Forum Medialt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Mandela effekten, svenska exempel

    Tis 11 apr 2017 18:35 Läst 53014 gånger Totalt 30 svar
    Tis 11 apr 2017 18:35

    Hej, allihopa. Jag håller på och skriver lite om den så kallade Mandela-effekten. För er som inte vet vad det är så kommer en kort beskrivning.


    När Fiona Broome 2010 berättade att hon kunde ha svurit på att Nelson Mandela dog i fängelset sent åttiotal eller tidigt nittiotal märkte hon att andra också hade för sig samma sak. Hon startade en hemsida och samlade andra exempel på när folk hade klara minnen av något, som hon uttrycker det, "som inte har hänt i den här verkligheten." De två teorierna om vad som ligger bakom detta fenomen som går igenom på hemsidan är antingen att folk "glider mellan verkligheter" eller att vi är i ett holodeck, ett slags avancerat datorprogram. Hon fastslår också att det inte rör sig om falska minnen. Eftersom folk minns olika är det inte heller alla som har glidit från samma verklighet till samma destinationsverklighet.

    Exempel kan vara att man minns att Darth Vader säger "Luke, I am your father" istället för "No, I am your father", att man minns att USA hade 51 eller 52 stater när man gick i skolan eller att kända loggor har ändrats. Två exempel som jag själv har hajat till på är dels på Fords logga



    Där det känns som att den undre är den rätta, vilket den inte är, sant, samt att C3PO i "Star Wars" tydligen alltid har haft ett silverben.



    Jag har alltid sett C3PO som helt guldfärgad.

    Och det finns massa exempel, speciellt inom popkultur.


    Det jag efterfrågar är specifikt svenska exempel på detta, även om alla exempel är välkomna. De flesta exempel med varumärken som jag kan hitta på nätet är amerikanska exempel, som, exempelvis Oscar Mayer korvar. Jag letar efter händelser du kan svära på har hänt, men som inte verkar ha hänt, texter i musiklåtar eller repliker i filmer som verkar ha ändrats och kanske framförallt företagsloggor och produktnamn som verkar ha ändrats gentemot ditt minne. Det skall gärna vara från bilar du har ägt, filmer du har sett flera gånger, en favoritsång, en favoritprodukt, etc.


    Det jag skriver är ett blogginlägg som kommer att ha en naturligt kritisk inställning, men jag är inte ute efter att förlöjliga någon eller skriva någon på näsan.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (?)
    Visa endast
    Tis 11 apr 2017 18:50 #1

    men alltså, du vill veta om folk har missförstått något, skapat felaktiga minnen, sett fel, hört fel osv, drömt "fel" så de tror något, blandat ihop saker? 

  • Tis 11 apr 2017 18:58 #2
    Anonym (?) skrev 2017-04-11 18:50:43 följande:

    men alltså, du vill veta om folk har missförstått något, skapat felaktiga minnen, sett fel, hört fel osv, drömt "fel" så de tror något, blandat ihop saker? 


    Jepp, fast de som tror på att denna effekt beror på skiften mellan parallella universum eller uppgraderingar i matrixen är rätt övertygade om att de inte har tagit fel.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Tis 11 apr 2017 19:45 #3

    Det mest kända exemplet är Berenstain Bears, en barnboksserie  som i stort sett alla amarikanska tjugoåringar svär på stavades Berenstein Bears, vilket skulle vara ungefär som att upptäcka att Alfons Åberg alltid har hetat "Alfons Ålberg". Däremot vet jag inga sådana svenska exempel och det kan mycket väl vara ett mestadels amerikanskt fenomen.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Tis 11 apr 2017 19:51 #4

    Är det någon orsak till att man inte kan svara anonymt i din tråd.

    Tänkte skriva men hey det gör jag inte nu.

  • Tis 11 apr 2017 19:56 #5

    Här har du ett bra inlägg om Mandela-effekten:




    Mammor är ju hjältar som jobbar i det tysta
  • Anonym (Arne Hegerf­ors)
    Visa endast
    Tis 11 apr 2017 20:04 #6

    Arne Hegerfors falska citst

    "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett bra exempel.

    Massor som inbillar sig något som sedan visar sig vara falskt vid kontroll.

  • Tis 11 apr 2017 20:04 #7
    WilksOwns skrev 2017-04-11 19:51:29 följande:

    Är det någon orsak till att man inte kan svara anonymt i din tråd.

    Tänkte skriva men hey det gör jag inte nu.


    Tyckte bestämt jag klickade för att man kunde svara anonymt. Ska see om det går att ändra.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (Arne Hegerf­ors)
    Visa endast
    Tis 11 apr 2017 20:07 #8
    Simon 681 skrev 2017-04-11 20:04:56 följande:

    Tyckte bestämt jag klickade för att man kunde svara anonymt. Ska see om det går att ändra.


    Det går.

    Arne Hegerfors citst är svar på din andra fråga.
  • Tis 11 apr 2017 20:23 #9
    AniieeHär skrev 2017-04-11 19:56:55 följande:

    Här har du ett bra inlägg om Mandela-effekten:


    Det är ungefär i linje med vad jag tänker. Jag tycker att Ford-loggan ser mysko ut, men jag har aldrig kollat noga på en Ford-logga innan. Jag minns inte C3POs silverben, men skulle säkert bomma på massa välkända Star-Wars saker om jag fick "hitta fem fel" bilder. Skulle det däremot komma fram att Metallica alltid har stavats med ett "L" eller att Olof Palme dog i förrgår skulle jag vara säker på att nåt mysko händer. men nästan alla saker jag är säker på stämmer och ibland kan man ha fel även om man är säker.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Tis 11 apr 2017 20:24 #10
    Anonym (Arne Hegerfors) skrev 2017-04-11 20:07:48 följande:
    Det går.

    Arne Hegerfors citst är svar på din andra fråga.
    Tackar.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll