• Anonym (Ts)

Nybörjare på lamm, hjälp??

Har aldrig lagat lamm eller ätit lamm förut.

Fick tag på en billig stek och vill göra lammgryta som ska puttra lääänge.

Hur som helst. Kan jag köra 1 kg kött med typ 2 burkar krossade tomater, lök, morötter och buljong? Ev rosmarin i? Vitlök? Lite vin?

Vad mer behövs? Ska frysa ner grytan sen.

Vore tacksam för tips och hjälp.

• Svar på tråden Nybörjare på lamm, hjälp??
  • Snuttis2

Brukar göra två varianter på lamm!

Det ena är en marockansk inspirerad gryta med kanelstänger, plommon, körsbärstomater, morot mm den brukar bli grymt uppskattad av gästerna. Är nog från någon buffé tidning och serveras med couscous !

Det andra gör jag o maken med hjälp av vår lergryta. Salt o peppar och sedan en stund i ugnen, brukar googla rek innetemperatur ! Serverads med hemmagjort vitlök-persiljesmör o potatismos och haricorts verts!!

• Anonym (Läämmiter)

Jag hade helstekt den under folie i ugnen, späckad med lite vitlöksklyftor och örter, lite vätska och vin i formen. Skiva när den är kall och frys in med skyn

• Anonym (Ts)
    Snuttis2 skrev 2017-04-12 19:09:12 följande:

Brukar göra två varianter på lamm!

Det ena är en marockansk inspirerad gryta med kanelstänger, plommon, körsbärstomater, morot mm den brukar bli grymt uppskattad av gästerna. Är nog från någon buffé tidning och serveras med couscous !

Det andra gör jag o maken med hjälp av vår lergryta. Salt o peppar och sedan en stund i ugnen, brukar googla rek innetemperatur ! Serverads med hemmagjort vitlök-persiljesmör o potatismos och haricorts verts!!

Låter himla gott :) tack

Ska man lägga lammet i mjölk först?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Läämmiter) skrev 2017-04-12 19:11:28 följande:

Jag hade helstekt den under folie i ugnen, späckad med lite vitlöksklyftor och örter, lite vätska och vin i formen. Skiva när den är kall och frys in med skyn

Tack! Det är lammstek jag har hemma men tänkte att det kanske blir segt?

Lite sugen på gryta också men ditt recept lät ju enkelt och gott
  • AniieeHär
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-12 19:32:29 följande:

Stek är ju till för att stekas hel. Hörs på namet =) Segt blir det bara om du hanterar den fel. Låg värme och länge i ugnen, och en köttermometer så blir det bra.

Jag är uppväxt på lamm, vi åt lamm minst en gång i veckan när jag var bar/tonåren. så ett gäng favoriter:

Lammstek med jordärtskocksgratäng
    Lamm med kryddkål
    Sprängd stek
    Lamm i rödvin (gryta)
    Mammor är ju hjältar som jobbar i det tysta
  • Anonym (Ts)
    AniieeHär skrev 2017-04-12 19:44:34 följande:

Stek är ju till för att stekas hel. Hörs på namet =) Segt blir det bara om du hanterar den fel. Låg värme och länge i ugnen, och en köttermometer så blir det bra.

Jag är uppväxt på lamm, vi åt lamm minst en gång i veckan när jag var bar/tonåren. så ett gäng favoriter:

Lammstek med jordärtskocksgratäng

Lamm med kryddkål

Sprängd stek

Lamm i rödvin (gryta)

Jo jag vet men har nog bara ätit stek som blivit illa behandlad i mitt liv för tycker aldrig det blir gott :) även när andra på middagar ojar sig om vilken god stek så tycker jag inte det är så gott... hehe :p

Gryta gillar jag dock när bitarna blir sådär lite trådiga du vet? :) haha äsch vad svamlar

Tack för tipsen! Jordärtskocksgratäng lät himla gott som tillbehör :)

Råkar du ha något recept på lammgryta tro?
  • Anonym (Lammet Len)

Lammstek är ju stek. Inte grytkött. Den ska göras hel i ugnen med ugnstermometer. Späcka m vitlök. Gnid m vitlök. Och kanske lite rosmarin.

• Meriall
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-12 19:50:05 följande:

Jo jag vet men har nog bara ätit stek som blivit illa behandlad i mitt liv för tycker aldrig det blir gott :) även när andra på middagar ojar sig om vilken god stek så tycker jag inte det är så gott... hehe :p

Gryta gillar jag dock när bitarna blir sådär lite trådiga du vet? :) haha äsch vad svamlar

Tack för tipsen! Jordärtskocksgratäng lät himla gott som tillbehör :)

Råkar du ha något recept på lammgryta tro?

