• finee

Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨

Hej!

Vi är i liknande situation. Oförklarligt barnlösa. Får jättefina blastocyster. Två äggplock har hittills lett till sju återföringsdugliga blastocyster. Ingen fäster. En gång tidigt missfall där jag började blöda 18 dagar efter äggplock, och två gånger har jag fått svaaga streck men mens på bim. Känns helt hopplöst. Läkarna säger att det handlar om upprepning. Jag vet inte. Har dock en bekant som nyligen lyckats på sin 13:e(!) insättning. Vet även två här på FL som lyckats på åttonde insättningen, och en annan oförklarligt barnlös som lyckades spontant efter nio återföringar. Så visst kan det gå.

Intressant med spermiedonation. Jag har tänkt alltid att det är mig det är fel på, eller alltså min kropp som uppenbarligen inte kan låta embryona fästa.

Ts - vad ingick i din immunologiska utredning?

• finee
    Lofers skrev 2017-04-30 16:38:54 följande:

Hej, 

Tack för ditt svar. Ja det låter som en liknande situation som vi. Många återföringar med fina blastocyster, men tyvärr utan resultat. 

Tack för du delade med dig av historierna från de som lyckats. Skönt att veta att det kan gå även efter många försök!

Känner igen mig i er situation. Läkarna har säkert en poäng i att det är upprepning som gäller. Efter sju misslyckade återföringar kände vi dock att vi behövde diskutera igenom situationen ordentligt med dem. De hade inga svar på varför det inte lyckats, men de föreslog att göra en immunologisk utredning. Fick lämna blodprov, vet inte exakt vilka test de gjorde men de kollade efter olika immunologiska faktorer som skulle kunna påverka embryots möjlighet att fästa i livmodern. Nu visade ju inte den utredningen något, men jag ska ändå testa att ta trombyl vid nästa återföring, mest för att prova något nytt.

Efter flera misslyckanden kändes det skönt att diskutera igenom läget med läkaren tyckte vi. Det känns också skönt att känna att man gör något lite annorlunda än att bara upprepa samma sak.

Håller tummarna för att det går bra för oss båda. 

Läkarna säger att det handlar om upprepning för oss också. En stund till kommer jag nog försöka lita på det. Rätt vad det är så kanske det går. Förhoppningsvis. Hoppas att det blir så för oss båda.
  • finee
    Lofers skrev 2017-06-27 21:03:11 följande:

Hej igen!

Jag har nu fått resultat på mensblodtest från kliniken i Aten. Det visade att jag har ureaplasma. Har fått en plan på antibiotikabehandling på 25 dagar från kliniken i Aten. Det låter väldigt länge tycker jag, men kanske behövs för att bli av med bakterien? Tog du antibiotikabehandlingen som den grekiska kliniken rekommenderade, eller fick du behandling via en svensk läkare?

Tack!

Hej!

Vad bra att de hittade något som faktiskt går att behandla. Jag ska också göra mensblodstest. Skulle gjort det förra cykeln, men mensen kom tyvärr när jag var utomlands (Asien) så blev svårt att arrangera med provet. Borde få nästa mens om en vecka. Hur lång tid tog det från dagen du skickade provet tills du fick svar? Är orolig att de ska hinna semesterstänga innan jag fått iväg provet eller fått svar. Hoppas det funkar för dig nu att bli gravid!!!
  • finee
    Ingrediensen skrev 2017-06-27 22:47:21 följande:

Hej!

Spännande (om man får säga så) , jag tyckte iaf att det var skönt att de hittat nåt som dessutom var relativt enkelt och billigt att åtgärda. När jag fick beskedet var jag precis på väg att göra en återföring (i Sverige) jag hade redan fått skrapning inför det. Läkaren var bra och tyckte vi skulle avbryta efter att jag fått beskedet från Serum, mest för som hon sa "nu har du vänt på den stenen". Hon skrev även ut antibiotikan enligt Serums ordination. Både jag och min man tog så länge som de rekommenderade.

Sen tror jag det är bra att köra återföring så fort som möjligt efteråt.

Stort lycka till!!!

Vad bra att di läkare i Sverige skrev ut! Får man fråga vilken klinik i Sverige du gick på? Tänkte också göra mensblodstest! Hoppas de hittar något behandlingsbart.
  • finee
    Ingrediensen skrev 2017-07-30 22:53:10 följande:

Det var på Cura Öresund! Lycka till!

Ok. Tack för infon. Jag har precis fått mina provsvar. Var positiv på hidden chlamydia plus bacterial load (typ bakteriell vaginos?) så fick ett grekiskt recept på antibiotika mailat som jag ska försöka få utskrivet nu. Hoppas att det går bra!! Tänker att jag kanske ska göra en hysteroskopi också. Vi får se vad serum-kliniken säger när de öppnar igen om en månad.
  • finee
    Lofers skrev 2017-06-27 23:25:00 följande:

Tack! Ja, håller med om att det känns väldigt bra att hitta något efter så många misslyckade försök. Din historia ger hopp.

Bra tänkt att försöka göra återföring snabbt efteråt. Har förstått att det är risk att ureaplasman kommer tillbaka. 

Skönt att ni hade en förstående läkare. Det har vi också, så känns bra. Låter klokt att äta hela kuren enl rekommendation. 

Tack så mycket!

Hej Lofers! Lite nyfiken hur det går för dig? Vill du dela med dig var ni står i processen nu? Är också påväg till Aten, antagligen. Åtminstonde för en hysteroskopi. Rekommenderades du en sån?
  • finee
    Lofers skrev 2017-08-23 21:04:51 följande:

Hej! Ursäkta sent svar, har tagit lite paus härifrån... Tar nu antibiotikakuren från Serum i Aten. Planen är att fortsätta med frysåterföringar under hösten. Men först ska jag göra ett ERA-test (www.igenomix.com/tests/endometrial-receptivity-test-era/). Osäker på om det kommer visa något, men vår läkare tyckte det kunde vara värt att testa. Har du funderat på det?

Har också funderat på hysteroskopi. Ska fråga vår läkare om det. 

Hur går det för er? Har du tagit antibiotikakuren? Hoppas allt går bra. :)

Vad bra att du tar antibiotikan, jag gör samma sak. Vad jag förstår så är det svårt att bli av med infektionen trots antibiotika. Ska du testa om dig efter avslutad kur? Är det någon idé? Har inte funderat på ERA-test. Hur motiverade läkaren att du skulle göra det? Har du fått plus någon gång (men missfall) på dina insättningar? Jag ska åka till Serum och göra en hysteroskopi i mitten av september. Som jag har uppfattat ska hysteroskopierna vara bättre där än i Sverige (för oss med fertilitetsproblem). Jag ska också göra en (ordentlig) immunologisk utredning där då jag ändå är på plats i Aten. Så jag kommer att köra nästa FET efter hysteroskopi och med immunbehandling. Hoppas ju så mycket att det ska funka, men har fortfarande svårt att känna hopp. Men klarar inte av att sätta in några fler fina embryon utan att göra något ytterligare. Hoppas att allt går bra för dig också!
  • finee
    Lofers skrev 2017-08-24 22:01:34 följande:

Jag har fått plus efter en insättning, men det övergick till minus och mens efter bara några dagar. Alla andra återföringar har varit negativa. Det var jag som frågade om ERA-test, och vår läkare tyckte det kunde vara ett logiskt nästa steg efter så många misslyckanden. 

Jag har inte tänkt testa mig efter avslutad antibiotikabehandling. Har du? Det kanske kommer kännas aktuellt om vi gör ytterligare några återföringar utan resultat, men har inte tänkt att testa igen direkt efter behandlingen. 

Förstår din känsla att inte vilja sätta tillbaka embryon i onödan, om det finns något mer man kan göra. Jag har också hört att de ska vara duktiga på hysteroskopi i Aten. Penny på Serum nämnde det när vi var där. Får jag fråga om du har gjort någon undersökning där de rekommenderade hysteroskopi, eller hur kom du fram till det som nästa steg?

Tappar också hoppet ofta samtidigt som man ju hoppas jättemycket. Är verkligen jobbigt att gå igenom detta och leva med ovissheten hela tiden. Håller tummarna för att det går bra för oss båda snart!

Jobbigt med plus som blir till minus. Har hänt mig också flera gånger Har inte tänkt på ERA-test, hade fått för mig att det bara görs om man aldrig fått något embryo att ens börja fästa. Men jag har antagligen fel ang det. Borde kanske göra ett sånt test ändå. Var ska du göra det någonstans?

Nej, jag tror inte jag ska testa om mig. Men känns nästan onödigt att äta antibiotika om infektionen ändå inte går bort. På ett sätt är jag ju ändå lite nyfiken på att testa om det försvunnit. Men jag pallar nog inte att äta massa antibiotika igen..

Ja, jag har också hört att Serum är duktiga på hysteroskopi. De gör även det som kallas för implantation cuts för att öka chanserna. Därav tänker jag göra den där och inte hemma. Det var Serum som rekommenderade en hysteroskopi eftersom jag har många minus i bagaget, lite spottings innan mens samt konstaterad infektion på mensblodstestet. Även Dr D rekommenderade en hysteroskopi när jag pratade med honom, eftersom jag haft så många kemiska graviditeter. Hoppas ju innerligt att det här är det som får det att funka.. Men svårt att uppbåda hopp, som sagt. Har du funderat på ytterligare immunutredning i Aten?

Håller tummarna för oss!
  • finee

Lofers - Såg nu att du ju skrivit tidigare att du gjort immunutredning på Serum! Fick ni något behandlingsprotokoll efter det baserat på resultaten?

• finee
    Lofers skrev 2017-08-31 09:28:27 följande:

Ja, vi fick ett förslag på behandlingsprotokoll som ska tas 15 dagar innan en IVF-cykel och som innehåller Prednizolone, Folsyra, Baby Aspirin, Melatonine, Serrapeptase, Celebrex. Gick dock igenom det med vår svenska läkare som var skeptisk och avrådde från det. Därför kände vi inte att vi ville gå vidare med det utan hoppas att antibiotikakuren ev kan ha en effekt och gör ERA för att se om det kan ge några ytterligare svar. 

Okej, jag förstår. Hoppas det är tillräckligt med antibiotikan och ERA-testet
Svar på tråden Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