• ambivalentanonym

Tappat mig själv efter separation.

Det är så att jag under drygt ett års tid träffade en väldigt fin tjej. Hon 33år, jag 28år.

Hon hade 2 barn sedan tidigare som jag kom väldigt nära. Vi hade väl båda vår bakrund av bättre och sämre mående och efter ett halvår så valde hon att sluta med sin antideprissiva medicin, trots rådet från sjukvården att fortsätta.

Hon hade drabbats av två psykoser tidigare i livet och jag var väldigt mån om att hålla koll på varningstecken, vilket hon tidigt bett mig om.

Någonstans i denna veva då hon slutade ta sin medicin så började våra problem. Hon började bete sig drastiskt annorlunda, behövde väldigt mycket tid för sig själv och så vidare. Det är något jag såklart förstår, alla behöver egentid, men det var som att hon plötsligt inte visste vad hon ville. Hon började prata om att hon sörjde kärnfamiljen och hade plötsligt extremt mycket kontakt med sitt ex.

Tidigare hade de endast haft kontakt varannan vecka då barnen varit hos honom. Hon började gråta gång på gång och bad om att få vara ifred, vid det här laget hade jag flyttat in hos henne, så vi var sambos. Jag ville stötta henne i detta, men samtidigt så blev jag såklart orolig och började tyvärr att toffla. Jag ville helt enkelt att hon skulle våga vara öppen med mig, berätta vad som var jobbigt osv. Men det gick sällan att nå fram. Jag tappade mig själv lite i det här, blev rädd att hon inte trivdes med vår relation, då hon både drog sig undan, sällan ville hitta på saker, annat än för barnens skull och hade allt mer kontakt med sitt ex och hellre umgicks med vänner än med mig.

Jag ifrågasatte detta vid ett par tillfällen och fick svaret att jag var kontrollerande. Samma svar fick jag om jag varit borta några timmar och frågat vad hon haft för sig, i ren nyfikenhet. Då var jag en kontrollerande detiktiv i hennes ögon. Jag själv tyckte bara att det var en normal artig fråga. Frustrationen växte och konflikterna började eskalera. Oftast om småsaker och ingenting, från bådas sidor. Vi började båda peka ut ?brister? som hon uttryckte det. Jag kände snarare att jag försökte berätta vad jag tyckte var jobbigt och viktigt för mig, men fick oftast tillbaka att jag var jobbig och att min familj var hemsk. Samtidigt kunde hon samma kväll säga att jag var allt hon ville ha och leta efter hus som hon ville att vi skulle flytta till.

Jag började bli allt mer fäst vid barnen och började försöka axla ?extra-pappa?-rollen fullt ut. Tog med barnen till parker på egen hand och lekte och gjorde verkligen allt jag kunde för att bygga en stadig relation till dem. Det var helt enkelt viktigt för mig och jag tyckte det var väldigt kul och givande på alla sätt.

I Januari fick vi reda på att min dåvarande sambo var gravid, hon berättade att jag skulle bli ?pappa? och allt var frid och fröjd. Jag kom hem, var glad och positiv men fick till svar ?jag vet inte om jag vill behålla det, men jag vet inte heller om jag kan ta bort det?. Vi pratade om det och kom fram till att det inte finns någon ?perfekt? tid för ett barn. Jag försäkrade henne om att jag kommer stötta henne oavsett vad vi bestämmer oss för, men att i slutänden är det hon som har makten att avgöra. Men velandet tärde på mig, ena dagen var det en självklarhet, nästa var det lika självklart med en abort. Återigen började konflikter att blossa upp och i samma veva så hade jag engagerat mig i familjeproblem med min syster och hennes barn som tog upp väldigt mycket energi. Energi som borde fokuserats helt på min sambo och min familj, vilket jag förstår.

När hon var i 10e veckan så bokade vi in en kuratortid för att kunna komma fram till vad vi ville, jag hade ju redan gång på gång uttryckt vad jag ansåg vara rätt, men min sambo var osäker. Hon hade den senaste tiden slängt ut mig gång på gång och sedan påstått att så inte var fallet. Som sagt, jag blev en toffel, men ville försöka gå med på det min gravida sambo krävde för stunden.

Jag ställde alltid upp, jag menar, hon var ju gravid? Kunde åka iväg sent på kvällen och handla ?cravings? åt henne. Jag blev mentalt nedbruten av allt velande och alla konflikter, slutade tro på mig själv. Vi hade en konflikt sent en kväll som resulterade i att hon inte ville att jag skulle komma tillbaka på några dagar. Sagt och gjort så lämnade jag lägenheten och åkte till en vän.

