• moaguuun

Vad få göra i hyresrätt?

Jag blev lite besviken för ville ha skenor i taket (för gardiner) i min lägenhet jag ska flytta till snart, men hörde av en att man inte får sätt upp det? Tänkte ha en klädhängare i taket också, av den blir det två hål i taket. Då får man kanske inte sätta upp den heller? köpte även handdukshållare men de kanske man inte heller får sätta upp då? Det blir ju hål i väggen av dem...

Det känns ju spontant som hål av tavlor stör mer än hål i taket i alla fall, och det har ju folk? Eller?

• Svar på tråden Vad få göra i hyresrätt?
  • AniieeHär

Du får sätta upp det. Det enda är att du måste återställa när du flyttar, eller betala hyresvärden att återställa.

Mammor är ju hjältar som jobbar i det tysta
  • mammaåten

Du får säkert göra det, bara du återställer det tills du flyttar ut ur lägenheten sen :)

• moaguuun

Men det går ju inte att återställa om man gör hål i taket...? 

• AniieeHär
    moaguuun skrev 2017-04-12 20:32:19 följande:

Men det går ju inte att återställa om man gör hål i taket...? 

Klart det går. Spackla igen hålet och ev måla om taket, om spaklet har väldigt annan färg. Precis som på väggen (som du också ska återställa om du spikar upp tavlor eller krokar eller något).
    Mammor är ju hjältar som jobbar i det tysta
  • Dukanintevinnaövermig2

Klart du ska sätta upp gardiner. Men det där med klädhängare i taket, har du verkligen tänkt igenom det?

Titta gärna på min sidfot för hela storyn!
  • moaguuun

Jag antar att skenor lämnar mer spår efter sig då alla ju har gardinstänger, men personen jag pratade med sa att man inte fick sätta upp skenor. eller om det handlar om att det är i taket.

Genomtänkt och genomtänkt, jag såg bara en bild: och tyckte det såg snyggt ut. Vadådå?

• nnnnnnnn

Om du ska flytta snart så är det väl inte lönt att hålla på och fixa en massa som ger jobb när du ska flytta?

Annars är det så att du måste återställa dvs spackla, slipa om du får spacklet ojämnt, måla i och om det blir färgskillnad måste du måla om hela taket och göra det hantverksmässigt vilket kan vara svårt om du inte är målare. Ska du måla om hela taket så får du inte spilla på väggar och golv, vilket är svårt om du ska spraymåla eller använda roller (pensel brukar inte räknas som hantverksmässigt). Då måste du köpa plast och plasta i väggar och golv innan du målar.
    Du bör även ha en plan för lister, är det lister som har samma färg som taket kanske du måste måla om dem med? Eller är det OK med färgskillnad?

Så är det värt allt jobb?
    Bara du kan avgöra!

Och i hyreslägenhet så ska hyresvärden se till att det finns möjlighet att sätta upp gardiner meed vanliga gardinstänger, det ska alltså finnas fästen på väggarna så att du enkelt kan haka i gardinstänger eller hållare till gardinstänger. Så det ska finnas ett lätt sätt för dej att sätta upp gardiner.

• Vhyvhy

Det bästa sättet att få veta är att fråga hyresvärden. Jag har bott på ca 20 ställen och fått borra överallt (utom i kakelplattor).

Vad gäller klädstången ser det väldigt vingligt ut. Så fort du ska hänga upp något kommer du att behöva hålla i stången eftersom den gungar omkring och vill man dra ett plagg åt sidan måste man också hålla i alltihop, annars gungar man bara fart på alltihopa. Men det såg snyggt ut, det håller jag med om.

• Dukanintevinnaövermig2

De där kläderna kommer bli så dammiga på stången. Bäst använda garderob eller köpa ett klädskåp.

Titta gärna på min PROFIL för kortfattat vittnesmål!
  • Annelie 76

Rättsligt får du göra nästan vad du vill i en lägenhet så länge du inte ändrar planlösningen samt att det antingen är professionellt gjort eller att du kan återställa till ursprungligt skick när du flyttar. Sen finns det vissa husägare som hittar på egna regler som kan ge dig problem vid flytt men gå med i hyresgästföreningen och hör med dem. De är experter.

• gruvan

Säger som flera andra, du får göra det mesta så länge du kan återställa det sen. Jag har haft skenor i taket i en hyresrätt, inga problem! Men ring hyresvärden så vet du. Däremot kan det vara kinkigare med att göra hål i badrum pga risken för fuktskador. Min värd låter oss inte borra i badrummet så vi köpte handdukskrokar som man fäster med dubbelhäftande tejp. De sitter jättebra!

• moaguuun

Ja okej tack för svar.

Det är någon litet bord som är fastskruvat i väggen i badrummet, får man ta bort det tro? skulle vilja sätta dit en större hylla istället.

• Tjofaderittan hambo

Som flera har skrivit: Du får göra ganska mycket. Jag har tex vid tillfälle tagit bort det befintliga badkaret och satt in ett eget istället. Det som satt var så kort och det såg superdumt ut med närmare 30 cm till nästa vägg. Det enda var att jag var tvungen att spara det gamla badkaret och sätta tillbaka det när vi flyttade så det tog ju en del förrådsyta. Vi löste det dock genom att glädja värden och säga att vi inte ville ha något badkar så de hämtade det glatt och sen satte vi in vårt eget.

Du får byta ut hatthyllor och annat med, men du måste spara de gamla sakerna och återställa när du flyttar.

• Houdini
    moaguuun skrev 2017-04-17 12:29:29 följande:

Ja okej tack för svar.

Det är någon litet bord som är fastskruvat i väggen i badrummet, får man ta bort det tro? skulle vilja sätta dit en större hylla istället.

Skulle inte röra det som är fastsatt i badrum.

Det är ju speciella regler med väggar och sånt där.

Inte heller sätta upp något eget.

Inte kul om man förstör fuktskyddet och det tesulterar i fuktskador. Det kan bli jäkligt dyrt.

Det du kan göra är att fråga huresvärden om vaktmästaren kan komma och fixa det du vill ha gjort i badrummet.
  • Tjofaderittan hambo
    Houdini skrev 2017-04-27 08:07:21 följande:
    Skulle inte röra det som är fastsatt i badrum.

Det är ju speciella regler med väggar och sånt där.

Inte heller sätta upp något eget.

Inte kul om man förstör fuktskyddet och det tesulterar i fuktskador. Det kan bli jäkligt dyrt.

Det du kan göra är att fråga huresvärden om vaktmästaren kan komma och fixa det du vill ha gjort i badrummet.
    En viktig poäng!
Svar på tråden Vad få göra i hyresrätt?