• Anonym (Anja)

Min hud med rosacea får mig knäckt

Kanske fel forum men hittade ej ngt bra till detta ämne.

Jag är en tjej på 30år. Jag har hudsjukdomen rosacea och mår fruktansvärt dåligt av det. Har röda inflammerade kinder och finnar osv som ingår i sjukdomsbilden.

Jag behöver prata med fler i Samma situation. Jag känner mig så ensam och ful och ledsen av att ha detta.

Någon? Har ni blivit bättre och hur isåfall?

• Svar på tråden Min hud med rosacea får mig knäckt
  • Anonym (..........)

Jag gillar dermalex acne kräm. Finns på apoteket. Upplever lite förbättring av den men största anledningen till att jag älskar den är för att den jämnar ut hudtonen. Den är grön i färgen så jag misstänker att det är därför. Inget som syns på huden dock utan den går in som en vanlig ansiktskräm och 15 minuter senare kan du använda vanlig ansiktskräm samt smink. Bleker inte och torkar inte ut.

Observera att det inte är någon mirakelkräm för själva problemen utan det är mer ett mirakel i syfte att dölja problemen

• Kattflickan

Jag har Rosacea och fick för 10 år sen tetralysal som hjälpte. Efter den kuren har det aldrig blivit lika illa igen. Det blev ännu bättre när jag var gravid. Har också lyckats hitta några triggers: Röda godisar, särskilt röda Ferraribilar, rött vin och stress. Jag har ytterst sällan problem med huden numera. Använder bara puder, maxfactors facefinity och det funkar bra. Niveas vanliga salva för hud och händer funkar också bra. Testade en gång en dyrare för just rosacea och den var katastrof för huden. Hoppas du hittar nåt som funkar för dig.

• Anonym (Pepp)
    Anonym (Anja) skrev 2017-04-11 20:25:17 följande:

Kanske fel forum men hittade ej ngt bra till detta ämne.

Jag är en tjej på 30år. Jag har hudsjukdomen rosacea och mår fruktansvärt dåligt av det. Har röda inflammerade kinder och finnar osv som ingår i sjukdomsbilden.

Jag behöver prata med fler i Samma situation. Jag känner mig så ensam och ful och ledsen av att ha detta.

Någon? Har ni blivit bättre och hur isåfall?

Min man har det. Han kan leva med det.
  • Foreverlove

Smörjer in mitt ansikte med honung varje kväll. Som en ansiktsmask och sköljer bort med ljummet vatten.
    15 min till flera timmar om man vill.
    Inte flytande honung och gärna ekologisk.
    Förbättrat min hy avsevärt och ska funka på annat också. Googla honung hudvård om du vill.

• Foreverlove
    Anonym (Pepp) skrev 2017-04-13 11:07:09 följande:
    Min man har det. Han kan leva med det.
    Det är helt ointressant om din man kan leva med det! TS frågar om råd och mår dåligt.
  • Anonym (Luktärt)

Läs på om laserbehandling för rosacea, finns enormt mycket info på forumet rosaceagroup.org. Jag har gjort fyra behandlingar, det hjälpte så mycket. Tar bort inflammerade blodkärl och ger huden tid att läka. Jag hade så mycket smärta i ansiktet innan dessa behandlingar. Så mitt tips är V beam-laser.

• Anonym (Anja)

Tack för alla era svar. De betyder mycket. Jag tror stress spelar en stor roll för mig. Blossar upp då. Även innan mens.

På morgonen är jag sämre än på kvällen har jag också märkt. Vaknar ofta ilsket röd och varm som att adrenalinet pumpar när man vaknar. Ngn som märkt det också?

• Anonym (...)

Puffar upp tråden lite. Tror nämligen att jag själv lider av rosacea så förjer era svar.

• Jsmhoshm

Ganska gammal tråd nu men jag använder Clinque redness soulution och är supernöjd med den. Undviker inte något annat. Dricker inte alkohol fast av andra skäl. Det är visserligen dyrt men ville ha en bra hudvård för rynkor och sånt också. Översta lagret på huden byts ut efter 3 månader och understa efter 1 år. Alltså kan man inte bedöma en serie förarens man använt den ett år men när huden väl är bra sen så ser man direkt att det är fel på krämen! Blir knallröda i fejset. Finns inga genvägar till en bra hud. Speciellt om du har akne, för det sitter ofta djupt. Har även testat apotekets anisktshudkräm och den fungerade bra men var för tunn på vintern. Det är Clinque också men nu lägger jag på Urthekram lotion där jag är extra torr och det fungerar. Lyssna inte på vad läkare och "experter" säger. Det är oftast bara BS.

