• linnéa001

Arbetslös under tillfällig föräldraledighet, fortsätta vara föräldraledig. Är SGI skyddad?

Försökte ringa Försäkringsassan men det gick inte så bra. Har googlat men inte riktigt hittat den information jag söker, inte på Försäkringskassans hemsida heller. 

Jag jobbar heltid men tänkte i sommar vara föräldraledig några veckor med dottern som är 2,5 år och ta ut föräldrapenning de dagarna. Nu har jag fått reda på att jag kommer att bli uppsagd. Jag är alltså inte uppsagd än och vet därför inte när jag kommer att sluta, men troligen i juli eller augusti. Måste jag då skriva in mig på Arbetsförmedlingen första dagen för att skydda min SGI om jag är föräldraledig med föräldrapenning? 

Jag vill kunna planera sommaren och vara ledig och åka utomlands utan att tänka på att behöva åka hem för att ha möte med arbetsförmedlingen mitt i sommaren. Jag vill alltså vara föräldraledig med föräldrapenning fram till 12 augusti även om min anställning upphör 31/7 till exempel. Är min SGI skyddad om jag tar ut FP 5 dagar/vecka även om jag inte har någon anställning? 

Stort tack om någon vet (kanske har någon länk). Jag har googlat men inte direkt hittat svar, 

• Svar på tråden Arbetslös under tillfällig föräldraledighet, fortsätta vara föräldraledig. Är SGI skyddad?
  • Alexi

Läs på om tremånadersregrln. Den innebär att har du jobbat heltid stadigvarande är din SGI skyddad i tre månader från att du avbryter ditt förvärvsarbete.

• linnéa001
    Alexi skrev 2017-04-10 11:52:35 följande:

Läs på om tremånadersregrln. Den innebär att har du jobbat heltid stadigvarande är din SGI skyddad i tre månader från att du avbryter ditt förvärvsarbete.

Tack!
  • Annelie 76

Om du är föräldraledig så är du inte arbetslös. Första dagen du eg skulle börja jobba efter föräldraledigheten är du arbetslös.
    Men det här borde väl af också kunna svara på?

• linnéa001
    Annelie 76 skrev 2017-04-10 12:10:43 följande:
    Om du är föräldraledig så är du inte arbetslös. Första dagen du eg skulle börja jobba efter föräldraledigheten är du arbetslös. Men det här borde väl af också kunna svara på?
    Absolut men det var så svårt att hitta information och jag vill ju vara helt säker så att jag inte sabbar min SGI.
    Alexi skrev 2017-04-10 11:52:35 följande:
    Jag hittar ingen direkt info om detta på Försäkringskassans hemsida men en fråga om det på deras FB-sida från 2014. Som jag förstår det är min SGI skyddad i tre månader oavsett om jag tar ut FP eller inte, när min anställning avbryts. Jag bör alltså skriva in mig på Arbetsförmedlingen inom tre månader. Det verkar som att det kallas efterskyddstid.

Svar från Facebook 2014:
    "När man har arbetat stadigvarande 6 månader i en följd har man ett SGI-skydd på 3 månader. Detta gäller under förutsättning att man avbryter sitt arbete helt och inte omfattas av ett annat SGI-skydd. Det innebär att man under de 3 månaderna inte behöver skydda din SGI utan man kan ta hur mycket eller lite föräldrapenning man själv önskar. Utredning görs i varje enskilt ärende."
  • linnéa001
    Alexi skrev 2017-04-10 12:36:57 följande:
    Man ska INTE fråga AF om SgI-skydd!
    Jag läste Annelie 76's inlägg lite slarvigt, trodde hon skrev FK. Jag har kollat med min a-kassa och det hade ingen betydelse att jag var FL med FP innan jag börjar plocka ut a-kassa, den påverkas inte. Det verkar ju i alla fall som att det ordnar sig. Inte bästa tiden på året att förlora jobbet, mitt i sommaren.
  • Annelie 76
    Alexi skrev 2017-04-10 12:36:57 följande:

Man ska INTE fråga AF om SgI-skydd!

Jag menade att man frågar af om när man räknas som arbetslös. Är man arbetslös och inte anmäler sig som det så blir ju sgi nollad, så frågan är ju när TS kommer räknas som arbetslös.
  • Alexi

Poängen är att det är skillnad på att räknas som arbetslös ur afs perspektiv och ur fks perspektiv. Det kan alltså kosta en person dess sgiskydd om man gör fel.

• Alexi

Från fk.se

Om du blir arbetslös från ett arbete som gett rätt till en SGI är den skyddad tre månader efter att du har slutat arbeta. För att behålla din SGI efter det, måste du anmäla dig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande och aktivt söka arbete.
    Din SGI är också skyddad om du:

får ekonomisk ersättning genom ett trygghetsavtal för att till exempel studera, göra praktik eller för att starta eget företag.
    deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program och får aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning.

• nnnnnnnn

De FÅR inte säga upp dej om du är föräldraledig, så varför inte passa på att ta ut FL så fort som möjligt och sen söka jobb snabbt som tusan?
    Om du inte redan har ett annat jobb på gång, så är det ju smart att söka jobb och formulera sig lite vagt tex:

jag passar just nu på att ta ut sista föräldraledigheten och då vore det perfekt att börja på ett nytt jobb istället för att gå tillbaka till mitt gamla. Jag trivs bra, men känner att det vore väldigt kul att börja jobba på ert ställe istället då det verkar (utmanande, spännande, tryggt, intressant eller vad du nu tycker passar bäst).

Det brukar vara enklare att få jobb om man redan har jobb, och det ser bättre ut att sluta själv än att få sparken. Så passa på att ta FL och sök annat.
    Du kan skicka in ansökningar till ställen som inte söker , bara att skriva:
    "Skulle något dyka upp så vet ni att jag gärna skulle komma och provjobba lite så ni lär känna mej och vet vad jag klarar av."

• linnéa001
    Alexi skrev 2017-04-10 13:16:35 följande:
    Från fk.se

Om du blir arbetslös från ett arbete som gett rätt till en SGI är den skyddad tre månader efter att du har slutat arbeta. För att behålla din SGI efter det, måste du anmäla dig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande och aktivt söka arbete.
    Tack, det var det jag kom fram till också. Jag tackar dig så mycket för för din hjälp. 
Svar på tråden Arbetslös under tillfällig föräldraledighet, fortsätta vara föräldraledig. Är SGI skyddad?