När vi väl sågs efter helgen så bad hon mig bara kallt att packa mina grejer och dra. Jag blev sårad, ledsen och ursäktande. Inte manligt, men som sagt var jag nedbruten. Jag packade mina grejer och var utflyttad innan veckans slut, allt gick väldigt fort. Hon var tydlig med att det inte var över, men att hon behövde tid själv. Vi genomförde också aborten gemensamt på ett sjukhus innan jag hann flytta ut.

Efter några veckor ville hon att jag skulle komma och hälsa på och träffa barnen, eftersom de saknade mig. Jag hade inget emot detta och åkte över till henne. Vi hade haft lite sporradisk kontakt via sms under denna period. Där hon uttryckte att hon ville försöka bygga en relation igen, på andra grunder. Men att inget fick kännas forcerat, då skulle hon backa.

Det gick några dagar och ett av barnen skulle fira sin 5års dag och jag blev inbjuden. Allt var frid och fröjd och vi hade riktigt trevligt. När jag åkte därifrån bad båda barnen mig att stanna och grät när jag gick mot dörren. Jag lovade att komma tillbaka.

Dagen efter frågade jag om de ville ha besök av en sagoläsare eller skrev. Efter det fick jag som svar att ?jag vill inte att vi ses eller hörs mer?. Jag blev väldigt sårad av detta och försökte få ur henne ett svar. Desperat och patetiskt agerande. Jag åkte dit en vecka senare och blev insläppt och bjuden på kaffe, återigen kändes allt frid och fröjd. Barnen var inte hemma vid det här laget. Men jag var nog distanslös som inte bara accepterade att det var ?slut?. Det var så mycket velande sista tiden att jag inte riktigt förstod någonting. Jag ville ju å ena sidan lämna henne ifred, eftersom hon bett om det, men å andra sidan finnas där för de 2 barnen som tydligt uttryckt sin saknad. Jag blev väldigt delad och fick helt enkelt svårt att agera och fungera ?normalt?.

Nu står vi här, noll kontakt sedan ett par veckor tillbaka. Jag saknar inte henne i någon större utstreckning, men barnen gör sig konstant påminda, jag vet ju att de vill träffa mig. Även om jag såklart tänker på henne ibland, men det är mest barnen som spökar för mig. Det finns egentligen mycket mer att gå in på, men jag vet inte hur jag ska tänka längre.

Har någon ett vettigt tips, annat än "glöm dem", "gå vidare". Det vet jag redan att jag behöver göra. Snarare hur jag ska resonera med mig själv om det som hänt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-11 12:59
    citationstecken blev tydligen frågetecken av någon anledning...
  • Svar på tråden Tappat mig själv efter separation.
  • Anonym (AE)

Vilken fin kille du är. Sånna som dig växer inte på träd. Synd att hon inte kunde se det. En förlust för dig men också med barnen. De är svårt att säga något annat än glöm och gå vidare, eftersom det EG är sanningen och oavsett vad du vill är du maktlös. Lägg din energi och dina egenskaper på en tjej som på riktigt släpper in dig, och som ser dig som något positivt till barnen. Inte som någon påse godis som man kan öppna och ta någon ibland då och då, då andan faller på. Du kommer stöta på barnen igen, då dom blir större. De är inget fel att sakna, behåll dom i ditt hjärta. Lev på minnena. Men låt inte henne använda dig som ett slagträ, att du passar för hennes barn då de passar henne. Hon kommer förmodligen förstå att hon kommer ha väldigt svårt att hitta någon ny som tar sig an barnen på samma sätt som dig. Jag är separerad, har Ett barn, och två bonus barn. De är svårt att få en familj att funka redan som de är. Ocj de är fruktansvärt svårt Att hitta någon som verkligen tar sig an ens barn på samma sätt nästan som en förälder. En viss skillnad kommer alltid finnas. Lycka till i framtiden, och du.... Skaffa barn med en människa du älskar, som älskar dig för den du är... Och som behandlar dig med respekt :) KRAM Anna

• Anonym (Saknad)

Hej
    Jag förstår vad du menar med saknaden efter barnen och viljan att träffa och till viss del förklara att man bryr sig även om man inte ses lika ofta.
    Jag separerade från ett förhållande där han tryckte ner mig rejält. När han väl tröttnade och lämnade mig så saknade jag honom inte en enda sekund. Men däremot saknade jag barnet som han hade med sig in i relationen. Jag var delaktig i 6 år av det barnets liv och helt plötsligt försvann allt.

Det var rejält tufft de första åren, men jag valde att bryta helt för att jag inte ville ha någon kontakt alls med pappan. Jag pratade en del med mamman men eftersom de hade delad vårdnad så var jag rädd för att pappan skulle ställa till problem för oss båda.

