• Simon 681

    Mandela effekten, svenska exempel

    Hej, allihopa. Jag håller på och skriver lite om den så kallade Mandela-effekten. För er som inte vet vad det är så kommer en kort beskrivning.


    När Fiona Broome 2010 berättade att hon kunde ha svurit på att Nelson Mandela dog i fängelset sent åttiotal eller tidigt nittiotal märkte hon att andra också hade för sig samma sak. Hon startade en hemsida och samlade andra exempel på när folk hade klara minnen av något, som hon uttrycker det, "som inte har hänt i den här verkligheten." De två teorierna om vad som ligger bakom detta fenomen som går igenom på hemsidan är antingen att folk "glider mellan verkligheter" eller att vi är i ett holodeck, ett slags avancerat datorprogram. Hon fastslår också att det inte rör sig om falska minnen. Eftersom folk minns olika är det inte heller alla som har glidit från samma verklighet till samma destinationsverklighet.

    Exempel kan vara att man minns att Darth Vader säger "Luke, I am your father" istället för "No, I am your father", att man minns att USA hade 51 eller 52 stater när man gick i skolan eller att kända loggor har ändrats. Två exempel som jag själv har hajat till på är dels på Fords logga



    Där det känns som att den undre är den rätta, vilket den inte är, sant, samt att C3PO i "Star Wars" tydligen alltid har haft ett silverben.



    Jag har alltid sett C3PO som helt guldfärgad.

    Och det finns massa exempel, speciellt inom popkultur.


    Det jag efterfrågar är specifikt svenska exempel på detta, även om alla exempel är välkomna. De flesta exempel med varumärken som jag kan hitta på nätet är amerikanska exempel, som, exempelvis Oscar Mayer korvar. Jag letar efter händelser du kan svära på har hänt, men som inte verkar ha hänt, texter i musiklåtar eller repliker i filmer som verkar ha ändrats och kanske framförallt företagsloggor och produktnamn som verkar ha ändrats gentemot ditt minne. Det skall gärna vara från bilar du har ägt, filmer du har sett flera gånger, en favoritsång, en favoritprodukt, etc.


    Det jag skriver är ett blogginlägg som kommer att ha en naturligt kritisk inställning, men jag är inte ute efter att förlöjliga någon eller skriva någon på näsan.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Svar på tråden Mandela effekten, svenska exempel
  • Callistrate

    Rekommenderar att kolla upp caféet i blåvalen på Naturhistoriska i Göteborg. Tydligen fanns det aldrig... Även om många äldre svär att de varit där. Jag växte själv upp med den historien som en sanning.

  • Simon 681
    Callistrate skrev 2017-04-11 20:30:16 följande:

    Rekommenderar att kolla upp caféet i blåvalen på Naturhistoriska i Göteborg. Tydligen fanns det aldrig... Även om många äldre svär att de varit där. Jag växte själv upp med den historien som en sanning.


    Intressant.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (Arne Hegerfors)
    Callistrate skrev 2017-04-11 20:30:16 följande:

    Rekommenderar att kolla upp caféet i blåvalen på Naturhistoriska i Göteborg. Tydligen fanns det aldrig... Även om många äldre svär att de varit där. Jag växte själv upp med den historien som en sanning.


    Det har serverats mat i valen, därav ligger det en sanning i det. Folk har bara överdrivit.
  • Hubbelibibb

    Har det inte blivit så med uttrycket " dra inte alla över samma kam" som idag används som både sitt original men även "dra inte alla över samma kant"

    Och det sistnämnda har alltså blivit lika väl acceptabelt just för att många har fått för sig att det ska vara kant istället för kam.

  • Callistrate
    Anonym (Arne Hegerfors) skrev 2017-04-11 21:23:37 följande:
    Det har serverats mat i valen, därav ligger det en sanning i det. Folk har bara överdrivit.
    Jo visserligen, men bara en gång vad jag har förstått. För ett speciellt evenemang. Det finns många äldre i Göteborg som "minns" caféet. Och majoriteten av dessa var definitivt inte där den gången. Jag läste en mycket intressant artikel om detta för några år sedan (minns tyvärr inte alls var men misstänker att den kan hittas via en enkel googlesökninhg)
  • Ullefuffens

    Att folk har gått på café inuti Malmska valen på Naturhistoriska museet i Göteborg. Du kan läsa mer om det på museets hemsida har jag för mig.

