• Avenia

    Fyllning till marängtårta

    Jag har köpt hem marängbottnar och ska göra en tårta imorgon. Hade tänkt ha lemoncurd i men det är så sött. Såg i affären att den dessutom innehåller glukos-fruktossirap som är den värsta sortens sötning så jag köpte inget.

    Marängen är söt i sig så jag behöver tips på vad jag ska fylla tårtan med.

  • Svar på tråden Fyllning till marängtårta
  • Avenia
    mammaåten skrev 2017-04-12 12:38:00 följande:

    Något med hallon/blåbär, mousse?


    Jag är inte bra på att baka så jag behöver exakt beskrivning :)

    Men att blanda mosade bär med grädde kanske?
  • EpicNurse

    Gör egen lemoncurd då! Innehåller inget konstigt alls!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Klickerträna

    Chokladpudding/chokladmousse?

    Och hallon?

    Och grädde?

  • Carambolan

    Jag hade också gjort egen lemon curd. Det är superenkelt! Lakrits är en god smakkompis till citron och maräng, så ett förslag är att strössla tårtan med lakritsströssel eller till exempel krossad turkisk peppar - det bryter också av lite mot sötman.

  • Jfkfnxncn

    Jag hade kört på det simpla men goda; färska jodgubbar, vispad grädde och skivad banan. SÅÅÅåÅååå gott

  • Avenia
    EpicNurse skrev 2017-04-12 12:42:21 följande:

    Gör egen lemoncurd då! Innehåller inget konstigt alls!


    Bra idé!
  • gnipökåms

    grädde, frukt och bär. då blir det ungefär som pavlova och det är ju otroligt gott.

    Passionsfrukt till maräng brukar vara ganska populärt eftersom att det bryter det söta. 

  • gnipökåms
    gnipökåms skrev 2017-04-12 13:24:24 följande:

    grädde, frukt och bär. då blir det ungefär som pavlova och det är ju otroligt gott.

    Passionsfrukt till maräng brukar vara ganska populärt eftersom att det bryter det söta. 


    kan även lägga till att man kan göra någon variant av Scharzwaldtårta, det brukar dock vara hasselnötter inblandat i marängbotten men det funkar nog ändå.
  • mammaåten
    Avenia skrev 2017-04-12 12:40:52 följande:

    Jag är inte bra på att baka så jag behöver exakt beskrivning :)

    Men att blanda mosade bär med grädde kanske?


    Jag brukar kunna vispa upp grädde och sedan blanda i hela (färska) bär i grädden bara. Inget socker!

    Och sedan strör jag även färska bär på grädden när man lagt på den på tårtan :)
  • Bougainvillea

    Passionsfrukt och maräng brukar alltid gå hem. Du kan använda frukten färsk eller göra en puré (finns nog t.o.m färdig sådan) och toppa med grädde samt kiwi och/eller hallon. Annars kan du även alltid göra en ganache på mörk choklad och toppa med hallongrädde

  • Avenia

    Det finns billig passionsfrukt i affären så det blir något med det. Plus hallon tror jag.

  • Avenia
    mammaåten skrev 2017-04-12 13:27:39 följande:

    Jag brukar kunna vispa upp grädde och sedan blanda i hela (färska) bär i grädden bara. Inget socker!

    Och sedan strör jag även färska bär på grädden när man lagt på den på tårtan :)


    Jag ska göra ungefär så. Men blanda frysta tinade hallon i grädden och färska bär och passionsfrukt uppepå.
Svar på tråden Fyllning till marängtårta