulle bara önska att både jag och min son fick lugn och ro. Dessutom önskar jag inget hellre för hans skull att vi föräldrar kunde skärpa oss för hans skull och uppträda vuxet.
Nu har hans mamma begärt hjälp från bup och vill ha en medicinutredning för att hon anser att han behöver det. Jag fick reda på det via ett samtal från bup där hon som ringde ville redan första minuten ha ett godkännande från mig och jag blev helt paff (inte så konstigt) Jag sa helt enkelt att för det första så är det ju jättesvårt att
svara ja eller nej direkt på en sån fråga. Sen sa jag att det vore ju bättre om vi kunde ses och prata, sen om ni kunde prata med min son (om han vill) då det är svårt att tvinga en 15-åring.
Dessutom vet jag inte vem du är (hon vägrade uppge sitt namn med hänsyn till sekretess) och det känns lite olustigt att prata med en okänd om min son.
Det slutade med att hon i praktiken hotade med att göra en anmälan till soc om jag inte gjorde det och sen blev det så..
Blev kallad till soc (för femtioellfte gången i mitt liv) och försökte prata med dom att detta har nog bara gått lite galet och samtalet från bup tycker jag helt ärligt gick fel.
Jag har haft min son varannan vecka i 10 år och tycker det är märkligt att en okänd instans för både mig och min son gör en anmälan och tar helt enkelt mammans ord och använder dom som sina..
Dom lyssnade och sa sig "förstå" sen gick det ett par veckor och nu kom ett brev om att dom har inlett en utredning på honom enligt socialtjänstlagen..
Vill absolut hjälpa min son på alla sätt men är ledsen och bedrövad och undrar om socialtjänsten helt enkelt kan ta honom från mig ex enligt lvu bara för att jag kanske inte går med på allt ?
Sen kan ju inte ni veta om det är sant eller ej men jag är helt övertygad om att mamman enbart gör detta av huvudskäl till att hon inte under 10 år någonsin har velat att han ska vara här alls :(
Tacksam för svar om vilka rättigheter man har som förälder även om jag iofs vet att man mest har skyldigheter...