• Coccoss

Ungen gick loss i affären och jag tappade det!

Hej!

Var inne i en blomsteraffär i helgen och jag vill börja med att säga att jag själv inte har barn och skulle kanske agerat annorlunda om jag haft egna men känns inte så troligt..

Oavsett så gick det en kvinna bakom mig genom hela affären och med sig hade hon en 3-åring. Barnet visade väldigt tidigt hur han kände för att vara i affären men detta var nog det värsta jag sett i barnuppfostran.. barnet skriker konstant genom hela affären, välter ner blommor, slår på kvinnan o gapar HÖGT! När vi väl kommer till kassan så står barnet och kvinnan bakom mig och ungen springer direkt fram till glasslådan och skriker. Kvinnan säger då "ja men vill du kanske ha en glass då så du blir lite gladare?!" Då tappade jag det totalt..jag frågade kvinnan om barnet verkligen skulle få en glass med tanke på hur förjävligt denna betett sig inne i affären? Hon svarade då att hon inte tyckte det var min ensak(barnet står storögt bredvid oss och lyssnar). Jag svarar då att det har jag visserligen inte men det är ju dels inte supertrevligt för alla andra att lyssna på ett vansinnigt barn och det kanske inte är så smart att belöna det beteendet med en glass(!) om man inte vill att det skall upprepas.. hon kommenterade inte det vidare och jag betalade och åkte hem.

Hur hade ni föräldrar gjort? Spontant känner jag ju att jag hade burit ut ungen till bilen om den inte kunnat uppföra sig ..

P.s detta är såklart ingen viktig fråga men kände ändå att de vore intressant med fler synvinklar i situationen :)

• Svar på tråden Ungen gick loss i affären och jag tappade det!
  • Queennr1

Hon borde ha gett den trotsigs treåringen glassen redan från början så hade hon fått handla ifred är min åsikt.

• molly50

Hade det varit mitt barn s¨hade jag gett en varning först.
    Om detta inte hade hjälpt så hade jag burit ut det i bilen.
    Inte belönat beteendet.

Carpe Diem
  • Ager36

Jag hade burit ut ungen till bilen.

Hade "belöna" ungen med glass var bara fel agerat.

• Sissimoine

trotsiga barn är inget konstigt och inte beroende på "dålig uppfostran". Självklart hade jag inte gett barnen glass efter sånt beteende.

Men du har ingen aning om hur många gånger mamman kanske stått emot, eller hur jobbig dagen varit. Ibland tycker jag det är ok att "ge upp". Och det utan att behöva få någon spydig kommentar om barnuppfostran från en främling

• sextiotalist
    Queennr1 skrev 2017-04-09 21:10:25 följande:

Hon borde ha gett den trotsigs treåringen glassen redan från början så hade hon fått handla ifred är min åsikt.

Muta och bestickningar är underskattat när man ska ha med sig barn ut på stan.
  • Anonym (annie)

Före jag fick barn så hade min tanke varit "vilken gräslig unge och brist på uppfostran".

Med facit i handen och ett barn med diagnos så tänker jag nu annorlunda. Jag hade troligtvis inte gått in i affären överhuvudtaget om det inte är nödvändigt.

Om det var nödvändigt så hade jag gått in med ett skrikande barn och så får väl alla glo och tycka att jag har en slapp uppfostran. Jag hade också svarat "sköt dig själv och skit i andra" om jag var riktigt irriterad eller så hade jag sagt "de är inte din ensak".

Folk borde veta att det finns olika sorters hinder och svårigheter och ibland måste man utsätta barnet för dom sakerna om man inte har något val. Men i dettafall, en bombutik, hade jag inte tagit med barnet till.

• sextiotalist
    Anonym (annie) skrev 2017-04-10 14:32:53 följande:

Före jag fick barn så hade min tanke varit "vilken gräslig unge och brist på uppfostran".

Med facit i handen och ett barn med diagnos så tänker jag nu annorlunda. Jag hade troligtvis inte gått in i affären överhuvudtaget om det inte är nödvändigt.

Om det var nödvändigt så hade jag gått in med ett skrikande barn och så får väl alla glo och tycka att jag har en slapp uppfostran. Jag hade också svarat "sköt dig själv och skit i andra" om jag var riktigt irriterad eller så hade jag sagt "de är inte din ensak".

Folk borde veta att det finns olika sorters hinder och svårigheter och ibland måste man utsätta barnet för dom sakerna om man inte har något val. Men i dettafall, en bombutik, hade jag inte tagit med barnet till.

Fast det är faktiskt inte bara din ensak. Omgivningen påverkas i högsta grad av skrikande barn (skrikande barn sägs höja stresshormoner rejält, inte bara hos föräldrarna).
    Att det sedan inte alltid beror på dålig uppfostran håller jag med om. Men ofta kan omgivningen ha stor tolerans om de märker att föräldern verkligen försöker eller ber om ursäkt.
  • Anonym (annie)
    sextiotalist skrev 2017-04-10 14:58:36 följande:

Fast det är faktiskt inte bara din ensak. Omgivningen påverkas i högsta grad av skrikande barn (skrikande barn sägs höja stresshormoner rejält, inte bara hos föräldrarna).

Att det sedan inte alltid beror på dålig uppfostran håller jag med om. Men ofta kan omgivningen ha stor tolerans om de märker att föräldern verkligen försöker eller ber om ursäkt.

De gjorde jag i början. Men till slut orkar man inte förklara för alla på en affär varför det blev som de blev. Hade de varit att jag skulle vara där en längre stund, absolut men inte för 10 minuter. Då lägger jag istället energin på att lugna barnet och ta mig ut så fort som möjligt och så skiter jag i vad andra tycker.
  • sextiotalist
    Anonym (annie) skrev 2017-04-10 15:31:46 följande:
    De gjorde jag i början. Men till slut orkar man inte förklara för alla på en affär varför det blev som de blev. Hade de varit att jag skulle vara där en längre stund, absolut men inte för 10 minuter. Då lägger jag istället energin på att lugna barnet och ta mig ut så fort som möjligt och så skiter jag i vad andra tycker.
    Man behöver inte förklara, utan det räcker med en ursäkt och det räcker för de allra flesta.
  • Ingrediensen

Tycker det är en intressant frågeställning där min man och jag inte tänker lika. Är han på en affär och medhavt barn beter sig dåligt går han ut omgående och tycker det är ett "straff" för barnet. Jag tycker tvärtom det är vinst för barnet och straff för den vuxne som tänkt handla.

Sen att gå ut för att bryta en ohållbar situation kan kanske vara relevant ibland men såna utbrott har vi aldrig haft i affären.

Svar på tråden Ungen gick loss i affären och jag tappade det!