Inlägg från: Anonym (Ganska många) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ganska många)

Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?

Glinda från Oz skrev 2017-04-10 18:05:31 följande:

Det tror jag också och det är helt galet.Du borde uppdatera trådstarten också, det är ytterst få förorter det handlar om. Jag har själv bott i en sådan förort och man ser mycket misär, droger och kriminalitet men jag har alltid känt mig trygg.

Nu råkar jag vara inflyttad och inte så bevandrad när det kommer till Stockholms förorter. Men för egen del besöker jag ingen förort utan att ha en stark anledning som att det är trevligt där eller att vi har vänner som bor där och det är väldigt få områden. Tittar vi på att flytta är det också väldigt få områden som är intressanta. De områden som media skriver om besöker jag inte alls. Skulle kanske göra om vi hade vänner där som verkade trivas.
  • Anonym (Ganska många)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-11 17:40:42 följande:

Bor du i stan? Jag tror få besöker en förort utan att ha ett ärende av något slag. (Att man känner någon, ska gå på museum, bada, besöka en park, shoppa, besöka sjukhuset etc) Jag menar varför ska man åka till t.ex Huddinge om man inte ska göra något där?

Det är inte farligt i förorten, de flesta bor inte innanför tullarna. Förorten jag växte upp i var ett eget litet samhälle, det är förorten jag bor i nu också.

Jepp, i stan. Det finns många ställen även i stan som jag undviker nattetid.

De förorter som har något av det du nämner upplever jag inte som otrygga. Det enda jag kan komma på som ligger i en otrygg förort är Tom Tits i Södertälje men där åker man specifikt till Tom Tits och då strosar jag inte direkt i Södertälje så det upplever jag inte som otryggt. Skulle dock inte välja att ta en sväng till Södertälje över lunchen vid ett sådant besök. Mycket på grund av att jag tänker mig området som stökigt och otryggt.
  • Anonym (Ganska många)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-12 00:29:27 följande:

Min syster bodde i Södertälje några år och det är inte särskilt otryggt, men man får se upp för ficktjuvar och inte lämna grejer då man t.ex är på badhuset. Jag har varit där dygnets alla timmar och aldrig känt mig otrygg. Om du inte ens varit mitt i Södertälje är det bara fördomar du har, jag förstår inte hur man orkar leva sitt liv i ständig rädsla.

Jag har massor med fördomar som jag inte utforskat. Får kanske möjlighet att undersöka denna någon dag men bara det att man måste se upp för ficktjuvar är egentligen anledning nog att inte åka dit i onödan.

Då åker jag hellre ut i skärgården om jag ska på utflykt.
  • Anonym (Ganska många)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-13 10:19:40 följande:

Isåfall kan du inte vara på centralen heller. Jag åker också till skärgården, det är liksom två helt olika saker.

Jodå centralen har en funktion för mig så det är inte direkt i onödan. Men jag är inte där och myser för nöjes skull heller. Undviker i regel plattan m.m. också inte för att det är läskigt utan främst för att det finns bättre gator/torg som alternativ, dessutom med färre kriminella. Jag undviker alla otrevliga platser inte bara förorter. Tänker även att koncentrationen skummisar är lägre på centralen.
  • Anonym (Ganska många)
    Anonym (~) skrev 2017-04-14 09:59:43 följande:

Jag förstår inte hur man kan leva sitt liv i rädsla. Ja händer det nåt så gör det. Men jag oroar mig inte för trafikolycka varje gång jag sätter mig i bilen. Inte heller oroar jag mig för att bli rånad om jag åker till Södertälje (faktiskt varit där några gånger och absolut ingenting hände).

Jag ser det inte som att jag lever mitt liv i rädsla och det är nog få som skulle säga det om mig. Har bl.a. kört sporthoj under en period i livet om vi nu ska ta bilreferensen. Kan däremot vara riskmedveten och skulle inte direkt säga att det hämnar mig i vardagen. Jag vill inte flytta till någon skum förort både pga social klass, värderingar och trygghetsskäl. Det finns heller inget där som lockar mig till en utflykt så frågan är ju lite konstigt ställd. Jag har inte låtit bli när jag "behövt" åka till dessa ställen heller men jag har t.ex. valt tid på dan för att åka dit av just trygghetsskäl. Men det är extremt sällan jag behöver fundera över det så jag lever verkligen inte ett liv i rädsla.
Svar på tråden Ni som bor i bättre/lugnare områden, har ni varit i förorterna?