Varva amning och ersättning
Jag vill bara ge dig en stor kram och säga fy fan att de får dig att känna dig dålig. Att all mjölk sinar om man ger ersättning är heller inte sant. Jag har två barn som var stora bebisar. Räckte inte med amningen i början då båda förlorade mycket vikt (mer än 10%). BVC rådde mig att ge några måltider ersättning. Första barnet började jag delamma efter två veckor och sen gav jag amning /ersättning ca 40/60 i sju månader (ibland mer av det ena eller andra), sen ammade jag morgon och kväll i tre månader så hon fick bröstmjölkens nyttigheter också i totalt tio månader.
Andra barnet är nu sju månader. Har delammat från start men de första veckorna fick han bara typ två ersättningar om dagen som stödmatning. Tror det kommer bli något liknande med tidsperioden för denna bebis.
Du är inte en dålig mamma om du väljer att inte helamma! Amningen är en sak, mat. Det finns så mycket annat som är viktigt när man är mamma.
Delamning är för övrigt inte så ovanligt som det låter på BVC. Ca 20% delammar när bebisen är två månader enligt statistik från Socialstyrelsen. Ganska många mammor alltså.