• lessman

    Så skönt att vara nykterist

    Så skönt det är att vara totalnykterist, jag dricker inte ens lättöl till maten. Men en del verkar ha problem med att jag inte dricker alkohol alls, jag mår så mycket bättre utan alkohol. Men det är isåfall inte mitt problem med att andra har problem med att jag avskyr alkohol, den verkar vara helig i Sverige.
    Jag drack en hel del öl på 90talet, men roligt var det aldrig. så de flesta har väl redan börjat sitt påsksupande, det är bara fånigt, att det ska supas så fort det är storhelge r i Sverige. jag tycker bara inte om alkohol.

  • Svar på tråden Så skönt att vara nykterist
  • Meriall

    Tråkigt att ha problem med att folk väljer att inte dricka eller dricka. Så länge de uppför sig okej är det väl bäst om alla gör som de vill.

  • zoolook1

    Människors drickande går ibland ut över andra. Rent krasst så skulle vi halvera förekomsten av misshandel, otrohet och freak accidents om vi gav fan i spriten och drogerna.
    Ja, det är gott och skönt att ta ett glas men det borde gå att vara utan. Ett ganska deprimerande faktum är att helgfylla är någon sorts obligatorisk del av uppväxten i det här landet.

  • lessman

    tyvärr är det så zook, o det är det jag är emot.om det enda man har att se fram emot är sitt helgsupande, vilket tråkigt och värdelöst liv det då måste vara, o sedan att det förväntas att man ska supa till bara för att det är helg, det är bara sorgligt. många verkar tro att man måste göra som alla andra...det måste man inte. ´jag är hellre ensam än att jag har en massa suparkompisar, fy fan för såna.

  • DrPants

    Hur vore det om du skötte ditt eget och inte dömde andra för hur väljer att leva sina liv. Då kommer vi nog lättare överens.

  • Dementoria
    DrPants skrev 2017-04-13 15:19:08 följande:

    Hur vore det om du skötte ditt eget och inte dömde andra för hur väljer att leva sina liv. Då kommer vi nog lättare överens.


    Problemet med det resonemanget är att någon som inte dricker sällan stör någon medan de som dricker sig packade blir högljudda, vissa blir våldsamma och ytterligare några ger sig på folk. Det är ju så som zoolook1 skriver ovan att alkohol ofta är inblandat när det förekommer våld och bråk.

    Om folk bara kunde dricka med måtta slapp vi diskussionen helt.
  • lessman

    jag dömer inte de som dricker,men även du verkar ha problem me d att ja g inte dricker alls. gör som ni vill, men klaga inte sen när det spårat ut, o ni blir dömda för misshandel, otrohet o fan o hans moster, ni väljer sjjälva o jag skiter i hur ni väljer.

  • Dementoria
    lessman skrev 2017-04-13 15:56:27 följande:

    jag dömer inte de som dricker,men även du verkar ha problem me d att ja g inte dricker alls. gör som ni vill, men klaga inte sen när det spårat ut, o ni blir dömda för misshandel, otrohet o fan o hans moster, ni väljer sjjälva o jag skiter i hur ni väljer.


    Fast inte skiter du i det. Inte om det är du som drabbas av det.
  • lessman

    alkoholismen är ingen sjukdum, du valde själv att börja dricka en gång i tiden. psykiskt sjuk ahar inte valt att bli psykiskt sjuka,.

  • Meriall
    zoolook1 skrev 2017-04-13 14:47:03 följande:

    Människors drickande går ibland ut över andra. Rent krasst så skulle vi halvera förekomsten av misshandel, otrohet och freak accidents om vi gav fan i spriten och drogerna.

    Ja, det är gott och skönt att ta ett glas men det borde gå att vara utan. Ett ganska deprimerande faktum är att helgfylla är någon sorts obligatorisk del av uppväxten i det här landet.


    Ja klarar man inte att dricka utan att det går ut över andra bör man inte göra det men annars ser jag inga problem med det.

    Tycker inte heller det verkar vanligt alls att bli full varje helg. Möjligen vissa festar-studenter men inte annars. De flesta över 25-30 är ju barnfamiljer liksom.
  • MadHatter

    Ja det är konstigt att folk inte kan låta bli att kommentera vare sig det gäller att inte dricka alkohol är lika med att vara tråkig noraltant eller att dricka alkohol är lika med alkolist.

    Jag har verkligen inga problem med nykterister.

    Själv kommer jag gissningsvis dricka ert glas öl till påskbordet på lördag och ett glas must pch vare sig vara otrogen, slåss eller spåra ur på något som helst plan. Om man gör sådana saker när man dricker och skyller på alkoholen håller jag med om att man bör låta bli den.

Svar på tråden Så skönt att vara nykterist