• Jess223

Hur mycket torrfoder-mat?

Hej,

Har en kattunge på fyra månader. Jag undrar hur mycket mat den ska ha eller hur mkt mat jag ska ge den? Den äter endast torrfoder. Det står att man ska ge ca. 50-80g på förpackningen, vilket borde motsvara ca. 1 dl om dagen? (100g?). Men han äter 1dl på morgonen och sedan fyller jag på 1dl på kvällen och då är skålen tom på morgonen, och då är det samma sak igen. Så jag tänker att 2dl. kattmat = borde motsvara ca. 200g vilket är mer dubbelt så mycket som han borde äta? Eller tänker jag fel?

Undrar även om jag borde ge honom något annat, som t.ex. torsk eller rå kyckling eller dyl.?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur mycket torrfoder-mat?
  • Primulina

Så små katter ska helst ha fri tillgång så länge de inte är kastrerade eller blir tjocka vilket är ovanligt när de är så små.

Fisk är bra att undvika då det kan leda till allergi. Rått kött är bra och så länge ben ej är tillagade funkar det med som tillskott men inte huvudlösa. Vill du ge rå mat som huvudföda lösa på om BARF.

Vad har du för torrfoder. Äter katten mycket kan det tyda på dåligt fett och proteininnehåll. Bra märken är orijen, acana, appelaws och andra spannmålsgria. Men viktigt att fasa över sakta.

Ett tips är också att kolla in på katter i fokus. En bra sida.

• Kgfv

1 dl vatten väger 100 g, torrfoder är mycket lättare än så. Har du en köksvåg? Annars kan du nog kontakta tillverkaren för att få reda på hur många gram en dl väger.

Så ja, du tänker fel :)

• Jess223

Nä, har ingen köksvåg:( Just nu har jag bara fyllt på varje gång som skålen blir tom och det blir ungefär 1dl på morgonen och 1dl på kvällen. Samtidigt vill jag ju inte att han föräter sig om han inte "vet sina gränser", dvs. om jag ger för mkt mat. :/

• Anonym (Skräp)

Torrfoder är SKRÄP, det ökar risken för njurproblem, diabetes och en rad andra sjukdomar MARKANT, då spannmål som majs, ris osv inte är en del av katters normala diet, i det vilda så är dom i stort sätt 100% köttätare.
    Så gör din katt en tjänst och kör endast våtfoder, Mjau's på burk eller tetra är väldigt bra och prisvärt (13:- på Ö&B).
    Det absolut bästa är dock BARF, men det medför en del jobb.
    I tråden nedan på Flashback så hittar du väldigt mycket bra info och länkar till div studier.

www.flashback.org/t2362265

• Akua
    Jess223 skrev 2017-04-14 21:51:37 följande:

Nä, har ingen köksvåg:( Just nu har jag bara fyllt på varje gång som skålen blir tom och det blir ungefär 1dl på morgonen och 1dl på kvällen. Samtidigt vill jag ju inte att han föräter sig om han inte "vet sina gränser", dvs. om jag ger för mkt mat. :/

Köp ett matvåg på Clas Ohlsson, de kostar inte mycket. Min katt skulle äta sig tjock om jag inte hade begränsat intag på maten. Jag ger henne det hon ska ha enl förpackningen och det fungerar jättebra.
    Hon är vuxen och hon äter absolut inte 2dl torrfoder per dag. Hon äter snarare hälften. Och jag har ett rätt hyfsat torrfoder. Låter som att din kisse får lite för mycket. "Fri tillgång" funkar inte på alla.
    Lycka till :)
  • Anonym (Jane)

Men alltså... Kattungen är ju bara runt 16 veckor! De förbrukar sjukt mycket energi runt den åldern o växer så det knakar. Skulle aldrig begränsa maten då! Låt kattungen äta så mycket den behöver. Skillnad sen efter kastrering.