Fungerat:

Såna intimtvål (i ansiktet ja)

CCS fot och handkräm ( en vit förpackning med mörkröda ränder)

Clinque redness soulution (supernöjd med den!!! Lite för torr på vintern med det går att stödsmörja)

Urtekram lotion (alla sorter)

Mary Kay mineral puder

Antibiotika ( ja det fungerar men är inte värt att käka år ut och år inte när man kan fixa på annat sätt.

Fungerar INTE:

Karbonatkräm

Tjocka krämer (täpper till för mycket)

Bioterm

Rituals

Nuxe (lavendel)

CCS fotkräm

Aloe Vera kräm

Mary Kay vanliga standard

Mary Kay botaniska ( hade den i två år men sedan bytte den recept och huden blev superdålig)

Zinkkräm

Var allt jag kom på nu :-P

• Jsmhoshm

Kom på en sak till. Man MÅSTE tvätta huden morgon och kväll. Numer gör jag det utan att tänka ens. Visst kan jag strunta i det någon helg då och då vilket är lugnt kul i när huden läkt men i början så kunde jag inte slarva alls. Är övertygad om att det är nyckeln

1 rätt produkter

2 Tvätt morgon och kväll.

3. Kämpa på!

• isolande

Jag hade acne som yngre och har provat allt som nämns i denna tråd. Det enda som hjälpte var Roaccutan. Då.

När jag sedan fick Rosacea i 30-årsåldern ville jag inte äta vare sig antibiotika eller Roaccutan igen eftersom biverkningarna är så jäkla jobbiga.

Fick då tips om Epi Duo, som är en antibiotikafri kräm som man får på recept. Den funkar jättebra. Numera får jag utbrott ibland bara och mörker då några dagar tills det försvinner. Däremellan kör jag demalogicas lila hudvårdsserie och Inglots makeup.

• Anonym (Rosa)

Hej

Jag är i samma situation, har inte rosacea men mycket eksem och främst i ansiktet. Har haft det sedan 10 års åldern men då främst i ansiktet på vintern.

Förra året exploderade det, nu har jag eksem hela tiden på stora delar av kroppen, oklar anledning. Vissa dagar vill jag inte gå ut men det måste jag. Jobbet är socialt och jag är ute och träffar mycket folk men helst vill jag bara gömma mig.

Har blivit deprimerad av att se ut såhär i ansiktet, drar mig för att hitta på saker så mina vänner frågar inte längre. Tänker ofta att det är synd om min pojkvän, känns som att jag har lurat honom genom att gå och få eksem. Det hade jag inte i den här utsträckningen när vi träffades. Nu är jag äcklig rödfnasig och sprider hudflagor var jag än går.

Inte så peppande inlägg kanske :)

Vården har allergitestat mig, skriver ut salvor och jag ska testa att sola på sjukhuset. Men den psykiska aspekten viftas bort. Det är det värsta med eksemen tycker jag

• Kattflickan
    Jsmhoshm skrev 2018-03-02 02:10:36 följande:

Kom på en sak till. Man MÅSTE tvätta huden morgon och kväll. Numer gör jag det utan att tänka ens. Visst kan jag strunta i det någon helg då och då vilket är lugnt kul i när huden läkt men i början så kunde jag inte slarva alls. Är övertygad om att det är nyckeln

1 rätt produkter

2 Tvätt morgon och kväll.

3. Kämpa på!

Jag upplever det tvärtom! Sen jag slutade tvätta ansiktet två gånger per dag, utan bara en gång så har Rosacean blivit bättre. Nu har jag gjort så i många år och får knappt några utbrott.
  • CrazyTown

Är det ingen som provat behandling med Ivermectin, typ Soolantra?

Mkt forskning har visat att problemen kan bero på att man har kvalster i huden som man reagerar på.

Svar på tråden Min hud med rosacea får mig knäckt