• Mia86a

Kostnad förlossning

Hej,

Jag är gravid med mitt andra barn och funderar mycket på hur sjukhusen beräknar vad man ska betala för förlossning/patienthotell. Oavsett är det ju billigt i Sverige och man får ju (förhoppningsvis) med sig en älskad bebis hem.

Vid min förra förlossning kom jag och min man till bb kl 22 på måndagkvällen. Dottern föddes kring kl 06 på tisdagen och vi förflyttades till patienthotellet. Vid lunchtid på torsdagen var vi "färdigbehandlade" och fick åka hem. Deras patientavgifter är 100 kr per dygn för mamman och 500 kr per dygn för partner som övernattar. Jag var ju inte vid mina sinnes fulla bruk just då så jag ställde inga frågor om avgiften utan betalade snällt de 1800 kr de krävde då vi blivit inskrivna måndag och lämnade torsdag.

Hur mycket har ni andra som fött barn betalat vid förlossning? Är det verkligen så att mannen måste betala för att vara med under förlossningen? Det känns jättemärkligt såhär i efterhand. Vi sov ju i sängar endast 2 nätter. I det stora hela är det ju ingen big deal, men jag tänker att jag gärna håller ut till efter kl 00 vid nästa förlossning om jag ska betala 600 kr mer för att skrivas in typ 23.30.

• Svar på tråden Kostnad förlossning
  • Linnis92

Jag kanske missminner mig, men tror vi betalade 80:-/dygn för mig och 200:-/dygn för pappan. Vi stannade 1 dygn.

Med viss reservation på priserna.. betalade inte i närheten av 1800:-

• elyse

Låg ni aldrig på BB utan direkt från förlossningen till patienthotell?

• Mia86a
    elyse skrev 2017-04-10 11:54:07 följande:

Låg ni aldrig på BB utan direkt från förlossningen till patienthotell?

Jag är inte riktigt säker på skillnaden där. Vi var första natten inne i förlossningsrummet och därifrån fick vi direkt ett rum i samma korridor som var som ett hotellrum med badrum, fålöljer och två sängar samt babynest för bebisen. Här sov vi och fick regelbundna besök av sköterskor då jag fick blodbrist i samband med förlossningen.

Men jag tycker det känns mycket att betala 500 kr för att mannen ska få se på när barnet föds, var ju ingen sömn att prata om under förlossningen direkt. Jag kanske bara hade otur och hamnade på ett dyrt sjukhus helt enkelt.
  • Linnis92
    Mia86a skrev 2017-04-10 12:07:18 följande:

Jag är inte riktigt säker på skillnaden där. Vi var första natten inne i förlossningsrummet och därifrån fick vi direkt ett rum i samma korridor som var som ett hotellrum med badrum, fålöljer och två sängar samt babynest för bebisen. Här sov vi och fick regelbundna besök av sköterskor då jag fick blodbrist i samband med förlossningen.

Men jag tycker det känns mycket att betala 500 kr för att mannen ska få se på när barnet föds, var ju ingen sömn att prata om under förlossningen direkt. Jag kanske bara hade otur och hamnade på ett dyrt sjukhus helt enkelt.

Vilket sjukhus var det?
  • Mia86a
    Linnis92 skrev 2017-04-10 12:12:03 följande:

Vilket sjukhus var det?

BB Sophia, så det finns ju inte längre. Jag var en av de sista som födde där innan de slog igen.
  • Jasmin Karlsson

Jag minns inte ens att jag har betalat något överhuvudtaget (födde för 11 mån sedan). Kom in på natten, födde och flyttades till BB efter 12 h, stannade till nästa dag. Min man sov inte över, fast det fanns en till säng.

• Linnis92

Fast då är det inte så jättekonstigt tänker jag, eftersom det var privat. Skulle du föda på Danderyd eller Södersjukhuset eller nåt så kommer du antagligen inte betala dom summorna.

• Mia86a
    Linnis92 skrev 2017-04-10 12:23:11 följande:

Fast då är det inte så jättekonstigt tänker jag, eftersom det var privat. Skulle du föda på Danderyd eller Södersjukhuset eller nåt så kommer du antagligen inte betala dom summorna.

Aha så kanske det kan vara! Jag vet att de ingick i "vårdval stockholm" så att patientavgifterna skulle vara lika som övriga i stockholm län. Men avgiften för medföljande kanske är upp till varje bb eftersom de inte är patienter då.

Men det är alltså så att man på vissa ställen betalar för just tiden man spenderar inne på förlossningsrummet också?

Känns liiite surt ändå att det var fullt på övriga bb i stockholm och att man tvingas till något som kostar multum i jämförelse. Nästa gång är det jag som kniper till efter kl 00.
  • Lena

Jag gissar det är påbörjat dygn på patienthotellet som räknas och därför 3 dygn

• Anotherone

BB Sophia ingick i vårdvalet men de privata aktörerna har rätt att sätta sin egen kostnad just för medföljande.
    Det som BB Sophia hade kallade de för helpension och det erbjudandet vet jag var något helt annat än det som ingår för pappan på andra sjukhus.
    Har inte fött där själv men har vänner som har och det var verkligen skillnad (säger de som fött både på BB Sophia och på andra ställen).

BB Stockholm som också är privat kostar också 500kr per dygn för medföljande, så det låter inte som en orimlig kostnad alls om det är vad du fick betala på BB Sophia.

Svar på tråden Kostnad förlossning