Jess223 skrev 2017-04-15 09:24:02 följande:
Ok, nu såg jag att det står på förpackningen att han bara ska ha ca. 50g/per dag (antar jag?) av torrfodret (bytte i förrgår). Jag ger honom Pure natural - duck, för kattungar (for kittens). Så har ingen aning om jag ger honom för mkt eller för lite då (men om 1dl är ca 50g. så får han ju dubbelt så mkt mer dag som han "borde" äta). Men det blir nog att inhandla blötfoder idag.
Dum fråga - men antar att torrfoder är "torr mat" och blötfoder är såndär mjau eller whiskas kattmat som är "blöt". Jag ger honom både och, har blötmat som står framme med, men han rör den knappt. Men borde kanske inte fylla på mer torrfoder förens han börjar äta av blötmaten, då har han ju liksom inget val om han verkligen är hungrig?
Tror dock jag kommer börja ge honom rå kyckling och torsk när jag flyttar till min nya lägenhet om några dagar.
Mjau burkfoder är jättebra med tanke på priset och kanon innehåll. Man måste inte ge torrfoder alls.
Och jag tycker du ska hälla upp kanske 3 dl på morgonen av torrfoder och sen mäta på kvällen hur mycket han faktiskt äter. Och sen ge honom spåmycket han vill ha så länge han inte blir tjock.
Men det bästa är att bra ge blötfoder, BARF eller färskfoder. Mush vaisto är ett färskfoder för katt.
Fisk är inte bra för katter tyvärr. Och ger man för mycket muskelkött så kan katten få brister. De behöver väl avvägt mellan kött, ben och inälvor.
Katter.ifokus.se har många experter som gärna hjälper dig med fodertips!