Jag är som du och gillar inte kött som inte är perfekt. Måste vara supermört för min del. Lamm verkar vara lättare att få bra än nötkött tycker jag men eftersom jag är så kräsen brukar jag nästan alltid göra långkok för säkerhets skull.
  • Anonym (Ts)
    Meriall skrev 2017-04-12 19:59:09 följande:

Jag är som du och gillar inte kött som inte är perfekt. Måste vara supermört för min del. Lamm verkar vara lättare att få bra än nötkött tycker jag men eftersom jag är så kräsen brukar jag nästan alltid göra långkok för säkerhets skull.

Haha skönt att höra att man inte är stollig :)

Har du något recept? Steken väger 1 kg, hur länge bör den stå inne?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lammet Len) skrev 2017-04-12 19:58:05 följande:

Lammstek är ju stek. Inte grytkött. Den ska göras hel i ugnen med ugnstermometer. Späcka m vitlök. Gnid m vitlök. Och kanske lite rosmarin.

Äsch det är väl ingen direkt regel.
  • kvarnfot
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-12 19:32:29 följande:

Det blir absolut INTE segt! Det blir fantastiskt gott och saftigt, bara du tar ut den vid rätt temperatur. Jag brukar köra den på låg värme (125 grader) till den är upp i 58 grader, sedan låta den vila i ca 15 minuter innan jag skivar upp den. Brukar steka den på alla sidor lite fort innan den går in i ugnen. Vi föredrar att man späckar den med vitlök, men det går ju att göra efter smak.
  • Anonym (Ts)
    kvarnfot skrev 2017-04-13 13:06:40 följande:

Det blir absolut INTE segt! Det blir fantastiskt gott och saftigt, bara du tar ut den vid rätt temperatur. Jag brukar köra den på låg värme (125 grader) till den är upp i 58 grader, sedan låta den vila i ca 15 minuter innan jag skivar upp den. Brukar steka den på alla sidor lite fort innan den går in i ugnen. Vi föredrar att man späckar den med vitlök, men det går ju att göra efter smak.

Okej. Kan inte laga stek dock så ska göra gryta på den.
  • kvarnfot
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-13 13:11:32 följande:
    Okej. Kan inte laga stek dock så ska göra gryta på den.
    Om du gör som jag beskrev kommer du få en fantastisk god middag! Potatis, sås och gele brukar vara gott till!
  • Anonym (Ts)
    kvarnfot skrev 2017-04-13 13:16:44 följande:

Om du gör som jag beskrev kommer du få en fantastisk god middag! Potatis, sås och gele brukar vara gott till!

:p åh jag är så dålig på att laga mat... du anar inte. Har ingen temp heller.

Anser du att stek är godare än gryta? Just när det gäller lamm alltså. Tänker att en gryta som får puttra länge blir godare?

Blir lite sugen på att göra en stek nu ändå. Hur smakar lammstek när det är gjort som en stek? Hur är konsistensen? Som rostbiff typ?
  • kvarnfot
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-13 13:26:57 följande:
    :p åh jag är så dålig på att laga mat... du anar inte. Har ingen temp heller.

Anser du att stek är godare än gryta? Just när det gäller lamm alltså. Tänker att en gryta som får puttra länge blir godare?

Blir lite sugen på att göra en stek nu ändå. Hur smakar lammstek när det är gjort som en stek? Hur är konsistensen? Som rostbiff typ?
    En stektermometer kostar max 99kr på typ Clas Olsson.
    Det är 2 olika rätter att göra gryta och stek. Lammsteken skall se ut ungefär som rostbiffen, men den är mycket mörare! Jag kommer själv att göra det till familjen på lördag.
    Det är inte alls svårt att göra! Det som är lite pilligt är att snitta små hål och sticka in vitlöks-skivor (skala vitlök och dela i grova skivor).
  • Anonym (Lammet Len)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-12 20:17:44 följande:

Äsch det är väl ingen direkt regel.

Nej det är väl ingen regel men det borde det kanske vara. Se det som ett tillfälle att träna på att laga lammstek. Du behöver ha en termometer. Gärna långsam lagning på svag värme. Jag kan inte garantera att det blir gott. 90% handlar om råvaran och 10 % om att du gnider in den i vitlök o kryddar osv.
  • Anonym (Lammet Len)

När det gäller lamm är stek godare än gryta. När det gäller nöt tycker jag gryta är godare än stek. Fråga grannen om de har ugnstermometer att låna.

• Anonym (Ts)

Gjorde en gryta och själva grytan blev förstås god men det är ju en himla speciell smak på lamm.... gillar inte den smaken alls. Så det var tur att jag gjorde gryta, hade inte kunnat äta köttet om det var en stek.

• kvarnfot
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-13 18:35:46 följande:

Gjorde en gryta och själva grytan blev förstås god men det är ju en himla speciell smak på lamm.... gillar inte den smaken alls. Så det var tur att jag gjorde gryta, hade inte kunnat äta köttet om det var en stek.

Ja det är en lite fet speciell smak på lamm. Gjorde själv en lammstek i helgen som blev riktigt bra, men vi gillar lamm i vår familj.
Svar på tråden Nybörjare på lamm, hjälp??