Jag, mamman och barnet har träffats några gånger genom åren. Han är nu i tonåren och jag vet faktiskt inte om han kommer ihåg något från vår tid tillsammans. Men jag får alltid en stor kram när vi ses :) Det här var 7 år sedan.

Vi saknar ju rättigheter som bonusföräldrar, jag skulle låta det vara tyst en månad eller två, sen skicka ett meddelande till henne och fråga om jag fick ta med barnen till parken eller nåt sånt. Säger hon nej så måste du helt enkelt acceptera att det är kört.

• Rakad Apa

Var glad att det är slut, så mycket dramatik på bara ett år visar ju på att förhållandet var riktigt osunt. Förstår att du saknar barnen men den känslan lägger sig tillslut.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • ambivalentanonym

Åkte förbi idag på vägen till en vän, tänkte lämna över en påskpresent jag hade köpt till barnen. Det var nog det dummaste jag gjort.

Fick inte ett svar från henne bortsett från att bli kallad obehaglig och en dörr i ansiktet. Försökte ge henne presenten men blev ju ganska tydligt nekad, så hängde den på dörren. 

Känner mig oerhört patetisk och bortgjord... Det var nog ganska distanslöst och respektlöst av mig med facit i hand. Men jag kan inte hjälpa det, eller det kan jag väl inte skylla på men jag glömmer ju inte barnen (som jag VET vill träffa mig) eller slutar bry mig bara för att hon inte vill veta av mig.

Är desperat i mitt agerande, det vet jag. Men jag såg dom verkligen som "mina killar". Och de var alltid noga med att peka ut mig som en "förälder".

Men jag får väl göra det. Tack för svaren iaf. 

• ambivalentanonym

Problemet är väl att jag fortfarande vill ha tillbaka henne... och barnen.

Jag har betett mig oerhört desperat i en månads tid efter det här, ringt henne, smsat, åkt förbi henne 3 gånger och ringt på. Bett om ursäkt. Betett mig som ett osäkert freak. Jag tappade all självkontroll och självrespekt helt enkelt. Jag saknade henne, men framförallt barnen oerhört mycket.

Det var så mycket negativt som hände sista månaderna att jag var helt mentalt nedbruten. Först nu börjar det vända, men efter allt tror jag att jag skrämt bort henne helt och hållet. Jag blev helt enkelt patetisk och det är så hon tänker om mig nu, patetisk, desperat och som hon beskrev: obehaglig. Jag tofflade sista tiden i förhållandet också, hade noll självrespekt.

Jag önskar att jag varit mer samlad under den här perioden. Men nu var jag inte det, det är väl bara att försöka förlåta mig själv. Men vad kan jag mer göra? Är alla broar brända? Ska jag öht inte kontakta henne mer framöver? Hon bad mig ta bort hennes nr osv. 

• Richi

Hej du, läst igenom ditt inlägg och förstår att det måste var riktigt tufft för dig, du är mentalt nedbruten, ingen självkänsla och inget självförtroende och jag gissar på att du även mår så dåligt att det till och med gör ont i hela kroppen rent fysiskt pga utmattningen av detta här?

Jag ska förklara vad du ska göra nu, du ska läka, du ska få tillbaka ditt självförtroende och självkänsla, och det finns saker du kan göra för att nå detta, men först vill jag tala om för dig vad som gäller med andra människor överlag.

När du träffar en människa oavsett vem och vart så är personen en egen person, denne tänker på sitt sätt, denne agerar på sitt sätt, denna har sina drömmar och sitt bagage, denne gör precis som den vill, och du har INGEN rätt att neka denne personen detta eller att kräva något av denne person när denne person gjort klart att du inte är välkommen i dennes liv, vill inte personen ha dig i sitt liv så har du ingen rätt att finns i dennes liv, basic stuff, gäller alla oavsett omständigheter.

MEN, nu vill jag också skriva det att DU har samma rätt, dvs du ska INTE acceptera att bli någon dörrmatta, sluta toffla, och referera till ovanstående text, ingen gillar någon som sänder ut signaler om att den behöver någon för att må bra, jag talar även för mig själv, jag är i ett förhållande sedan 5 år och det är detta som är nyckeln för att få någon att fortfarande vara intresserad och ej tröttna.

Återigen till ditt läkande, när du träffar någon och personen blir intresserad så beror det på en enda faktor, du är en intressant person som är attraherande för denne.

Detta kan bero på att möjligt, du luktat gott, du ser fräsch ut, du har en attraherande personlighet, du är en rolig människa som gör roliga saker och umgås med roliga människor, whatever.

