Inlägg från: Domesticgoddess |Visa alla inlägg
  • Domesticgoddess

Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?

Bor iofs inte i Stockholm utan i Malmö, en av de lugna och trevliga delarna. Trots att det är en betydligt mindre stad känner jag igen mig i vad många av er skriver ; det finns inte någon anledning att besöka problemområdena (privat).

Däremot har jag varit i flera av dem genom mitt arbete. Har tyvärr inte känt mig bekväm och hade således aktivt undvikit att ge mig dit privat bara för skojs skull.

• Domesticgoddess
    Anonym (Smol) skrev 2017-04-10 19:08:35 följande:

Ytterst få? Vad är få? Källa till påstående tack

Undrar också vad "få" är i sammanhanget, och vilken stad som avses.

Här (Malmö) upplever jag att det finns färre områden jag skulle vilja bo i än som jag inte velat bo i. Inte så att majoriteten av områden är livsfarliga som det ibland kan framställas i media men definitivt ruffiga.
  • Domesticgoddess
    Anonym (Förorten) skrev 2017-04-11 06:09:15 följande:

Jag bor i en av de stökiga förorterna. Det florerar knark överallt och säljs öppet. Det röks hasch i portar.

Det är ungdomsgäng här och var men är man inte i de kretsarna så är det lugnt De anfaller liksom ingen så jag fattar inte vad folk är rädda för?

Har bott här i 11 år. Och innan dess bodde jag i villaområde i Enskede. Där var jag livrädd på kvällen och blev attackerad för jag är muslim

Jag tror att folk (inkl jag själv) är rädda för att hamna mitt i någon uppgörelse, samt för att bli rånade. I en del områden häromkring vågar många barnfamiljer tex inte låta sina barn leka på gården, vuxna/äldre undviker att gå ut efter mörkrets inbrott etc (källa: intervjuer i Sydsvenskan + samtal med människor boendes i de här områdena genom jobb).

Sedan är det nog också så att man känner sig mer osäker / otrygg om man sticker ut, känns som att man har lättare att dra till sig negativ uppmärksamhet då.
Svar på tråden Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?