  • Ullefuffens
    Ullefuffens skrev 2017-04-11 21:40:21 följande:

    Att folk har gått på café inuti Malmska valen på Naturhistoriska museet i Göteborg. Du kan läsa mer om det på museets hemsida har jag för mig.


    Haha, såg nu att ngn redan nämnt den stackars valen!
  • Ullefuffens
    Callistrate skrev 2017-04-11 21:37:32 följande:

    Jo visserligen, men bara en gång vad jag har förstått. För ett speciellt evenemang. Det finns många äldre i Göteborg som "minns" caféet. Och majoriteten av dessa var definitivt inte där den gången. Jag läste en mycket intressant artikel om detta för några år sedan (minns tyvärr inte alls var men misstänker att den kan hittas via en enkel googlesökninhg)


    Valen är dessutom inredd inuti. Det gör nog också att ryktet lever vidare.

    Numera får man bara gå in i valen vart fjärde år - på valdagen givetvis!!

    I artikeln på museets hemsida kan man också läsa om att somliga besökare haft intimt i valens mage...
  • Klickerträna

    Apotekarnes?

    Det tror väl folk heter nåt annat. Typ Apotekarens eller Apotekarnas.

  • Ullefuffens
    Callistrate skrev 2017-04-11 21:49:08 följande:

    Inte samma artikel som jag läst tidigare men likväl mycket intressant läsning (nej jag kunde förstås inte låta bli att leta)... Valen platsar definitivt i den här tråden

    blogg.gp.se/wedel/2014/05/27/sista-ordet-om-valkafeet/


    Jättekul att läsa!

    Vill bifoga min favoritbild på valen också, när den flyttas från ostindiska huset. De fick göra hål i väggen för att få ut den.

  • Simon 681

    Fenomenet är enormt och nästan ingen av de drabbade vill kännas vid att de kanske minns fel. Väldigt många gånger när jag citerar från en film eller en TV-serie vet jag att det är kanske inte ordagrant, men det är andemeningen som är det viktiga, som med "Luke, I am your father".


    Men nej. Dessa personer vet exakt hur repliker var i alla filmer de sett är och även om skillnaderna bara är något ord och passar bättre in i sammanhanget så är de helt säkra.

    Lite samma sak med loggorna. Har aldrig kollat noga på en KitKat och misstänker att ingen annan har detaljgranskat loggan heller.

    Det mest mysko hittills är att tjejen som blir Jaws flickvän i moonraker tydligen inte hade tandställning. Minns tydligt att jag såg det och det skulle också göra scenen mer logisk. Hon är stark som han och har metallutseende på sina tänder som han, det klickar mellan dem beroende på detta.


    ">



    Men med tanke på att jag såg filmen en gång för 20 år sedan... min hjärna skulle kunnat ha virra till det.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Solglad

    Jag har alltid trott att Clas Ohlson stavades "Claes"... Skriver alltid in det fel i Google. Är det någon annan som kommer ihåg att det stavades så?

  • DetVarSomFan
    Solglad skrev 2017-07-13 15:55:44 följande:

    Jag har alltid trott att Clas Ohlson stavades "Claes"... Skriver alltid in det fel i Google. Är det någon annan som kommer ihåg att det stavades så?


    Jag!! Fasen vad sjukt 
  • Gert71

    Jag har ett starkt minne av att Povel Ramel dog på nittiotalet, då jag även såg en minnes sändning med hans son som spelade hans låtar. Jah blev väldigt överraskad av å se en direkt sändningen med honom i början på tvåtusen talet och sen se honom dö tvåtusen sju...

  • melicia

    inte kan väl gå glacé hetat så innan utan var väl glass. Glacé är ju fransk

  • Anonym (Far out)
    melicia skrev 2021-07-23 23:23:20 följande:

    inte kan väl gå glacé hetat så innan utan var väl glass. Glacé är ju fransk


    Jag minns bestämt att det, när det begav sig, serverades rasande god glace i kaféet i Malmska valen.
Svar på tråden Mandela effekten, svenska exempel