Kostnad förlossning
Hej,
Jag är gravid med mitt andra barn och funderar mycket på hur sjukhusen beräknar vad man ska betala för förlossning/patienthotell. Oavsett är det ju billigt i Sverige och man får ju (förhoppningsvis) med sig en älskad bebis hem.
Vid min förra förlossning kom jag och min man till bb kl 22 på måndagkvällen. Dottern föddes kring kl 06 på tisdagen och vi förflyttades till patienthotellet. Vid lunchtid på torsdagen var vi "färdigbehandlade" och fick åka hem. Deras patientavgifter är 100 kr per dygn för mamman och 500 kr per dygn för partner som övernattar. Jag var ju inte vid mina sinnes fulla bruk just då så jag ställde inga frågor om avgiften utan betalade snällt de 1800 kr de krävde då vi blivit inskrivna måndag och lämnade torsdag.
Hur mycket har ni andra som fött barn betalat vid förlossning? Är det verkligen så att mannen måste betala för att vara med under förlossningen? Det känns jättemärkligt såhär i efterhand. Vi sov ju i sängar endast 2 nätter. I det stora hela är det ju ingen big deal, men jag tänker att jag gärna håller ut till efter kl 00 vid nästa förlossning om jag ska betala 600 kr mer för att skrivas in typ 23.30.