• Avenia

Äldre människor och teknik

Som rubriken lyder, gamla människor och teknik. Dator, mobil, surfplatta har nästan alla men de äldre generationen har inte alltid så bra koll. Vi är nog många som får hjälpa till med både ett och annat i teknikväg när föräldrar och mor- och farföräldrar inte har en aning om hur prylarna funkar. Vad har ni varit med om? Dråpliga situationer, pinsamma misstag, förödande konsekvenser eller bara något småroligt. Berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-10 12:14
    Många reagerar på att äldre människor antyds vara sämre på teknik. Så behöver det inte vara. Så vi skippar ålderismen och delar med oss av situationer med MÄNNISKOR som inte riktigt har koll på teknik.

• Svar på tråden Äldre människor och teknik
  • Anonym (xx)

Vi hade en lärare på gymnasiet som skulle visa film. På den tiden var det video som gällde. Vi påpekade att det skulle gå snabbare att spola tillbaka filmen utan bild. Då gick hon fram och stängde av TV:n. Nu kan det hända att vissa som är födda DVD-åldern inte alls förstår det roliga med det här

• Avenia
    Anonym (xx) skrev 2017-04-18 09:38:06 följande:

Vi hade en lärare på gymnasiet som skulle visa film. På den tiden var det video som gällde. Vi påpekade att det skulle gå snabbare att spola tillbaka filmen utan bild. Då gick hon fram och stängde av TV:n. Nu kan det hända att vissa som är födda DVD-åldern inte alls förstår det roliga med det här

Alla över 30 förstår i alla fall :)
  • jonatan80

jag har massor med dråpliga situationer att berätta.. men det har ju med att ja jobbar med rep: datorer/telefoner..
    däremot behöver det inte vara den äldre generationen.

kvinna 40-45
    tappat sin Iphone i toan/vatten ringer nån släkting & frågar vad hon ska göra, varpå denna släkting säger Stoppa in den i mikron..

efter nån minut eller två av Sprak! crackel! popp! så var det förkolnade rester kvar, batteriet hade svällt och böjt upp hela framsidan med skärmen, dom små komponenterna som är mindre än sockerkorn låg i en hög i ena delen på plastpåsen..
    hennes fråga var enkel går det att få ut bilderna ?

ja bet mig själv i läppen mumlade nånting om toalett och bad min chef ta över.
    -------------------

datorer som inte funkar och när man får dom att funka så är hela skärmbilden antingen porr på frugan eller nånting annat privat.

--------------------

kund som fått sin dator fixad då X hade tryckt på nån länk där det står "klicka här din dator håller på att krascha" eller liknande..
    Virusrensning och genomgång i 5min med X där jag förklarar att man kan inte trycka på vad som helst..
    & bara för att det står "klicka här din dator håller på att krascha" så behöver det inte betyda att det är sant...

nån timme senare ringer X igen. det kom inte exakt samma annons men en liknande så då klickade X där.. varför? jo det stod ju att jag skulle göra det..

-------------

en bekant som fått telefonen vattenskadad, fick iden att ladda den så vattnet skulle dunsta bort...

---------------

ris, kattsand, massor med myter som kanske funkar för din vattenskadade telefon.. men vad är det som säger att den inte bara skulle funka om den låg på ett element, eller att den aldrig skulle funkat om den inte blivit rengjord..?

• Bibbidi

Fast vadå, det är väl inte konstigt att äldre oftast inte är lika bra med teknik? De har ju inte vuxit upp med det eller behövt vänja sig vid det som många unga / folk som jobbar har behövt idag. 

För övrigt är oftast ungar bättre på tekniksaker än vad jag är, de har ju vuxit upp med tekniksaker som jag som vuxen försöker lära mig.

• Anonym (xx)
    anonym99992 skrev 2017-05-12 08:38:14 följande:

Kvinnor är lika intresserade av teknik som män är intresserade av mode.

Alltså lika mycket intresserade.
  • Nandez
    Intressant
  • anonym999993
    Nandez skrev 2017-05-12 09:30:52 följande:
    Intressant
    Jag ser större skillnad mellan könen än ålder. Är troligtvis kopplat till våra könsroller.
  • Anonym (xx)
    anonym999993 skrev 2017-05-12 09:38:33 följande:

Jag ser större skillnad mellan könen än ålder. Är troligtvis kopplat till våra könsroller.

Jag ser en koppling till det du skriver i samhällen där man skaffar barn unga, skiljer sig tidigt skaffar ett till barn och ett till och ett till. Mannen spelar tv-spel och kvinnan roddar hemmet. Som tur är lever jag i ett jämställt förhållande där mannen får tid för sina intressen och jag för mina oavsett om det handlar om mode eller teknik. De som vi umgås med lever på samma sätt. På jobbet är det mig dom frågar när det gäller tekniken trots att det finns en hel del män där.
  • sextiotalist

Lustig kommentar. Min erfarenhet är att det är kvinnorna som tagit åt sig den nya tekniken, trots att deras män har haft teknisk utbildning.

I min krets är det kvinnorna som sköter datorer, telefoner etc
Svar på tråden Äldre människor och teknik