Om du har Netflix skulle jag tipsa dig om att se Animal fooled, tror jag den heter. Så lär du dig lite vad som är i djurmat, vad du bör undvika osv. Min rekommendation är också råfoder. Mush är frysta, råa köttbullar som köps i djuraffär som man tinar och ger katten. Om du ska ge torrfoder måste du se till att katten dricker mycket (vattenfontän kanske?) och läsa på förpackningar. Majs, vete och andra grönsaker o spannmål är inte lämpligt som föda åt katter.

Mjau är ett ok alternativ om du inte vill börja med råfoder.

• Axe

1dl brukar vara runt 50g i torrfoder. Men visst skiljer de olika sorterna åt men man brukar räkna att 100g är 2 dl om man ej behöver vara exakt (tjocka eller smala djur).

En kattunge som är normal viktig bör ha fri tillgång på foder och egentligen BARF eller färskfoder. Om man inte vill ge det så är blötfoder så mycket bättre än torrfoder.

Katter.ifokus.se är en kanonsida!

• Jess223

Ok, nu såg jag att det står på förpackningen att han bara ska ha ca. 50g/per dag (antar jag?) av torrfodret (bytte i förrgår). Jag ger honom Pure natural - duck, för kattungar (for kittens). Så har ingen aning om jag ger honom för mkt eller för lite då (men om 1dl är ca 50g. så får han ju dubbelt så mkt mer dag som han "borde" äta). Men det blir nog att inhandla blötfoder idag. 

Dum fråga - men antar att torrfoder är "torr mat" och blötfoder är såndär mjau eller whiskas kattmat som är "blöt". Jag ger honom både och, har blötmat som står framme med, men han rör den knappt. Men borde kanske inte fylla på mer torrfoder  förens han börjar äta av blötmaten, då har han ju liksom inget val om han verkligen är hungrig?

Tror dock jag kommer börja ge honom rå kyckling och torsk när jag flyttar till min nya lägenhet om några dagar.

• Axe
    Jess223 skrev 2017-04-15 09:24:02 följande:

Ok, nu såg jag att det står på förpackningen att han bara ska ha ca. 50g/per dag (antar jag?) av torrfodret (bytte i förrgår). Jag ger honom Pure natural - duck, för kattungar (for kittens). Så har ingen aning om jag ger honom för mkt eller för lite då (men om 1dl är ca 50g. så får han ju dubbelt så mkt mer dag som han "borde" äta). Men det blir nog att inhandla blötfoder idag. 

Dum fråga - men antar att torrfoder är "torr mat" och blötfoder är såndär mjau eller whiskas kattmat som är "blöt". Jag ger honom både och, har blötmat som står framme med, men han rör den knappt. Men borde kanske inte fylla på mer torrfoder  förens han börjar äta av blötmaten, då har han ju liksom inget val om han verkligen är hungrig?

Tror dock jag kommer börja ge honom rå kyckling och torsk när jag flyttar till min nya lägenhet om några dagar.

Mjau burkfoder är jättebra med tanke på priset och kanon innehåll. Man måste inte ge torrfoder alls.

Och jag tycker du ska hälla upp kanske 3 dl på morgonen av torrfoder och sen mäta på kvällen hur mycket han faktiskt äter. Och sen ge honom spåmycket han vill ha så länge han inte blir tjock.

Men det bästa är att bra ge blötfoder, BARF eller färskfoder. Mush vaisto är ett färskfoder för katt.

Fisk är inte bra för katter tyvärr. Och ger man för mycket muskelkött så kan katten få brister. De behöver väl avvägt mellan kött, ben och inälvor.

Katter.ifokus.se har många experter som gärna hjälper dig med fodertips!
  • Glinda från Oz

Helst ska man inte ge torrfoder alls och ska du göra det är det bästa att ge ett spannmålsfritt foder, t.ex Applaws, Acana, Porta 21, Purizon eller liknande. Köp absolut inte torrfoder i matvarubutiken. Det billigaste är att köpa foder på nätet, t.ex på zooplus. http://www.zooplus,se/

Då din katt är så ung ska hon/han ha fri tillgång på mat.

Svar på tråden Hur mycket torrfoder-mat?