• Sandra 321

    Ni som är sjukskriva pga illamående

    Var idag hos doktorn och blev sjukskriven pga illamåendet. Men han sa till mig att försäkringskassan väldigt sällan godkänner sjukskrivningar pga graviditet.

    Vad har ni för erfarenhet av fk när det kommer till sånt här?

  • Svar på tråden Ni som är sjukskriva pga illamående
  • Meriall

    Min läkare sade att de godkänner så gott som alltid om det är hyperemesis så det är nog den diagnosen man måste ha.

  • MartingaleFootprints

    Varit sjukskriven hela graviditeten. Först användes diagnosen graviditetskräkningar, sen "hyperemesis efter v22". Har inte kräkts överdrivet mkt pga bra behandling, men inga problem med försäkringskassan ändå.

  • Sandra 321

    Fick diagnosen "Lättare graviditetskräkningar" Diagnoskod O210.

    Men borde inte fk ta i beaktning vad man jobbar med?

  • MartingaleFootprints
    Sandra 321 skrev 2017-04-11 15:24:25 följande:

    Fick diagnosen "Lättare graviditetskräkningar" Diagnoskod O210.

    Men borde inte fk ta i beaktning vad man jobbar med?


    Jo, första tiden gör dom det. Jag har ett jobb där jag inte kan gå iväg för att kräkas, och kräks också helt utan förvarning, samt behöver ha full koncentration hela tiden och det kanske har bidragit till en enormt smidig kontakt med fk.
  • syntharen

    Jag hade inga problem med Försäkringskassan när jag var gravid sist och kräktes från v 6 till v 18. Men jag har ett fysiskt belastande jobb som brevbärare som kanske vägde in. Efter v 17-18 var jag halvtidssjukskriven pga illamående (och morgonkräkningar) och att jag inte hade jobbat på så länge att det hade varit omöjligt att gå upp i heltid. Men jag tror man måste ha kräkningar för att få igenom det, bara illamående går nog inte.

  • karmayogi

    Jag har också kräkningar, illamående och är gravt trött konstant. Jag skulle också vilja vara hemma, men börja med en vecka och se hur det känns sedan. Måste man berätta för sin chef varför man är hemma? Är så tidigt i graviditeten och har inte berättat för någon än.

    Är det fler än jag som har ångest över pengarna man förlorar  när man är hemma? 

  • Långbenopluto
    karmayogi skrev 2017-05-29 10:12:04 följande:
    Jag har också kräkningar, illamående och är gravt trött konstant. Jag skulle också vilja vara hemma, men börja med en vecka och se hur det känns sedan. Måste man berätta för sin chef varför man är hemma? Är så tidigt i graviditeten och har inte berättat för någon än.

    Är det fler än jag som har ångest över pengarna man förlorar  när man är hemma? 
    Fast du förlorar mer pengar när du är f-ledig, så har du ångest över det redan nu så bör du se över din situation.
  • karmayogi
    Tofflans skrev 2017-05-29 12:58:50 följande:

    Fast du förlorar mer pengar när du är f-ledig, så har du ångest över det redan nu så bör du se över din situation.


    Det var det dummaste. Föräldraledigt är ju något man vet om och räknar med. Jag räknar dock aldrig med att vara sjuk. Tänkt efter några gånger innan du skriver så dumt.
Svar på tråden Ni som är sjukskriva pga illamående