• mrsanderson91

Antidepressiva & graviditet

Hejsan!

Vet inte riktigt om jag lägger det här i rätt forum, men hoppas på svar ändå! Finns det några som ätit antidepressiv medicin under sin graviditet? Hur har det gått?

Här går vi i tankarna om ett syskon men min rädsla för att insjukna i djup depression som vid min första graviditet är överhängande. Fick 2010 sluta tvärt med Sertralin då jag blev gravid. I nio månader satt jag inomhus med ångest och panikattacker. Funderar mest på om det finns fler som varit/är i liknande situation?

• Svar på tråden Antidepressiva & graviditet
  • Anonym (J)

Jag har tagit sertralin förra graviditeten, och även denna.

Gjorde försök att sluta båda gångerna, men hamnade i depression igen.

Det var inga problem med mitt barn alls, han är 7 år nu.

• lidköpings pappan

Hej!

Tror som du, att många som går på, antidepressiva mediciner samt ångestdämpande läkemedel, har såna frågor.

Så tack anonym ( J ) för att du vill dela med dig av din etfarenhet.

Skrev själv en tråd om att

" psykisk ohälsa är en sjukdom"

Handlar om min 16- åriga, och hennes resa att bli frisk

Och pressis som du mrsanderson91

Undrade jag om det var rätt forum.

Fick en fin kommentar av en person.

Men vill ändå nå ut till fler, så jag gjord en blogg

Här på familjeliv.

Glad påsk Mvh / lidköpings pappan.

• mrsanderson91

Tack för du delar med dig, vad åt du för dos? 

Jag håller på och sänker från 100 till 75 mg nu. Man ska väl kanske inte lyssna på allt som andra säger men det är visst många som tycker 75 mg är mycket. Jag som innan ätit 200 mg tycker det är en liten dos.

Jag hoppas dock att kroppen samarbetar nu, så det kanske kan bli ett försök till syskon runt juli. 

• mrsanderson91

Hej Lidköpingspappan!

Vad tråkigt att din tonåring inte mår bra. Det är mycket som man funderar på kring medicinering osv. Hoppas allt löser sig & glad påsk!

• Anonym (Roosa)

Jag har ätit sertralin 50 mg två graviditeter. Första barnet var lite trött, sov sex timmar åt gången och hade lite lågt blodsocker så hon behövde lite ersättning. Med andra märktes ingenting ????

• Anonym (A)

Jag tror att man blir, sjuk av mediciner.

• Anonym (A)

Var hittar man bloggen?

• lidköpings pappan

Är ny här, men gå till blogg och sök på slumpmässiga bloggar , la även ut en tråd i kategori familjeliv.

Hoppas du hittar den :)

• thweni

Åt citalopram under min förra graviditet. Skulle fått äta sertralin men den gav mig enorm klåda. Citalopram gav mig också klåda men inte lika mycket. Det är helt säkert att använda dem under graviditet.

Mot mitten av förra graviditeten fick jag även Mirtazapin insatt, då citalopram inte var tillräckligt. Den är också säker att använda.

Denna graviditet tar jag inga antidepp alls. Jag slutade med dem i höstas, trots djup depression. Tyckte inte de gjorde varken till eller från. Började med extra vitaminer och mineraler istället. Tar nu d-vitamin (hög dos), omega-3, b-vitaminkomplex (b6, b9, b12), selen och magnesium. Hjälper mig mycket bättre än antidepp faktiskt.

• Anonym (A)

Tack ska leta.. vem säger att den är säker?

• Anonym (J)
    mrsanderson91 skrev 2017-04-14 08:48:04 följande:

Tack för du delar med dig, vad åt du för dos? 

Jag håller på och sänker från 100 till 75 mg nu. Man ska väl kanske inte lyssna på allt som andra säger men det är visst många som tycker 75 mg är mycket. Jag som innan ätit 200 mg tycker det är en liten dos.

Jag hoppas dock att kroppen samarbetar nu, så det kanske kan bli ett försök till syskon runt juli. 

Jag åt 50 mg första graviditeten och 75 mg nu denna graviditet.

Nä 75 mg är ingen hög dos! De som påstår det är ju okunniga.

50 mg är lägsta dosen enligt min läkare, men är ju väldigt vanligt att ta 100 mg och uppåt
  • Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2017-04-14 09:34:38 följande:

Jag tror att man blir, sjuk av mediciner.

Du tror det ja! Var väl väldigt väntat att du skulle dyka upp här.

Kan du sluta gå in i varenda tråd om psykisk ohälsa och TRO saker!

Man ÄR sjuk när man har depression, och då kan det hjälpa mycket med rätt medicin!

Beklagar att det inte hjälpte dig, men du kan inte gå runt och missionära att det inte hjälper andra!
  • Anonym (J)
    lidköpings pappan skrev 2017-04-14 01:13:45 följande:

Hej!

Tror som du, att många som går på, antidepressiva mediciner samt ångestdämpande läkemedel, har såna frågor.

Så tack anonym ( J ) för att du vill dela med dig av din etfarenhet.

Skrev själv en tråd om att

" psykisk ohälsa är en sjukdom"

Handlar om min 16- åriga, och hennes resa att bli frisk

Och pressis som du mrsanderson91

Undrade jag om det var rätt forum.

Fick en fin kommentar av en person.

Men vill ändå nå ut till fler, så jag gjord en blogg

Här på familjeliv.

Glad påsk Mvh / lidköpings pappan.

Vad jobbigt att din dotter mår dåligt!

Jag är mamma till en 15-åring, och det är en av mina värsta mardrömmar att hen ska hamna i depression/psykisk ohälsa.

Hoppas att hon blir bättre snart!

Glad påsk till er!
  • ohsnap

Jag år fluoxetin på låg dos i början av graviditeten, bytte sen på läkares inrådan till sertralin då det är bättre under amning. De kommer ha lite extra koll när hen föds, men har inte varit tal om att jag ska sluta. Äter 75 mg sertralin.

• mrsanderson91
    ohsnap skrev 2017-04-14 20:18:32 följande:

Jag år fluoxetin på låg dos i början av graviditeten, bytte sen på läkares inrådan till sertralin då det är bättre under amning. De kommer ha lite extra koll när hen föds, men har inte varit tal om att jag ska sluta. Äter 75 mg sertralin.

Skönt att höra. Verkar som Sertralin är det som läkarna rekommenderar vid ev. graviditet. Jag är nere på 75 mg nu. Får se vad läkaren säger när det är dags.
Svar på tråden Antidepressiva & graviditet