Nyckeln är, du ska göra sånt som stärker dig själv som person, stärker ditt självförtroende och självkänsla, tex du duschar varannan dag och gör alltid en morgon tvätt och därefter sprutar på lite parfym = Fräsch, luktar gött = 1+ självförtroende.

Du börjar umgås med dina vänner mer och hittar roliga saker, inte som dricka kaffe eller supa för det gör typ alla männsikor, utan dra iväg på något, res, gör helst något där det finns mkt människor, för när du gör något du tycker är jävligt skoj = lycklig = 1+ attraktiv = 1+ självförtroende, lev ditt liv mate, ser du hur det hänger ihop?

Nyckeln med ett lyckligt förhållande är att redan innan ha ett rikt liv och utstråla självsäkerhet, självkänsla och självförtroende, ett förhållande är bara spetsen på spjutet av ett redan awesome life mate.

Och både tjejerna och killarna känner på sig sånt, och det kan även vara så att tjejen i fråga är fucked, det låter som det iaf så som du förklarar, och det är INTE ditt jobb att fixa det, tex om du har en vanlig manlig kompis som beter sig som hon gjorde emot dig, hade du valt att fortsätta vara kompis eller umgåtts med honom?

No you fucking don't mate.

Samma gäller förhållanden.

Ett tips, glöm henne, glöm barnen, och nästa förhållande du hamnar i så ska du ha tankeställningen "jag är det bästa alternativet som denne tjej har, jag är den bästa", självsäker, ödmjuk och var inte kaxig bara, det får finnas vissa gränser liksom, men om du har den inställningen efter ditt läkande så kommer risken att din nästa tjej beter sig likadant vara högst 10%.

Jag var i en liknande sits som du för 7 år sedan, men jag vaknade upo en dag och tänkte "vad fan håller jag på med?! Jag är ju fan grym!".

Sen dess, inga problem, och om någon väljer bort dig eller sviker dig så bryr du dig inte, för det är för de är dumma och inte vet vad de går miste om.

Cheers mate!

- Richi

• Anonym (Klassiskt)

Klassisk man-kvinna konflikt.

Hon blev gravid och visste nog inte riktigt vad hon ville. 

Du hamnade i hennes känslomässiga lappkast fram och tillbaka, ena dagen är allt bra och du känner dig stark, nästa dag är det kaos igen.

Hon får dig att tro att det här har något med dig och göra och du försöker därmed ändra ditt beteende till viss del. Samtidigt ser hon hur känslomässigt påverkad du är av hennes känslor vilket hennes instinkter tolkar som svagheter, vilket gör henne ännu mer tveksam.

Tillslut har hon slitigt sönder dig genom att du kopplat upp ditt känslomässiga system mot hennes. Så när hon är glad är du glad när hon vill ha kaos så känner du kaos.

Kvinnor kan till och med få mannen att känna att han är orsaken till hur hon känner det, så det är på något sätt hans fel. Men oftast är det hon leder känslomässigt, han känner vad hon känner.

I villket fall som helst så finns det bara en väg, och det är att avsluta sånthär, något du skulle gjort för länge sedan. Då hade hon respekterat dig mer nu.

• deltidsoptimist

Hej, vill först säga att du inte är ensam om att känna som du gör :)
    Det är inte lätt om man hamnar i ett förhållande som smyger på en som en katastrof. Och det är inte lätt när man börjar tveka på sina grundvalar. 

Jag känner igen mig i det du skriver för jag har skrivit typ likadant, använt samma ord och känt mig lika förvirrad som jag tror du känner/kände dig och har betett mig minst lika irrationellt. 

MEN , allt det här lägger sig. Du behöver tid att inse vad du behöver och tid och utrymme att expandera. Det kommer ska du se :) Det gjorde det för mig. Och det kommer kännas väldigt bra. Bara det att ha en normala relationer kommer kännas fint, och att börja känna normala känslor..  Det är dom små signalerna du ska ta vara på för de leder dig åt rätt håll, och du kommer inte ha något större val - du kommer att utvecklas som person, och samtidigt inse att du faktiskt slängt bort din tid. Tyvärr. Säkert inte med barnen, men med henne. 

Var noga med att inte stalka på soc medier och var noga med att inte svara om hon hör av sig. Det är viktigt. Din kropp saknar sitt knark och alla snesteg känns bra, men fördröjer ditt tillfrisknande. Pratar av egen erfarenhet.

Tycker också richi beskriver det bra. Ju mer katastrofalt ett förhållande är desto mer suddas gränserna ut och en del av ens mer shady sidor blir normaliserade. MEN!
    Viktigt att komma ihåg att man måste respektera gränser mellan varandra och hur nära man än är så äger man aldrig varandra. 

Lycka till :)

Svar på tråden Tappat mig själv efter separation.